Saturday, November 2, 2019

Mendaki Melati Hill Kali Ke-4 & Konvo UKM 47

Diari Daud - Hari ni Sabtu 2 Okt. 2019. Hari ni aku memang plan nak daki Melati Hill di Nilai. Aku memang nak pi sama ada dengan famili atau sensorang aje. Kebetulan
hari ni cuti dan isteri aku ada masa untuk turut serta dengan aku
...maka aku ok aje. Jadi aku bawak la isteri aku dan
anak bungsu aku pi. Rakan baik isteri
aku tak turut serta sebab
dia ada hal sendiri. Anak2 jiran aku
tak pelawa pun sebab masa daki melati yang lepas
aku tanya dan dia orang kata taknak pi lagi...Jadi kami pi la ke sana..kami2 aje...Dia orang dah serik kut...hahaha...bukan semua orang suka masuk hutan...hutan
la katakan...penuh nyamuk dan sebagainya..
Aku ada terbaca satu artikel yang mengatakan BUKIT MELATI ni
sebagai lokasi terapi untuk beberapa penyakit. Untuk mendapatkan kesan yang baik, pengidap penyakit mesti beriadah di sini 5 hari setiap minggu selama 3 bulan....
Anda boleh baca artikel tersebut...
DI SINI.....dan...DI SINI jugak
Kalau benar apa yang terdapat dalam artikel Berita Harian tu,
...aku memang sarankan la korang datang ke BUKIT MELATI ni selalu ye...Mana la tau kalau2 boleh lega pulak derita tu...InsyaALLAH....

sebahagian drpd crew rakaman mcp majlis konvo ukm ke-47
Sebelum tu, aku nak cite berkaitan konvo ukm. Di sini aku ingin ucapkan selamat bertugas kepada semua krew RAKAMAN MCP MAJLIS KONVO UKM KE-47. Sebenarnya
ini kali pertama aku tak involve dalam rakaman mcp majlis tu sebab
aku dah bersara daripada jawatan di UKM tu...Dengan niat
untuk beri semangat, aku ingin ucapkan
selamat bertugas kepada
semua krew
RAKAMAN MCP tu...semoga semuanya 
berjalan lancar tanpa sebarang masalah hingga ke akhir
majlis konvo ukm tu pada hari selasa, 5 Okt. 2019 nanti...Kali akhir aku involve
dalam tugas ni ialah pada tahun 2018 dalam bulan November 2018. Anda boleh baca tulisan aku dalam blog ni berkaitan majlis rakaman yang kali akhir aku involve tu

bilik kawalan utama rakaman mcp konvo..yang membelakangkan kamera shah agaknya..
bilik kawalan utama rakaman mcp konvo..sdr. kamarul jadi pengarah studio rasanya..
bilik kawalan utama rakaman mcp konvo..yang berdiri dibelakang berkot tu, yunus misdi,
otai ni...orang lama dalam krew mcp...yang dua orang pompua tu amyra & mira,
tapi aku lupa mana satu nama2 dia orang..tali leher merah pun
aku dah lupa namanya...hahaha..
Aku wassap cik siti suraya suleiman untuk dapatkan foto foto krew mcp sedang buat keje keje rakaman majlis konvo ukm ke-47 hari ni. Akhirnya dia hantar beberapa
keping foto masa dia orang buat keje. Masih ramai lagi krew
rakaman mcp yang masih setia dengan tugas
rakaman mcp konvo tu...seronok pulak aku rasa...Terima kasih
la kepada dia orang kerana masih lagi bagi kerjasama kepada kakitangan mcp
PKK, UKM tu. Krew rakaman mcp ni perlukan ramai staf sekurang
kurangnya 25 orang...sekurang kurangnya..
tapi biasanya 30 orang lebih...
Staf staf berkenaanlah yang bertanggung
 jawab memaparkan visual di layar tayangan yang terletak
dalam dewan besar dan jugak di sekitar dewan besar DECTAR tu...serta visual di tv-tv 
di sekitar pentas dan sekitar DECTAR serta juga menghantar video live feed ke
LIVE STREAMING untuk tontonan semua di mana mana aje.....
Penting jugak tugas dia orang ni dan tidak kurang pentingnya dengan tugas unit unit lain semasa majlis konvokesyen selama 4 hari tu....


