Wednesday, April 22, 2020

#BMF ketika CORVIC-19

Diari DAUD - Hari ni 22 APRIL 2020 dan kita masih dalam minggu ke-3 PKP. Jadual HIKING aku pun ranap...malah bulan ramadhan nanti memang takde langsung hiking la jawabnya...Tunggu lepas raya la...Ramadhan dan Raya rasanya dalam rumah aje la tahun ni...sejarah tu kome....tak pernah berlaku sejak kecil hingga aku jadi warga emas ni...Sebenarnya memang PKP ni merupakan sebuah sejarah yang perlu diingati. Oleh sebab aku ni dah tua, aku nak gitau la yang aku pernah juga merasa suasana yang macam ni jugak masa aku usia 9 tahun. Masa tu tragedi 13 MEI 1969 yang dicetuskan di KL oleh DAP yang diketuai oleh LIM KIT MALAM...hahaha..Masa tu DAP telah menang pilihanraya tu...Aku rasa orang Melayu kena ingat sejarah tu...Kalau taknak ingat aku pun tak tau nak kata apa la...Memang Melayu mudah lupa la...Suka hati korang la sebab korang yang akan mewarisi MALAYSIA ni...Aku pun tak lama je lagi, maklum la da jadi warga emas...Masa 13 mei tu aku kat kampung dan tak boleh kuar rumah pun sebab curfew atau lock down atau perintah berkurung...langsung tak boleh kuar...Macam sekarang boleh la jugak kuar tapi tak boleh sewenang wenang kuar rumah. Sekarang ni boleh la kuar untuk beli barang keperluan harian tapi sensorang aje la dan tak boleh kuar laki bini..Lama dah duk umah ni rasa tak selesa sangat...ada ke sesapa yang rasa selesa dengan keadaan macam ni?


Hari ni aku terpaksa melilau beli macam2 kat beberapa buah premis perniagaan. Mula sekali aku pi ke ATM untuk kuar duit...Tiba sana nampak ada beberapa orang sedang beratur. Selesai parking terus pi tambahkan jumlah orang yang beratur tu..Jenuh jugak tunggu, rasa rasanya dalam 20 minit jugak la...Payah jugak sekarang ni, nak masuk memana pun kena beratur dan kene jaga jarak satu meter antara satu dengan yang lain. Selesai korek duit aku terus aje pi farmasi di taman yang sebelah dalam tu. Tiba farmasi, terus pi pintu farmasi. Peraturan wajib, farmasi dah sediakan sanitiser depan pintu. Sapu tangan dengan sanitiser. Boleh masuk dua orang aje dalam satu masa. masuk dalam cuma aku sorang aje. Jarak dengan kaunter pun satu meter, ada penghalang diletakkan di depan kaunter tu...Aku mintak ubat gastrik untuk puasa. Ubat tu untuk isteri aku. Dia tak makan setiap hari pun...kadang kadang je...dia bukan pengidap gastrik yang hardcore pun.


Selesai aje terus masuk kete dan pi pulak cari barang keperluan di kedai jual barang2 muslim di taman yang lain jugak. Kalau takde kenderaan memang payah la nak pi tempat tempat tu sebab letaknya di merata rata. Aku memang selalu pi barang kat kedai jualan barang muslim tu..Aku tak dapat banyak pun barang kat situ sebab dah banyak yang habis...Rasanya sambutan orang kat kedai barang2 muslim tu memang rancak nampaknya. Aku dapat beli sardin, gula perang dan gula putih aje. Aku cadang nak beli susu saji tapi da abis..memang cepat abis susu tu...Selesai aje aku terus pi pulak ke kedai aceh untuk beli sayur dan ayam. Kat kedai aceh tu aku beli ayam yang 2KG lebih tu dan sedikit sayur. Aku pelik sangat di kawasan ni ada lebih kurang ada 4 atau 5 kedai aceh...pelik aku...nape orang Melayu tak boleh niaga macam tu..Aceh ada rangkaian kedai seluruh negara...nape Melayu takde...adakah melayu memang malas berniaga atau tak tau meniaga...Mungkin antara satu faktor, tak tau meniaga la kut. Kalau aku pi kedai melayu mesti layanannya macam nak tak nak aje...Nape melayu tak boleh buat macam aceh dan cina dari segi layanan kepada pelanggan...hermmm...fikir la sendiri...Ini negara kita tapi kita tak ada ramai peniaga runcit melayu yang berjaya.....suka hati korang la...Aku taknak beli barang keperluan lain kat kedai aceh ni sebab harga agak mahal sikit...sikit aje....

