Wednesday, November 20, 2019

Melati..oh!..Melati...

Diari Daud - Hari ni Rabu, 20 November 2019, aku dah buat plan awal untuk peluhkan badan di Melati Hill Nilai. Sepatutnya hari Rabu aku peluhkan badan di
Tasik Ujana Nilai. Memang biasanya 3 kali seminggu aku
pi Tasik Ujana tu untuk berjalan peluhkan
badan....setiap minggu..
Tapi hari ni aku
pilih untuk peluhkan badan di
Melati Hill pulak. Memang kalau mendaki Bukit
Melati ni, peluh memang banyak keluarnya...lebih daripada aku berjalan kat Tasik Ujana tu....Kalau aku panjang umur dan dah berpindah ke Perak tu tak tau aku
kat mana untuk peluhkan badan...trek kat tasek macam takde
...trail kat bukit pun macam takde....haihhhh...

ramai gak yang datang, lebih 30 kete parking sampai ke trail masuk centipede hill
masuk melalui trail eagle hill
masuk eagle hill
eagle hill
Aku gerak ke Melati Hill tu jam lebih kurang 8.00 pagi. Tiba di sana
rasanya jam lapan lebih la kan...Tiba aje terus parking kete dekat area trail untuk masuk ke Eagle Hill tu. Aku tengok banyak jugak kete parking kat situ, rasanya tak kurang
daripada 30 buah...hari2 keje macam ni pun ramai jugak datang ke
Melati Hill tu... Siap parking kete aku pun mulalah
berjalan masuk melalui trail Eagle
Hill tu...Aku tengok
ada sebuah keluarga yang terdiri
daripada pasangan veteran dan anak2 dia orang serta
cucu kut masuk melalui trail Eagle Hill tu...Rajin dia orang mendaki bukit dengan keluarga...


satu keluarga masuk eagle hill
trail eagle hill
selfie sat
eagle hill
Aku ikut aje keluarga tersebut dari belakang...tiba satu simpang, keluarga tersebut masuk ke simpang kiri sementara aku masuk ke simpang yang lain. Simpang yang aku
pi ni lebih jauh sikit. Masuk aje trail tu, aku sorang aje...hahaha...
Dalam masa berjalan tu aku snap foto foto di area
yang aku lalui tu...Laluan ni memang
takde orang.....redah aje la...kalau hutan tebal memang la aku tak masuk..sorang2
gini tentu buat seram aje....sib baik hutan tak tebal...Yang aku bimbang
kalau anjing liar, tu yang seram tu sebab banyak jugak dalam
media anjing liar serang orang....Bunyi anjing
dikejauhan boleh aku dengar
dai lokasi ni....


bunga desa atau bunga rimba...?
ada tanah lapang...
bunga rimba lagi...
trail eagle hill
Bila dah masuk jauh ke dalam
barulah aku jumpa yang lain lain melalui trail eagle hill tu..
sama ada berselisih ataupun sama sama menuju arah yang sama...Ramai
 jugak orang lain yang masuk melalui eagle hill tu...semua ada. Laluan di situ agak jauh jugak...ada yang menaik dan ada yang menurun serta jugak yang mendatar.
Tapi laluannya masih ok yang boleh menyebabkan badan keluar
banyak peluh....Yang penting keluar peluh...Aku
datang sini pun nak peluhkan badan la..


bunga rimba...
jumpa jugak orang lain kat sini...
tempat berpijak...
lorong yang perlu dilalui di eagle hill
jumpa dengan bro bro ni...veteran tu...
Orang veteran jugak ramai yang lalu di situ....ewah! macam aku ni perasan bukan veteran pulak, dah pencen tentu la veteran gak kan...hahaha..Yang aku jumpa tu, ada yang
sorang dan ada yang berkumpulan...Yang pompuan takde yang
sensorang, semua ada kawan masuk melalui trail tu..
Aku tegur jugak mereka yang aku
jumpa di trail tu...Rata rata yang aku jumpa
semuanya baik baik belaka...bila ditegur aje, senang dia orang mengukir
senyum dibibir...moga mereka sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT...Seronok dapat bertemu jenis2 manusia macam tu........