depan sekali tu anim, thumb up tu yan, belakang dia aku da lupa namanya,
yang lelaki dua orang tu pun lupa nama dia orang...
yang lelaki tu Wak dari jelas juta..orang lama tu...dan...Yan...
ramai krew mcp konvo ni...
ini sorang lagi otai krew mcp kami...sdr. zulhimi...otai sangat ni...
Rajin krew krew mcp ni...seronok tengok dia orang masih sayang dengan
tugas tugas rakaman mcp konvo tu...Harap mereka beterusan begitu....Selamat bertugas untuk mereka semua dan moga dapat menjalankan tugas dengan gembira
dan tiada sebarang masalah berlaku hingga ke akhir majlis
pada 5 November 2019 nanti.....
selamat bertugas...


krew mcp dalam konti...pengarah studio sdr. kamarul..
selain tugas hakiki mereka selaku staf media...awek berdua ni pun amat membantu dalam rakaman mcp
majlis konvo ukm tu...depan cik siti suraya, belakang tu cik asmahanim...
selamat bertugas....
Masa aku keje dulu tu...sebelum bersara la, aku memang seronok keje dengan dia orang semua ni...dia orang banyak memudahkan tugas tugas rakaman mcp majlis konvo
yang menjadi tanggung jawab kami...Terima kasih la di atas segala
kerjasama yang diberikan kepada kami saban tahun dalam
tugas tugas rakaman mcp berkenaan....TQ

Foto foto yang terpapar kat sini cuma sebahagian saja daripada krew mcp
yang jumlahnya lebih daripada 30 orang tu...Terima kasih kepada CIK SITI SURAYA SULAIMAN yang wassap kat aku foto foto ni....hahaha...
Untuk tonton video live streaming boleh pi
ke link di bawah ni.....
LIVE STREAMING KONVO UKM 47

Melati Hill
Melati Hill
Melati Hill
Melati Hill
Melati Hill
Berbalik kepada cite aku berkaitan mendaki Melati Hill tu...Kami gerak ke Melati Hill pada jam 7.30 pagi. Dalam perjalanan tu kami melalui pinggir Tasik Ujana Nilai. Wah!
ramai jugak yang berkunjung ke sini pada hari cuti ni. Penuh
kete parking kat pinggir tasik tu dan nampak
ramai jugak yang sedang
beraktiviti di trek pinggir tasek ujana tu....
Aku biasanya akan panaskan badan di Tasik Ujana tu
3 kali seminggu selama sejam setiap kali aku pi ke sana...berjalan aje pun
sejauh lebih kurang 6 kilometer aje...Ok la tu dah tua tua ni mana boleh nak joging bagai, berjalan aje la....Doktor kata perlu peluhkan badan sekurang kurangnya
3 jam setengah seminggu jika berjalan...kalau joging 2 jam setengah setiap minggu....

menuju puncak centipede hill ; hijau je
menuju puncak centipede hill
menuju puncak centipede hill : hati2 tempat berpijak
menuju puncak centipede hill
menuju puncak centipede hill
Berbalik kepada cite awal tadi...sebaik masuk kawasan Nilai NS tu, nampak macam ada awan tebal hitam kat langit tu...Bimbang pulak kalau2 hujan turun..harap
harap jangan la hujan. Kami tiba di kaki Melati Hill tu..parking
kete betul2 dan lock. Kami kuar kete dan menuju
ke kaki Melati Hill...memang banyak
kete parking di kiri
kanan jalanraya tu..Kami terpaksa
parking jauh sikit sebab parking yang dekat2 da penuh.
Memang ramai hari ni...maklumlah hari cuti kut...ramai orang yang
cari tempat tempat untuk peluhkan badan...Di sini cuaca macam cerah aje...mungkin tak jadi hujan kut...alhamdulillah....


menuju puncak centipede hill :penghuni tetap kat sini
menuju puncak centipede hill
pandangan dari puncak centipede hill
pandangan dari puncak centipede hill
puncak centipede hill
Di kaki Melati Hill tu ada sebuah gerai bagi mereka yang nak sarapan pagi. Ada jugak orang yang jual minuman. Di kaki bukit tu ada sekumpulan orang yang sedang
panaskan badan. Mungkin panaskan badan sebelum mula
mendaki kut. Sebaik saja sampai kat kaki bukit
tu, maka kami pun mula mendaki
Ramai jugak yang mula
mendaki masa
kami mula melangkah untuk
daki ke puncak Centipede Hill tu...Ada jugak yang
sedang turun dan mungkin dia orang dah mendaki lebih awal pagi daripada kami kut...


