Friday, June 15, 2018

Catatan Hari Raya Pertama...

Hari ni satu syawal...raya pertama...buat pertama kali aku tak balik kampung. Rasa rindu gak sebenarnya untuk balik kampung ni...tapi...apa boleh buat laaa...
Awal pagi aku bersiap untuk pi solat hari raya..
Sebenarnya kat taman aku pun
ada surau yang adakan solat hari raya ....tapi...aku nak cuba pulak
nak solat raya kat masjid di sri putra tu...tak jauh pun dari rumah aku...mungkin
 jauhnya sebatang rokok je kut...tapi aku pun tak merokok.....huhuhu...Aku pi dengan isteri aku..anak aku yang bungsu taknak ikut....dia kata solat raya tak wajib pun...macam2 la budak sekarang ni..

isteri aku tu...jauh kena menapak...
solat raya berbumbungkan langit...
selesai solat...


 Aku dan isteri masuk kete, start kete dan terus tuju masjid sri putra...fullamak hampir je masjid tu...masih dalam kete....penuh kete kiri kanan jalan...ramai yg parking
kat situ....Tak sangka aku ramai yang belum balik kampung...
Kalau orang muslim bangla tak balik kampung tu
aku faham la tapi kalau orang
melayu tak balik tu aku rasa pelik sikit....
Aku terpaksa parking kete jauh daripada masjid. Aku 
dan isteri menapak rasanya lebih 300 meter kut...huhuhu...apa boleh buat laaaaa...........
Tiba di masjid tak boleh masuk pulak...penuh da.....jadi terpaksa la
duk kat tikar di luar masjid tu...duduk situ dan solat
pun kat situ...Ramai orang terutama pekerja asing yang ada di sekitar tempat tersebut...
solat di masjid tu....

ramai jugak 'orang luar' kat sini....islam tu bersaudara...tak sempurna iman jika tak menyayangi sesama islam..
luar masjid....


Sib baik cahaya matahari belum lagi menyinari tempat berkenaan kalau tak tentu panas sesangat...alhamdulillah...Isteri aku pi ke bahagian wanita...rasanya bahagian
wanita tak ada apa apa masalah kut...Nasib baik hingga selesai
khutbah cahaya matahari belum lagi menyinari
tempat aku solat tu...tempat tu tak
berbumbung pun...berbumbungkan langit je........
Selesai solat kena menapak lagi ke kete...tiba kete terus masuk dan gerak balik ke rumah.



Tiba kat rumah rehat sat...dan...kemudiannya anak anak ajak
 tangkap gambar...huhuhu...lama dah tak guna ungkapan tangkap gambar ni.....Lepas tu rehat sat...Sebenarnya aku bukanlah macam manusia manusia yang lain
...aku tak berapa minat untuk pegi ziarah memana pun...aku lebih
selesa duk kat umah je....bukan sebab sombong
tapi memang da resam aku sejak budak
kecik lagi...aku tak berapa suka pi tempat orang yang ramai
ramai....maaf la eaaa....Biasanya aku hanya pi ziarah mereka yang amat hampir dengan aku je.....apa boleh buat la....maafkan aku eaaaa....Walaupun agama sarankan
 kita ziarah menziarahi...tapi tu lah...susah nak cakap...
aku ni unik gamaknya...huhuhu....unik konon....

famili aku dengan famila abang ipar dan adik ipar aku...ni foto dia orang la ni...aku guna foto ni eaaa...
Hampir waktu asar aku serta isteri dan dua anak aku pi ziarah abang ipar aku di jenderam.
Anak kedua aku tak pi sebab tak sihat sangat. Anak tua aku turn dia raya dengan
 famili isteri dia...ok la tu...adil diletakkan pada tempatnya...Tiba di jenderam 
kami singgah dan masuk ke rumah...Famili adik isteri
aku pun da ada di sana...memang kami da tau 
mereka ada kat sana...
tu sebab kami bekejar kejar nak gi sana maklumlah lama
tak jumpa mungkin setaun tak jumpa kut...eh! ye ke...Masuk je dalam rumah masing2
salam...aku salam dengan BIRAS aku...nampaknya dia da makin sihat
alhamdulillah...syukur kepada ALLAH SWT. Bila jumpa je
sedara mara mesti banyak yang disembangkan...
gurau dah tentu ada...huhuhu....aku suka dengan gaya keluarga
mereka ni yakni keluarga besar isteri aku....masih akrab walaupun aku da join keluarga ni da HAMPIR TIGA PULUH TAHUN............ kutt....rasanya la....huhuhu....
Abang ipar aku masih sihat walaupun da berumur 70 TAHUN kut....moga dia
terus sihat sentiasa........

nak gerak dah ni...
nak gerak dah...


Sebelum keluar rumah kami sempat bergambar beramai ramai...hermmmm..entah bila lagi kami boleh bergambar sebegini....harap masih ada ruang bagi kami lagi.....
Kami bercadang untuk bertandang ke rumah kakak ipar aku
pulak iaitu kakak kepada isteri aku....

guna gambar dia orang ni...
guna gambar dia orang...tq


Kami tiba di rumah kakak ipar aku berbeza masa dengan biras aku...kami ikut jalan lain untuk tiba di kampung abu bakar baginda...Tiba je rumah tu kami singgah...
keluar kete salam dengan biras aku ABANG KAMAL...Nama biras
aku yang satu lagi tu...kami panggil nama timanganya
ALONG je.............

ni rumah kakak ipar aku....
ni rumah kakak ipar aku....


Kami masuk rumah...dan tak lama kemudian keluarga adik ipar aku pun tiba jugak....
akak ipar aku hidangkan makanan dan jemput semua makan....
Masing2 makan apa yang ada...hari raya kan....
Makan dan sembang dan lagi gurau gurau...itulah stail keluarga besar
bapak dan emak mertua aku yang da lama pi...moga roh mereka berdua dimasukkan ke dalam syurga dan dihindarkan daripada siksan kubur dan siksaan neraka
...moga kekal mereka dalam syurga ALLAH SWT........
Tak lupa juga doa untuk emak bapak aku....dan kaum muslimin dan muslimat seluruhnya...aamiiinnnn...

ni gambar akak ipar, adik ipar dan isteri aku serta anak2 dan cucu...
moga semua bahagia dunia hingga ke syurga....


Sebelum kami semua meninggalkan rumah kakak ipar aku tu...sempat la amik gambor ramai ramai...tah bila lagi dapat bergambar macam ni...eh! macam ayat tadi pulak
dah.....Selesai je masing masing balik ke rumah.....Rasanya inilah
kenangan manis petama kali aku raya di bangi ni...huhuhu...
Famili adik ipar dan kakak ipar aku akan gerak ke perak pulak malam ni...moga mereka semua sentiasa dalam lindungan ALLAH SWT ....aamiiinnnnnn...
Doa aku...moga kami semua akan dapat bersua lagi di masa yang akan datang...moga kami semua sentiasa diberkati dan rahmati ALLAH SWT sentiasa dunia
hingga ke syurga....aaamiinnn.......

Akhirnya aku doa kan kita semua sama ada aku kenal atau tidak...sentiasa mendapat keampunan ALLAH SWT atas semua dosa2 kita...sehingga 
ke akhir hayat kita......sebab kita bukan insan
MAKSUM seperti Rasulullah saw.....aamiiinnnnnnnnnnn.......

....sekian....

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...