saja rakam dauk pokok ni....tak pelik pun kannn....
lalu sini mesti jumpa tasik
jumpa kumpulan pendaki lain...
pokok parasit yang dah menguasai atau membunuh pokok
 induk...kejamnyeee....
pokok parasit, dah besar dah pun...
Aku jugak sempat rakam tumbuhan kat trail tu...Aku sempat
jugak rakam pokok tumpang yang bersifat parasit yang membunuh induk
pokok lain dan akhirnya ia yang jadi dominan...Dalam kehidupan bermasyarakat
janganlah kita menjadi seperti pokok parasit ni, yang membunuh induknya....itu memang tak baik...Lebih baik kita hidup benar benar baik dalam bermasyarakat, yang tolong
menolong di antara satu dengan yang lain...tentu harmoni kan...Disini kita
kenalah baiki sikap kita untuk menjadi lebih baik supaya semua
akan aman hidup dalam masyarakat.....Mengumpat, memfitnah, adu domba, amal sihir...semua tu sifat parasit dalam masyarakat.....tak gitu....


aku jumpa sorang kaum India cakap sensorang kat sini...mungkin dia cakap melalui hand free kut...opst!
trail eagle hill
biawak ni buat sadin aje walaupun aku cuma selangkah aje dari dia...hahaha...
trail eagle hill
monyet ni pun tak jauh aje dari aku...atas tanah aje...dia pun sadin aje, tak takut pun...
aku pulak yang seram dgn dia...kalau2 dia kejor pulak aku...
Banyak jenis parasit yang wujud dalam masyarakat manusia...dalam kalangan rakan sejawatan pun adaaa...opst! hahahaha......rasanya la....hahaha.....Jadi eloklah jangan kita adaptasi sikap parasit ni walau dimanapun kita berada...
Kita semailah sikap yang cun dalam diri...gilap sikap
yang baik untuk diri sendiri supaya kita
tidak menjadi parasit kepada yang lain...tak gitu...hahaha...


mendaki lagi....
wefie dengan monyet...dalam keadaan takut2 ni...takut ia cekau belakang...
berani monyet ni...langsung tak lari...
kena mendaki lagi...
Aku tengok jugak trail yang aku lalui ni ada laluan
yang dah dibaiki dan dibersihkan...mungkin untuk acara larian dalam
bulan Disember nanti kut...kut la.....Aku jugak jumpa beberapa orang yang sedang berlari
di trail tersebut dan mungkin dia orang berlatih untuk acara larian bukit melati tu
nanti..agak aku la....Menarik jugak kalau dapat masuk acara tersebut
...tentu mencabar......tapi aku memang dah tentu takkan
ikut serta acara tu...berjalan aje pun aku dah termengah mengah, macam mana nak berlari...macam lawak aje kan.....hahahaha....

Aku jugak jumpa dengan satu pasangan yang melalui trail tersebut...
aku tanya datang dari mana...dia orang kata datang dari Bukit Mahkota Bangi...
tak jauh rupanya dari tempat aku...Tak lama kemudian dia orang patah balik, aku tanya nape patah balik...Dia orang kata dia orang dah silap jalan...Dia orang nak pi
masuk monkey hill...Aku jelaskan kat dia orang jalan nak
pi ke monkey hill tu....


eagle hill
jumpa dengan sepasang veteran kat sini...
mendaki lagi...
posing sat sambil cari nafas....
mendaki lagi...
Rancangan aku hari ni sebenarnya ialah untuk masuk
trail eagle hill dan naik ke Centipede Hill dan turun ke jalanraya...itu
plan yang aku buat. Memang ramai yang aku jumpa hari ni, dari Salak, dari Nilai
dan sebagainya...semua aku tegur...ramah pulak aku hari ni...hahaha...Aku jugak jumpa sorang kaum India sedang bercakap sendiri kat tokong cina atas bukit tu..
Aku pun tak tau apa yang diperkatakan...Dia cakap sensorang
aje...risau pulak aku...hahaha....Tak tau la dia cakap dengan sape dan duduk sensorang kat tokong cina tu...mungkin sembang dengan benda yang aku tak nampak kut...
hahahaha....atau dia guna handfree yang aku tak perasan
kut...hahaha...opst!


