Monday, November 11, 2019

Melati Hill lagi..

melati hill
Diari Daud - Hari ni, Isnin, 11 November 2019, aku pi ke Melati Hill untuk peluhkan badan. Kalau ikutkan setiap hari isnin aku akan pi ke Tasik Ujana Nilai untuk peluhkan
badan setiap minggu. Biasanya hari Isnin, Rabu dan Jumaat setiap minggu
aku berjalan di Tasik Ujana Nilai tu...Tapi hari ni aku ubah jadual sat...
aku nak pi ke Melati Hill untuk peluhkan badan di sana. Aku
rasa kalau aku berjalan kat trek di Melati Hill
tu, peluh aku macam mencurah
curah je keluarnya
....ewahhh...ngecek bebenor ni...
mana ada mencurah curah...yang mencurah
curah tu air ujan aje...hahaha...tapi tu lah maksud aku peluh aku
lebih banyak keluarnya daripada aku berjalan kat trek tasik ujana nilai impian tu..
betulllllll.....aku tak tipu pun...memang lebih banyak kuar peluh sebab di melati hill tu lebih banyak mendaki bukit yang perlu kita perah keringat....betullllll...kalau tak percaya
pi la ke sana dan alamilah perkara tu sendiri....

ke eagle hill
menuju eagle hill
menuju ke eagle hill
menuju eagle hill
Aku bergerak kesana dengan anak bungsu aku...dah jam 8.00 pagi kami bergerak kesana. Tiba di sana terus park kete...tak ramai pun hari ni...alhamdulillah...Keadaan
cuaca amat baik betul...tentu trek tanah kat melati hill tu tak
basah dek hujan...Bila da sedia semua aku pun mula
gerak dengan anak bungsu aku menuju
ke laluan masuk ke Eagle
Hill...kami tak masuk melalui laluan
utama pun...Aku plan nak masuk melalui laluan eagle hill
dan masuk ke dalam serta terus daki untuk naik ke Centipede Hill...aku tak
bercadang pun untuk jelajah Mosquito Hill...Mosquito Hill merupakan satu satunya yang aku belum daki lagi...Bukit yang lain lain aku dah daki dah seperti centipede, monkey,
rope, cobra...semuanya da aku pi yang masih belum ialah mosquito
hill aje..satu hari nanti akan sampai jugak tu....sabar aje..
Dah tua tua ni aku memang tak mampu untuk harung semua bukit2 tu sekali gus dalam masa satu hari...Biasanya aku datang sehari dan daki setakat sebuah bukit aje..
tak mampu dah aku nak buat macam tu...maklum la da tua...opst!
ye ke da tua....hahahaha....

menuju centipede hill
menuju centipede hill
menuju centipede hill
menuju centipede hill
Hari ni hari orang bekerja maka tentu tak ramai pun yang datang pada hari yang macam ni..Yang datang pada hari bekerja ni orang orang veteran aje...yg ramainya orang
pencen...macam aku ni...tapi bukan la orang tua tua sangat kut...orang
tua tua sangat tu tentu duk kat rumah orang tua tua...kan...kan..
hahaha...opst!
Masa kami masuk tu aku tengok memang ramai orang veteran
dan ada yang datang sama dengan isterinya yang dah veteran tu...suaminya
temankan isterinya yang rasanya dah slow sangat langkahnya...Bagus suami macam ni...masih setia...setia berjalan disisi isterinya yang agak slow langkahnya.
Walaupun suaminya boleh berjalan laju dia memilih untuk bersama
isterinya tu...aku hormat dengan suami yang macam ni..
yang caring...yang setia...dan macam macam yang...yang lagi laaa...
untung isteri dapat suami macam ni.....Mungkin macam aku jugak kut...ekeke..opst! masuk bakul angkat sendiri kan...kan...hahaha.....opst!

laluan eagle hill menuju centipede hill , monyet yg kanan tu garang, ia acah2 nak serang..hahaha..
laluan eagle hill menuju centipede hill: sering jumpa pokok ni..
laluan eagle hill menuju centipede hill
laluan eagle hill menuju centipede hill
Dalam jangkaan aku la masa hari keje ni memang ada jugak yang masuk ke trek melati hill tu..mungkin dalam 20 orang kut atau lebih. Melalui trek eagle hill tu...penuh
dengan pokok kelapa sawit aje...Trek tersebut ada yang mendatar ada
yang mendaki dan ada jugak yang menurun ..rasanya diantara
mendaki dan menurun tu macam sama aje jumlah
nya...tapi memang berpeluh la lalu ikut
trek tu, lebih berpeluh
daripada aku berjalan kat tasik ujana
sejauh 6 kilometer untuk 5 pusingan tu...Lalu ikut sini ok
jugak dan tak panas, redup aje...Aku pernah lalu sekali trek ni masa
datang sini kali kedua kalau tak silap...Aku lalu kat trek ni bukan berjalan terus, tapi banyak
kali jugak berenti rehat...memang tak mampu kalau terus aje berjalan. Rancangan
 aku masuk ikut trek eagle ni dan terus berjalan serta mendaki centipede hill
kemudian dari puncak centipede hill turun pulak ke
jalanraya dan akhirnya tamat di situ.

