Tuesday, July 7, 2020

Seminggu Di Kampung, mula 25 JUN 2020

Diari DAUD - Seminggu aku berada di kampung mula dari 25 Jun 2020. Seminggu tu macam2 dibuat tapi macam tak cukup rasanya seminggu duk kat kampung tu. Apa boleh buat la...Antara lokasi yang aku pi ialah TANAH PERKUBURAN...opst! saja je highlight kan tanah wakaf tu supaya kita semua ingat pada mati...ekekeke...Malas nak tulis panjang panjang pagi ni..Kalau nak tau lebih lanjut apa yang aku buat kat kampung aku tu...tonton aje video di bawah tu...kalau nak tonton la...tak paksa punnn...

Balik kampung....

Dunia NuhRafid

Rasanya minggu depan aku nak mulakan aktiviti HIKING aku di MELATI HILL tu......rasa macam tak fit pulak sebab lama sangat makan tido makan tido...hahaha...Ermmm...rasanya itu aje yang aku nak tulis di sini...
Satu lagi aku nak ingatkan untuk aku dan mereka yang nak dengar peringatan ialah, apa yang kita ada sekarang ni, jangan lepaskan, satu hari ia amat berguna sama ada untuk kita atau untuk anak2 dan keturunan kita. Jika mereka mewarisi apa yang kita wariskan, mereka akan sentiasa ingat kepada kita dan mendoakan kita hingga kita berpindah ke alam barzah atau sepanjang hidup mereka di atas muka bumi ni... Tapi jika tidak wariskan apa2 kepada mereka, ingatkan mereka kepada kita akan terus terpadam dan yang paling malang jika tindakan kita akan menyebabkan mereka mengungkit kesilapan kita walaupun kita sudah berpindah ke alam lain...tentu jauh sekali untuk mendapatkan doa yang baik2 daripada mereka..Kita mesti berfikiran jauh...manusia berfikiran jauh adalah sebab dia berilmu..Fikiran akan menjadi cetek jika kita gersang ilmu...
pekan PARIT
Selainnya, jangan kita cari musuh dengan sesapa pun...jangan memulakan permusuhan...Permusuhan akan sebabkan runtuhnya silatur rahim terutama sesama muslim, jiran2 dan lebih2 lagi sedara mara. Tak masuk syurga orang yang memutuskan silatur rahim. Tuksah seronok sangat kerana dapat memutuskan silatur rahim sesama muslim atau sesama jiran2 atau sesama sedara mara...Mampu ke kita duk dalam neraka tu...Tak masuk syurga orang yang memutuskan silatur rahim...Jangan rasa megah sangat dapat memutuskan silatur rahim..Kalau kita tak mampu mewujudkan hubungan silatur rahim, lebih baik kita duk diam2 dan tak perlu campur sangat hal sekeliling...Kalau takde apa2 yang penting untuk dikatakan, lebih baik la duk diam2 aje..Tentu kita lebih selamat daripada kemurkaan ALLAH SWT...
Tu je rasanya aku nak coretkan, moga kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga akhirat serta dihindarkan kita semua daripada siksaan kubur dan siksaan neraka serta dimasukkan ke dalam SYURGA..aamiinnnn..
 Jangan lupa teruskan #bmf, kalau tak semua, jangan tinggal semua...




~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...