jika ada kemahuan, di situ ada jalan, dalam rimba ni pun boleh buat kediaman
di mana mana...haha..
mendaki lagi....
lagi mendaki...akhirnyaaaa....
tiibaaaa...jugak di simpang untuk mendaki ke centipede hillll
Pagi ni banyak pulak aku bertemu dengan kumpulan kera kat trail tu...sempat aku rakam beberapa foto...Ada satu ketika tu aku sedang shot satu laluan mendaki...tiba
tiba ada bunyi di belakang aku...aku toleh belakang..laaaaa...ada
sekor kera duduk di dahan pokok belakang aku...terkejut
aku...dia buat derk aje...sadin aje...lari
pun tak...aku aje yang terkejut...sempat la aku selfie dengan dia tu..Kera remaja je...mungkin baru lepas akil baligh kut...hahahaha..opst..Dia langsung
tak lari...sadin aje ia kat situ.....dia tengok aje aku kat depan dia..
Sebelum hari ni aku ada datang ke trail kat sini tapi sekor kera pun takde..
masa tu awal pagi kut...kera belum kuar lagi..Aku rasa kera pun tak suka bangun
pagi gamaknya...Kali ni jam dah pukul 9.00 pagi lebih tentu mereka dah bangun dan mula cari rezeki...

Aku sempat jugak rakam biawak yang cari makan hampir kat trail yang aku lalui tu...Biawak tu pun tak lari...biasanya biawak akan lari lintang pukang untuk jauh daripada manusia..
.kan..Dia buat sadin aje cari makan kat celah bat tu...sama macam kera
yang aku jumpa sebelum ni...dekat sangat
dengan aku biawak tu......tu sebab aku boleh snap foto dia kat situ....

cerun yang aku dah daki...sayup aje kat belakang...ni menuju
kemuncak centipede hill
menuju centipede hill
menuju centipede hill
menuju puncak centipede hill..
Akhirnya setelah agak lama berjalan maka tibalah aku
di simpang untuk mendaki ke Centipede Hill dan jugak untuk ke
monkey Hill. Memang plan aku untuk mendaki ke Centipede Hill ..maka aku pun
mulalah untuk mendaki...Tapi sebelum tu aku amik nafas dulu...semput owww...Trail mendaki ke Centipede Hill tu punyai 3 pendakian...dua pendakian adalah panjang dan satu pendakian agak pendek...

mendaki ke puncak centipede hill
dekat sampai ke kumuncak centipede hill
pandangan daripada puncak centipede hill
puncak centipede hill
Di sini memang aku amik masa untuk mendaki, bagi aku
yang dah banyak umur ni tentu termengah mengah...Aku kena selalu
berhenti untuk amik nafas sebelum sambung mendaki...Dalam masa ni aku jumpa
sorang yang veteran yang tak teruskan mendaki ke centipede hill tu...dia kata dia nak amik jalan short cut untuk keluar dari Melati Hill tu...dia terus aje keluar dan sempat la
bertegur sapa dengan dia...Aku jugak jumpa dengan pendaki muda yang
tegur aku dan kata kita santai aje bang...untuk peluhkan
badan aje...itu kata2nya kat aku..Ketika tu aku memang sedang
berehat dan amik nafas panjang2 sebab semput mendaki untuk ke centipede tu....Sebenarnya bagi orang muda pendakian untuk ke centipede tu mudah aje, sekali henjut aje dia orang boleh sampai...Bagi aku yang berusia usang ni tentulah sukar dan perlu berhenti banyak tempat untuk cari nafas sebelum sambung mendaki.....Aku memang mudah termengah mengah, mungkin salur darah aku dah banyak kolestrol
kut...tapi aku dah cek doktor dah...kolestrol aku masih
tidak melepasi 'range' yang sepatutnya..