tasek..rasanya ada ikan sebab nampak macam ada buih kecil, biasanya haruan la...
selalu jumpa tumbuhan tumpang ni...
mendaki lagi...
tokong cina atas puncak...
Masuk trek eagle hill ni aku tak pasti mana satu puncaknya sebab takde signage macam puncak puncak yang lain...centipede hill ada puncak, cobra hill ada puncak, monkey
hill pun ada puncak...Eagle Hill ni aku tak jumpa pun puncaknya yang
ada signage tu...ta taw kenapa...Adakah puncak yang
terdapat tokong cina tu puncak eagle hill
...tak pasti aku...kalau ia puncak
eagle hill tentu ada
signage eagle hill kat puncak tokong cini tu....tak gitu...apa apa lahhh...

tokong cina di satu puncak eagle hill
nak pi centipede hill
istana penghuni hutan
mendaki lagi...
Laluan eagle hill agak jauh jugak untuk sampai ke simpang untuk pi ke centipede hill tu..lenguh jugak la kaki berjalan, rasa macam nak selalu berenti rehat aje..
tapi kalau selalu berenti bila pulak nak sampai ke simpang tu..
Kalau tak silap aku mungkin hampir 1 km jugak
untuk sampai ke simpang untuk naik
ke centipede hill tu...
Banyak kali la aku berhenti sebab nak cari nafas....
Walau bagaimana aku memang enjoy aje bila ada dalam hutan ni
sebab aku suka dengan tumbuhan hijau ni...aku pun memang suka 'hijau' ekekeke...
Melangkah kat trek tu memang seronok walaupun lenguh kaki...seronok jugak
walaupun penuh dengan pendakian yang boleh menyebabkan
putus nafas ....atau putus nyawa......hahahaha...opst!

antara muka bumi trek eagle hill ni...
mendaki lagi....
monyet ni bawak anaknya..
mendaki lagi...
Masa berjalan kat trek eagle hill ni selalu jugak jumpa dengan kera kera dan ada yang kendung anak nampaknya. Ada jugak kera yang garang, dan acah2 nak turun
dan kejar...hahaha...lawak kera tu....Tupai pun  selalu jumpa. Tumbuhan
menumpang pun selalu jumpa di batang batang pokok kelapa sawit.
Serangga macam jarang pulak aku jumpa...rama rama
langsung tak jumpa pun...Tumbuhan tumbuhan
kat sini selalu gak aku rakam
fotonya...alah...
tumbuhan biasa aje pun dan takde tumbuhan
yang pelik pelik...Lalu ikut trek ni selalu jugak berselisih dengan
pendaki yang lain..ucap salam aje la...moga perjalanan masing masing selamat...tak gitu....doa mendoakan..

antara laluan yg dilalui
ada jugak jumpa tupai
tumbuhan aneh ke...tumbuhan sakit...
saje je rakam...
Kat trek eagle ni kami berselisih dengan seorang pendaki..muda aje...dia kata dia dari sungai ramal kajang. Laju aje dia berjalan...berpeluh peluh nampaknya..
Kami jugak jumpa yang lain lain...yang muda, tua dan
sebagainya...Pompuan pun ada kami jumpa
...biasanya dia orang berdua dan
aku tak pernah jumpa
yang berjalan sensorang kali ni...
Kami terus aje lalu ikut trek ni dan selalu aje
singgah berehat untuk amik nafas...penat jugak...rasa macam
semput jugak la...kena selalu singgah dan amik nafas...Kami jugak singgah dan berehat
kat puncak bukit yang ada tokong cina kat situ...Aku pun tak pasti dengan tokong cina ni...kalau dibina atas bukit sapa pulak yang akan datang untuk membuat
sembahan kat sini...sunyi dan senyap aje...Siap disediakan pangkin
untuk berehat...jadi kami berehat aje la kat pangkin
ni sebelum sambung berjalan.....

menuju centipede hill
menuju centipede hill
menuju centipede hill
menuju centipede hill
Setelah agak lama berjalan maka kami
tiba dipersimpangan untk naik ke centipede hill...rehat dulu..
curam aje untuk mendaki..amik nafas lama lama dulu kat sini. Bila nafas
dah stabil baru kami mula mendaki...tinggi jugak la pendakiannya...Tiba dipertengahan pendakian berenti sekejap amik nafas...Selesai amik nafas sambung lagi
mendaki..Aku berhenti dalam 2 atau tiga tempat jugak la masa
mendaki kat sini...semput sungguh aku...hahaha...
nampak sangat aku ni da tua...haihhh..
tapi....tu lah, roh tak pulak tua tua, cuma fizikal aje rasa dah tua....hahaha...