Centipede Hill
puncak centipede hill
pelbagai tumbuhan yg biasa jumpa
menuju Rope Hill

menuju Rope Hill
menuju Rope Hill
   Masa mendaki tu jugak sempat aku bertukar tukar salam dengan mereka yang hendak turun ke kaki bukit. Aku dan isteri sering jugak berhenti untuk cari nafas
sat sebab semput pulak rasanya, mungkin sebab dah tua
kut...eh! ye ke da tua...hahaha...Semua orang 
ada yang mendaki masa tu...lelaki,
pompuan,tua, muda, kanak
kanak...semua ada...


menuju ke Rope Hill
menuju Rope Hill
menuju Rope Hill
menuju Rope Hill
menuju Rope Hill
Ramai dikalangan yang ditemui tu bawa tongkat belaka. Sebenarnya
tongkat untuk mendaki ni memang perlu untuk antara faktornya supaya ada bahan sokongan sama ada semasa mendaki atau pun menuruni bukit...
Aku dan keluarga takde tongkat pun...kami akan
pegang apa saja yang boleh semasa
mendaki dan menuruni cerun
di melati hill tu...
Dalam masa mendaki tu kami terjumpa
jugak beberapa ekor kera di batang batang pokok kat situ...macam jinak aje...sebab jauh sikit mungkin nampak macam jinak.
Sempat jugak aku snap beberapa suasana sekitar trek mendaki tu...Kesan
babi cari cacing pun banyak nampaknya..memang banyak babi
hutan kat sini...hutan memang la rumah
mereka kan..


bertembung dengan pendaki lain
tasek
simpang ke Monkey Hill dan Rope Hill
Rope Hill
menuju Rope Hill...sunyi je...
Akhirnya setelah beberapa lama mendaki dan beberapa kali berhenti
rehat untuk cari nafas maka akhirnya kami tiba jugak di puncak Centipede Hill tu...masa kami tiba tu dah ramai dah yang telah berada di puncak tu...Sebenarnya di puncak
Centipede Hill aje yang nampak pandangan luas di sekitar
...kat puncak puncak yang lain macam tak
nampak sangat pandangan
sekitar yang luas....


trek ke puncak Rope Hill
trek ke puncak Rope Hill
trek ke puncak Rope Hill
trek ke puncak Rope Hill
trek ke puncak Rope Hill
Di puncak Centipede Hill ni kami snap beberapa foto, begitu jugak dengan pendaki2 yang lain...Rasanya puncak Centepede yang punyai pandangan yang luas
kut...kat bukit2 lain macam tak berapa luas pandangan
sekitar dari puncak memasing..Aku dah pernah
sampai puncak Monkey Hill, Cobra Hill, Rope Hill, Eagle Hill yang aku belum sampai ialah Mosquito Hill aje...mungkin akan datang...nak pi jugak tempat tu...


trek Rope Hill : tumbuhan tumpang bukan parasit
trek Rope Hill : bukan parasit
trek Rope Hill : nak dekat tiba dah..
tuju Puncak Rope Hill 
tuju puncak Rope Hill
Selepas beberapa lama di Centipede Hill tu maka kami
mulalah untuk menuruni bukit untuk mendaki Rope Hill pulak....memang itu plan aku kali ni...Nak sampai ke kaki Rope Hill tu memang kena menuruni dan mendaki
kaki kaki bukit yang curam...banyak yang curam daripada yang
kurang curam...yang landainya cuma beberapa
ketika aje...Sepanjang jalan tu aku
sempat la snap beberapa
foto berkaitan tumbhan dan juga pergerakan
kami...Ramai yang kami jumpa di sepanjang trek tu...tak putus
putus jumpa pendaki pendaki yang lain...Kami saling balas membalas salam...
Aku jugak jumpa dengan pendaki yang berlainan bangsa...aku tegur aje la dan mereka balas dengan sapaan 'morningggg....'


video pendek daki rope hill

Rope Hill
puncak Rope Hill
puncak Rope Hill

puncak Rope Hill
menuju puncak Monkey Hill
menuju puncak Monkey Hill
Aku jumpa sepasang laki bini yang dah veteran...tak veteran sangat pon...sekadar bertanya kenapa patah balik...dia kata isteri dia tak larat nak teruskan dan dia kena patah
balik mungkin kembali ke Centipede Hill kut...itu telahan aku aje...
padahal mungkin ada jalan lain untuk kuar ke
jalanraya tu.....