puncak centipede hill
sempat rakam shooting model kat puncak centipede hill tu...
trail nak pi ke kaki melati hill
trail untuk turun ke kaki bukit
turun ke kaki bukit
Setalah beberapa lama maka akhirnya aku sampai jugak kat puncak centipede hill tu...rehat sat dan amik nafas...Masa aku tiba kat puncak tu...cuma aku sorang aje...
Sempat la aku amik foto kat situ...kemudian muncul sorang
pompuan yang baru tiba kat atas tu....Di atas tu
jugak aku sempat tengok sepasang
manusia yang sedang
tangkap foto ala ala model...Aku mintak
kebenaran untuk rakam dia orang sedang shooting foto tu...
Bila dia orang benarkan maka aku pun rakam la satu dua foto di situ sebelum aku
melangkah untuk turun bukit tu...

sempat bertemu dengan pasangan ni...
mintak kebenaran amik foto dia orang...mujur la blur...hahaha...
hampir sampai di kaki bukit...
dah ada di kaki bukit...selesai dah...
Dalam perjalanan turun bukit tu aku bertembung dengan sepasang manusia yang sedang duduk atas batang pokok tumbang..Aku kata kat dia orang.. baik2 nanti jatuh, dia
orang gelak aje...dia orang kata dari nilai jugak...Aku minta kebenaran
untuk rakam foto dia orang...bila dia orang benarkan maka
aku pun rakamlah foto dia orang...yang Close Up tu fotonya blur pulak...takpe la...mungkin
ada hikmahnya foto tu blur kan...hahaha...apa boleh buat la......
Aku jugak jumpa sekumpulan pompuan yang
agak tak muda pun dan aku beri
salam serta dia orang jawab salam aku...Aku
jugak jumpa seorang lelaki veteran sensorang aje dia...aku bagi salam
jugak dan dia jawab salam aku...Aku terus aje berlari turun ke kaki bukit melati tu..
mentang mentang la trail tu menurun...bolehla aku berlari lari anak untuk sampai di kaki bukit tu...Akhirnya tiba di kaki bukit dan snap beberapa foto....

Ramai jugak pendaki di kaki bukit tu sama ada sedang berehat atau sedang makan kat gerai di kaki bukit tu...Ramai jugak nampaknya....Akhirnya aku berjalan
ke kete untuk balik ke Bangi.....

nak balik dah..
nak balik dah...
sejam lebih, satu kilometer lebih, bakar kalori
 lebih 100 kalori..

masuk trail 8.29 pagi dan kuar
 jam 10.04 pagi...
Di bawah ni aku letakkan jadual berkaitan kalori dan pembakarannya untuk panduan kita bersama...Aku mampu bakar 100 lebih kalori aje pagi ni dalam masa sejam
lebih berjalan kat trail di Melati Hill tu...Peluh pun keluar
banyak kat sini.....Doa aku jugak untuk semua..
mana yg sakit tu segeralah sihat, yang sedih tu, segera ceria, yang ada
masalah tu akan selesai cepat masalahnya dan sebagainya lagi....moga kita semua sentiasa bahagia....aamiinnnn....


Nampak macam aku selalu aje tulis panjang2 kan..sengaja aku tulis panjang2 sebab nak galakkan rakan2 aku yang berhampiran pi ke  Melati Hill tu...hahaha...sengaja je..
tapi tu lah sampai sekarang takde yang respon punnn...kan...kan...hahaha..
Rasanya itu aje yang ingin aku tulis kat sini...moga2 kita semua, tak
kira sape la, akan sentiasa diberkati dan dirahmati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta dihindarkan daripada siksaan api neraka yang panas tu....aamiinnnnn...
Jangan lupa terus istiqamah dengan #bmf....



~~~~~     SEKIAN     ~~~~~


daud.montak.zakaria...

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...