Sunday, March 3, 2019

Panas Badan Lokasi Lain..

Tasik Ujana Nilai Impian..




Diari Daud - Hari ni Isnin, 4 Mac 2019, hari senin pertama masa aku dah menjadi pesara..ekekeke...semuanya pertama kan...hahaha...apa boleh buat laa..
Hari ni memang aku dah plan semalam dah untuk peluhkan
badan untuk jam yang pertama minggu ni...
Memang dah plan nak buat
lebih 3 jam seminggu sebab doktor kat pusat kesihatan
tu kata kalau berjalan mesti 3 jam setengah sekurang kurangnya seminggu.
Jadi memang berazam untuk buat 3 jam lebih setiap minggu, maknanya kena luangkan 3 hari dalam seminggu untuk berjalan.


 




Aku kuar rumah jam 7.15 pagi lebih
kurang. Masuk aje kete aku pun terfikir untuk pi ke tasek nilai aje hari ni...aku tak pernah pi pun ke sana jadi ini kali pertama la ni. Start enjin kete terus gerak ke nilai
negeri sembilan tu. Merentas negeri nampaknya hari ni...ekeke..Aku
memang dah pernah lalu kat tasek tu tiap kali pi nilai, jadi aku
memang tau la lokasi tasek kat nilai tu......
Sampai aje kat tasek tu lebih
kurang jam 7.30 pagi..arah ke sana tak jem sangat
pun tapi kalau arah ke ukm memang jem la masa ni...agak amik masa jugak
nak ke ukm tu...Aku amik masa lebih kurang 10 minit untuk sampai ke tasek tu. Itu pun kalau guna kete tapi kalau naik kete terbang mungkin boleh cepat kut sebab ikut atas dan takde jem dan traffic light...tapi ada ke kete terbang tu la ni..hahaha..opst!
Tiba aje tepi tasek tu...halamak...memang ramai jugak..
ingatkan aku sensorang aje...ekekeke...






Masa aku tiba tu masih banyak kete parking tepi jalan tu.
Ada yang sedang beraktiviti dan ada yang dah mula nak balik...maknanya yang nak balik tu dah datang awal ke tasek ni...hahaha...Memang ramai yang sedang berjoging
dan berjalan tepi tasek tu. Apalagi...aku pun snap satu foto
kat tepi tasek tu...kemudian aku on kan applikasi
untuk kira jarak dan masa aku
berjalan kat trek
tepi tasek tu...Aku pun mulalah
berjalan bersama yang lain lain....trek tepi tasek tu ok gak
...lebar...Cuma tu la ada yang bersaing masa berjalan atas trek tu dan mana
yang jongging tu terpaksa la masuk rumput tepi trek tu...bila la kita ni nak berdisiplin eaaa...haihhh....Matahari masa tu agak masih tersembunyi sebalik awan pagi....






Aku perhatikan macam sama ramai aje lelaki dan pompuan yang buat aktiviti kat trek tasek nilai tu...Yang tua tua macam aku...opst!..pembetulan, yang sebaya macam aku pun
ramai nampaknya...mungkin baru nak pencen atau baru pencen kut.
Yang dah usia banyak tu nampaknya ramai yang
berjalan aje kat trek tepi tasek tu...

Sekitar tasek agak bersih jugak cuma ada
sana sini botol plastik dan kain trentang yang ditinggalkan
tepi tasek tu...tu lah masalahnya orang malaysia ni, kurang kesedaran siviknya.
Rasanya setiap keluarga kena terapkan nilai kebersihan kepada baka baka mereka tu dan yang penting diri sendiri kena amalkan dulu...Rasanya payah nak baiki sikap
kebanyakan orang malaysia ni...Rasanya kena buat undang2 yang
benar2 dijalankan seperti negara jiran kita..Kalau buat macam tu tentu bersih keadaan sekitar kita...kan..kan...






Masa aku berjalan kat situ ada terlihat sorang pekerja sedang kutip sampah kat situ...rasanya macam muka bangla...mana2 aje ada dia orang...ok la
tu, mencari rezeki halal...orang malaysia macam taknak aje
keje macam tu...bila dah taknak buat keje macam tu,
pendatang pulak yang dimarah...ada ke patut macam tu...kan...kan...kan...haiyaaaa...

Trek kat keliling tasek ni agak panjang jugak, sekali pusing aku dapat selesaikan lebih kurang 1 kilometer dalam masa lebih kurang 13 minit. Rasanya ok la tu...
Kalau aku buat 3 kali pusing dah dapat 3 kilometer lebih kan...
Aku bercadang untuk beraktiviti di situ selama
sejam aje, sementara 2 jam setengah selebihnya hari lain pulak kut....harap2 la..






Terdapat pondok pengawal ditepi tasek tu
...nampaknya ada beberapa orang pengawal kelihatan dalam
pondok tu...Pondok tu dilengkapi tandas lelaki dan pompuan...mungkin untuk
kemudahan orang yang berekreasi di tasek tu kut....
Keadaan tepi tasek tu agak ok la...sesuai untuk orang ramai datang untuk berekreasi di situ. Namun di situ tak banyak pokok pokok yang rimbun jadi dalam jam 8.30 pagi
trek tepi tasek tu dah terasa panas mentari membakar kulit, rasanya
kalau nak berekreasi di sini kena la datang awal pagi...
kalau tak kang cair make up tu...opst!
pi turun trek pun kena make up ke....hahahahahaha......opst!

Selesai aje aku berjalan selama sejam di situ aku pun berhenti dan mulalah aku snap foto dan selfie kat situ...hahaha...biasa la kan....Aku rakam sekitar tasek
..rakam kanak2 sedang main kat lokasi tempat
mainan kanak2 kat situ...masa pagi ramai jugak yang bawak anak..
aku rakam jugak lokasi lokasi work out kat tepi tasek tu dan macam macam la...
selesai aje aku terus masuk kete...masa tinggalkan tasek tu masih ada ramai orang datang dan jugak beraktiviti di situ walaupun cahaya matahari agak memeritkan kulit
masa tu........





nak balik dah...
Sebelum aku tamatkan tulisan ni, aku doakan kita semua akan sentiasa diampunkan oleh ALLAH SWT akan segala dosa kita hingga ke akhir hayat kita semua dan jangan
lupa sentiasa doakan kedua ibubapa kita dan ibubapa mertua kita
diluaskan oleh ALLAH SWT akan kubur mereka
semua dan DIA hindarkan mereka
semua daripada siksaan kubur, siksaan akhirat
dan jugak siksaan api neraka serta dimasukkan mereka semua ke dalam syurga...mereka memang sentiasa menunggu nunggu doa kita eaaa....aamiinnn...

~~~ SEKIAN ~~~
daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...