menuju ke centipede hill
dalam perjalanan ke centipede
ke centipede hill
di puncak centipede hill
Akhirnya kami tiba dipuncak centipede hill tu dan amik nafas sat...Nampaknya ada
pendaki lain kat sini sedang amik foto kat signage tu..
Tak lama kemudian tiba tiga orang yang agak muda dan sorang
tu agak berusia mungkin...dalam usia 30-an kut. Ramah dia orang ni. Ada
sorang pompuan...Sebab dia orang ramah aku tegur la lelaki yang muda tu...aku
tanya dari mana, dia jawab dari Nilai.Dia kata dia bawak dua orang lagi tu mendaki kat sini. Yang pompuan tu kata dia orang dari shah alam...waa...jauh2 datang sini...
Maknanya yang lelaki tu jadi jurupandu kepada yang dua orang tu..
Sempat la aku wefie dengan dia orang tu...
Aku berani ajak wefie sebab dia
orang ramah...
Yang jadi jurupandu tu kata dia nak bawak
dia orang daki semua bukit kat sini...wah! aku setakat satu bukit
boleh la..hahaha...dia orang nak daki semua bukit beb...nampak tu tenaga dia
orang...memang aku tak boleh saing dengan tenaga dia orang tu...Yang jadi jurupandu tu kata bagus daki bukit ni...Dia kata dulu dia berat 80kg la ni kalau tak silap dia kata
beratnya dah 60 kg...memang berkesan jika daki bukit untuk kurangkan
berat badan....mungkin kena selalu daki kut...
Apa lagi kenkawan pi la mula daki melati hill tu secara berkala dan
sekerap yang mungkin......boleh kurus beb......Tapi aku tak tanya pulak berapa lama dia daki bukit untuk buang lemak berkilo kilo tu...hahaha....Tapi takpe la, cuba dulu
selama 3 bulan dan tengok la hasilnya...3 bulan tu mendaki la
bukan duk kat gerai yang ada kat kaki bukit tu...ekeke..
Pagi ni gerai yang ada dikaki bukit melati
tu tak bukak mungkin sebab pengunjung tak ramai pada hari biasa ni kut...Kalau hari cuti memang ramai yang datang....

puncak melati hill; dgn anak bungsu aku...
jalan pulang...
nak turun ke kaki melati hill
di kaki melati hill
 Akhirnya dia orang mintak diri sebab mungkin
nak cepat cover semua bukit tu hari ni...kami bersalam dan mereka mula bergerak..moga dia orang dalam peliharaan ALLAH SWT sentiasa...Aku dan anak aku sempat la
amik gambar kat signage centipede hill tu sebelum kami mula
bergerak untuk turun ke kaki bukit melati tu...
Kali ni pergerakan kami menurun
aje dan tiada pun mendaki untuk sampai ke kaki bukit tu....dah nama pun kaki bukit kan..ekekeke....opst!
Dalam perjalnan tu terjumpa pendaki lain sedang bersembang, sempat
ucap salam dan bersalam dengan dia sebelum sambung berjalan...Akhirnya kami
tiba di kaki bukit melati. Di situ kami jumpa pendaki muda yang kami berselisih di eagle hill tu. Dia masuk dari centipede hill dan keuar ke eagle hill, kami pulak masuk dari eagle
 hill dan kuar di kaki melati hill..Sempat sembang sat sebelum mintak diri untuk
pulang...Sempat jugak beli air daripada penjual air dikaki bukit
tu sebelum gerak masuk kete dan gerak ke Bangi.

Kalau berpandukan apps...perjalanan kami makan masa sejam lebih dan jarak perjalanan lebih kurang sekilometer lebih aje dan kalori yang terbakar cuma 100 kalori lebih aje..
aku rasa la app ni memang berpandukan jarak perjalanan aje dan tidak
amik kira mendaki dan sebagainya yang boleh membakar
kalori lebih lagi....rasanya laaa....

dekat 2 jam...jarak dekat 2 kilometer tapi kalori
dibakar cuma 166 kalori aje...

tengok max alt : 138.93...makna puncak tertinggi aku daki...mendaki la kan..
Dan jangan lupa semak berapa kalori kita bawak masuk ke dalam badan dan cara nak bakar kalori tu kembalik...aku cuma mampu bakar 100 kalori lebih aje...
yang selebihnya nak simpan kat mana agaknya...hahaha..
keperluan kalori sehari ikut usia
jenis makanan dan jumlah kalori
jangan lupa bakar kalori tu
 Rasanya itu aje yang aku nak coretkan di sini...moga kita semua, tak kira sape la akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta
dijauhkan dan dihindarkan daripada siksaan NERAKA...
aamiinnnnnnn....
Jangan lupa terus istiqamah dengan #BMF


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...