puncak Monkey Hill
pandangan dari puncak Monkey Hill
puncak Monkey Hill
puncak Monkey Hill
puncak Monkey Hill
Ini merupakan kali keempat aku datang ke Melati Hill ni..
dan plan aku nak daki Rope Hill pulak kali ni...Tulisan aku berkaitan daki MELATI HILL kali ketiga tu boleh anda baca
Setelah beberapa lama, jenuh mendaki..opst!
korang tau ke erti jenuh ni...hahaha...Setelah jenuh mendaki dan
berpeluh peluh akhirnya kami tiba di simpang ke Monkey Hill dan Rope Hill...maka...
kami pilih cabang ke Rope Hill ni...Tak ramai orang yang lalu kat Rope Hill ni...kalau tak silap aku nampak dua orang yang melalui jalan ni...
Sesuai dengan panggilan Rope Hill..memang laluan di sini mendaki trek yang licin dan curam dengan dibant oleh tapi sebagai benda untuk dipegang ketika mendaki
tu...Disini sempat aku bertanya sorang pendaki muda lelaki...aku
tanya dia dari mana...dia kata dia dari Salak Tinggi
...Salak tinggi tu kat sempadan Nilai rasanya kalau tak silap.....dalam daerah sepang...kalau tak silap lagi...hahaha....
Di trek untuk ke puncak Rope Hill tu banyak jugak tumbuhan hutan
yang aku snap fotonya antaranya ialah pokok yang menumpang pada batang
pokok kelapa sawit tu. Pokok ni bukan pokok parasit pun, ia sekadar menumpang antara
faktornya untuk mendapatkan cahaya mentari. Kalau kita pi lebih jauh dalam
kehidupan manusia ni...alangkah baiknya manusia bersikap
macam ni...bantu membantu untuk mencapai kejayaan
bukan kita membinasakan orang lain
untuk peroleh sesebuah kejayaan...tak gitu...
Dalam agama pun kita diajar macam tu bantu membantu 
sesama sedara seIslam dan bukan bermusuh sakan sebagaimana yang kita
lihat sekarang ni. Kalau kita tak mampu membantu pada aku la tak usah lah kita pula sama sama memburukkan keadaan kita tambah untuk memburukkan keadaan lagi....
Lihatlah keadaan kehidupan la ni..taksah tengok agama lain tapi
tengok aje dalam masyarakat Islam kita...fitnah, umpat dan sebagainya sudah
dipandang biasa aje walaupun Tuhan dah memberi ancaman akan memasukkan orang yang fitnah dan mengumpat ke dalam neraka tapi...ancaman tersebut langsung
tidak dipedulikan malah lebih galak lagi dia orang melakukan hal
sedemikian....Malah sekarang ni hal berkaitan umpat dan
fitnah dah naik taraf secara meluas dan global
...hanya denga hjung jari aje segala fitnah dan umpatan dikongsi ke seluruh dunia...
Ooopst! panjang pulak aku melalut ni...hahahaha.....


trek menuju ke Cobra Hill
trek menuju ke Cobra Hill
trek menuju ke Cobra Hill
trek menuju ke Cobra Hill
trek menuju ke Cobra Hill
Di Rope Hill ni sempat la aku snap anak bini aku sedang mendaki dengan berpegang kepada tali yang ada sebelah trek tu...Memang curam pendaki kat sini dan
beberpa kali kami singgah ntk amik nafas panjang panjang..
curam sungguh dan tinggi pulak tu...
Sempat juga aku snap
beberapa tumbuhan yang wujud
di sekitar trek ni...Sebagaimana aku kata tadi
trek ini tak ramai yang nak melaluinya berbanding trek trek yang lain...
mungkin sebab licin dan curam kut....
Akhirnya setelah mendaki cerun bukit yang curam beberapa lama maka kami pun tiba di puncak Rope Hill dan snap la foto kami kat signage ROPE HILL tu...Rehat sat
kat batu di situ untuk lepaskan lelah sat...Letih owww...mencurah
peluh dan tercungap cungap la jugak...ekekeke....
Ok la tu...banyak peluh kuar....