ATM
Kedai Runcit
Selesai berurusan di kedai aceh tu...aku pun pi ke premis spotmart pulak...hahaha...spotmart...Aku memang selalu pi spotmart ni tapi aku utamakan barang muslim dulu...Di sini aku beli sabun basuh. Disebabkan takde sabun basuh muslim aku beli la sabun basuh non muslim...Aku jugak beli sabun basuh pinggang bukan muslim...Sabun basuh pinggan muslim memang ada tapi barang muslim tu tak berapa bagus. Dua jenis sabun basuh pinggan pernah aku cuba...kedua duanya failed...kena bubuh banyak baru pinggang mangkuk boleh terbebas daripada minyak...Takkan aku nak beli sabun basuh pinggan sebulan dua kali....maaf la...Aku jugak biasanya beli roti gardenia...kalau takde aku takkan beli...aku lebih suka pi cari kat kedai lain...Aku beli jugak susu pekat SAJI tu...barangan muslim...kalau takde aku akan cari ke kedai lain dan kalau takde jugak baru beli barang keluaran non muslim...Aku jugak beli dua botol kicap jalen, barangan muslim tu...Dalam masa PKP ni aku memang takde pilihan, kena pi jugak ke spotmart ni...Biasa setiap hujung bulan aku akan pi beli barang kat maidin atau tesco tapi memang aku terus utamakan barang muslim..Sekarang ni tesco memang tak boleh pi la sebab nak masuk dalam pun kena beratur beberapa kilometer kat luar pintu..hahaha...tah bape kali melengkuk lengkuk barisan baru dapat masuk....Aku memang malas sangat nak beratur macam tu...biarlah aku cari barang dari satu kedai ke satu kedai yang lain...memang sejak corvic19 atau wabak chinesevirus ni aku belum pernah masuk pasaraya untuk beli barang... Biasa pi ke Spotmart tu jika aku beli barang yang sikit...tapi masih terus dengan utamakan barangan muslim...Kalau korang tak utamakan barang muslim, sapa lagi..kalau korang tak kisah barang muslim atau bukan muslim...aku kisah apa...terpulang la kat korang, duit korang....hajap pon aku tak...hahaha...


Lepas tu aku pi ke DIY...premis tu pun bukan muslim tapi nak buat macam mana dah premis muslim takde. Kalau ada premis muslim macam DIY tu tentu aku pun tak kan pi kelain tentu pilih kedai melayu. Rasanya melayu kena usaha jugak buka kedai rangkaian macam DIY tu..dan jugak ECO tu....kita punyai kuasa pembeli yang besar. Jumlah penduduk muslim 22 juta..fikirkanlah...Aku terjumpa jamaluddin rajalu, rakan sama keje UKM dulu. Dia dari PTM.Kami sembang sat aje...Aku cari wall paper kat sini. Dulu aku dah pi beli dan dah pasang tapi tak cukup. Hari ni nak cari satu roll aje lagi. Dia kata suh tunggu 10 minit nanti dia akan tanya kat premis lain. Agak sampai 30 minit tunggu takde jawapan...aku belah aje la...Payah kan...corak wall paper yang aku nak tu dah habis pulak...Kemudian pi pulak ke DIY kat tesco pulak...Kena beratur panjang sebelum masuk..begitu jugak kat DIY kat tempat aku tu..kena beratur panjang dulu baru boleh masuk. Corvic ni memang wabak yang menyusahkan jugak...Masuk DIY kat tesco pun corak wall paper macam yang aku nak tu pun takde...Gagal lagi aku...
Aku kuar rumah jam 10 pagi masuk waktu zohor baru gerak balik ke rumah...hahaha...panjang masa aku shopping hari ni...

spotmart
aku kat barisan nak masuk DIY..barisan satu lagi tu nak masuk pasaraya..
sebenarnya pasaraya di belakang kami..jauh pintu masuknya...kalau dari sini fikirlah panjangnya
barisan tu...
DIY di tesco
Rasanya itu aje yang aku nak coretkan kat sini...moga kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa diberkati dan dirahmati ALLAH swt serta dihindarkan kita semua daripada siksaan neraka yang maha pedih tu..aamiinnnn...
Jangan lupa teruskan istiqamah dengan #bmf dalam keadaan sukar macam ni...


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...