Sunday, June 14, 2020

HIKING masa PKPP

Diari DAUD - Sabtu lepas,13 JUN 2020, aku sempat pi HIKING di MELATI HILL dengan isteri. Ini kali pertama kami pi hiking kat situ setelah kerajaan umumkan PKPP, perintah kawalan pergerakan pemulihan. PKPP dilancarkan pada 10 JUN 2020. Aku dah 3 bulan tak pi ke MELATI HILL tu sebab larangan rentas negeri masa PKP & PKPB. Jadi masa PKPP ni larangan rentas negeri dah ditarik balik oleh kerajaan dan sesapa aje boleh rentas negeri sekarang ni. Jadi aku amik peluang la untuk pi hiking di MELATI HILL tu. Sampai aje di melati hill tu, nampak banyak kete parking, maknanya ada orang la masuk hiking di situ. Aku dan isteri terus aje masuk ke trail EAGLE HILL. Disebabkan lama tak hiking, aku ambil aje trail yang tak terus mendaki. Aku pilih laluan yang tak terus mendaki yakni mulanya agak landai. Jadi Eagle Hill pilihan aku dan isteri. Memang trail ni macam2 bentuk muka bumi, banyak landai, banyak mendaki dan banyak jugak menurun. Aku amik kesempatan jugak rakam video sebab cadang nak buat video masa jelajah trail ni. Ramai jugak yang ada sama hiking kat situ. Kami masuk melalui eagle dan mendaki centipede dan turun ke kaki bukit. Jumlah jarak lebih kurang 2 kilometer. Cukup la tu..Da usia senja ni kami berjalan dalam masa sejam setengah. Tak mampu lebih pantas sebab da warga emas...ekekeke...opst! Kalau nak ikuti perjalanan kami melalui trail tersebut, anda boleh tonton video di bawah. Aku juga bercadang untuk buat video masa aku masuk trail2 yang lain nanti di MELATI HILL tu. Dan kalau nak ikuti tulisan aku sebelum ni boleh pi baca DI SINI.

tonton aje kalau nakkk..

eagle hill
puncak eagle
puncak centipede
Aku tak bercadang untuk tulis panjang2 hari ni. Cuma, harapnya kita ni hiduplah dengan aman dan tak menyusahkan sedara seIslam dan jugak sedara mara serta jiran-jiran kita. Hiduplah dengan aman. Tak perlu benci membenci sesiapa pun. Tak perlu sakiti sesapa pun. Tak perlu wujudkan apa apa suasana yang negatif pun. Hidup kita tak lama, akhirnya kita akan berpindah ke lokasi yang kekal. Sebaik mana pun kita, sejahat mana pun kita, kita akan lama dihisab di hadapan ALLAH SWT kalau kita banyak sangat masalah dengan manusia yang lain. Jadi cuba kita positifkan rohani dan jasmani kita. Sama samalah kita mendoakan kebaikan untuk diri kita dan diri orang lain. Hiduplah dengan aman, hiduplah cara yang diredhai oleh PENCIPTA. Hidup tak lama pun.. Aku doakan kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga. Moga kita semua, tak kira sapa la, akan dihindarkan daripada siksa Neraka yang Maha Pedih tu...aamiinnnn...
Jangan lupa, teruskan #bmf walau dalam keadaan sukar...kalau tak mampu buat semua, jangan tinggalkan semua...


~~~~~ sekian ~~~~~

daud.montak.zakaria


No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...