Cobra Hill
gerak ke puncak Cobra Hill
gerak ke puncak Cobra Hill
puncak Cobra Hill : jumpa pasangan veteran ni...datang dari jauh..dua atau tiga kali dah datang
sini...boleh datang hari cuti aje...mungkin belum pencen lagi kut...
puncak Cobra Hill
bergerak untuk keluar ke jalanraya
Setelah rehat beberapa ketika
maka, kami pun sambung menapak untuk
cari jalan keluar. Kami amik jalan yang orang ada melaluinya.
Kami berjalan arah ke kiri...menapak dan jumpa trek untuk masuk ke Monkey Hill.
Hahahaha...rupanya nak kuar daripada Rope Hill tu kena daki dulu ke Monkey Hill. Tiba di Monkey Hill dah ramai dah orang lain kat situ sedang berehat. Kami pun rehat
sat kat sini...tangkap gambar bagai...hahaha...
Pandangan sekitar daripada puncak Monkey Hill ni tak berapa
menarik pun kerana pandangan dari sini tertumpu pada tapak pembangunan
yang sedang berjalan kat bawah tu....memang tak menarik punnn...
Pandangan menarik cuma dari puncak
Centipede Hill aje..


aksi memotong getah...aku pernah memotong getah masa lepas spm berpuluh
tahun yang lalu...kalau bagi pisau pemotong memang aku boleh buat lagi....
ni pokok getah...nampaknya macam lama tak ditoreh...getah murah kut....
tak tau pokok apa...saje rakam...
sana tu jalan kuar...
da sampai jalan nak kuar...
Tiba tiba muncul seorang pendaki lain di hadapan
tempat kami berehat tu..Depan kami tu cerum curam jugak...Rupa rupanya cerun
tu merupakan jalan pendakian dari puncak Rope Hill rupanya...Dari Rope Hill memang ada nampak satu trek bertali untuk mendaki ke atas, rupanya pendakian tu
mengarah ke Monkey Hill...barulah aku tau....Kalau tau
tadi tentu aku ikut laluan tu...untuk tambah
peluh sebab pendakian ke Monkey
Hill tu nampak curam
sesangat....
 Setelah selesai rehat dan snap gambor
...kami pun gerak ke Cobra Hill pulak untuk terus cari jalan 
keluar. Jauh jugak dari Monkey Hill ke Cobra Hill tu tapi taklah banyak
sangat mendakinya...lebih banyak mendatar aje....Tangkap sikit sikit gambor kat sini.
Akhirnya kami tiba di Cobra Hill...kami pernah sampai sebelum ni...
Rehat sat dan tangkap gambor lagi. Ramai gak yang berada kat sini dan tangkap gambor bagai. Di sini aku jumpa sepasang pasangan yang dah veteran gak mungkin dalam
usia 50-han tahun. Sebang sat. Aku tanya dia dah berapa kali datang sini
dan dia kata dah 3 kali kalau tak silap...dia datang dari
jauh tapi aku lupa dari mana dia datang...nampak aku ni dah
tua kut sebab mudah lupa la ni..Dia pun kata dia boleh datang pun masa hari cuti aje...jadi taulah aku yang dia ni masih bertugas...aku pun tak tanya...tu sebab dia
boleh datang time hari cuti aje......Aku dah pencen bila

bila masa aje boleh datang...ekekeke...Lepas bersalam dengan dia, kami pun bergerak untuk cari jalan keluar.


nak kuar dah...
jarak perjalanan dan masa sepanjang pendakian
2.4 kilometer aje....
Kami ikut jalan yang kami dah lalui dulu...lebih banyak menuruni bukit sebab untuk kambali ke jalan raya. Sempat la aku snap gambor kat sini. Di kawasan ni banyak pokok
getah dan pokok kelapa sawit aje. Ada sebuah tasek di kejauhan.
Lama jugak kami lalui jalan ni untuk menuju ke jalanraya.
Akhirnya setelah lama menapak, maka kamipun
sampai di laluan jalan keluar ke jalanraya iaitu dimana kami keluar semasa datang ke sini  buat kali ketiga itu hari...Jadi selesailah misi aku untuk daki Rope Hill
kali ni...bukan saja Rope Hill tapi jugak Centipede Hill,
Monkey Hill dan Cobra Hill dalam
satu pakej untuk hari ni...Akan datang cuba pulak masuk Mosquito Hill yang masih belum diteroka lagi...InsyaALLAH.....

Rasanya itu aje kut yang aku nak kongsikan di sini...moga kita semua, tak kira sape la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta
dihindarkan oleh ALLAH SWT  kita semua daripada
siksaan NERAKA....aamiinnnn....


Terus istiqamah #bmf ye...


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...