Saturday, December 14, 2019

Mendaki Melati Hill dalam renyai hujan..

Diari Daud - Hari ni SABTU, 14 DIS. 2019, aku memang dah plan nak mendaki Melati Hill pagi ni. Pagi ni hujan renyai renyai pulak. Tapi aku tak kisah pun namun
aku berharap renyai renyai ni cuma kat Bangi aje la. Setelah
siap packing, tak packing sangat pun cuma
bawak sebotol air kosong masuk
dalam beg sandang aje..itu aje yang penting...

MELATI HILL Nilai N.Sembilan
Hari ni aku pi sensorang
jugak sebab nak ajak isteri dia pun ada program
lain. Dia dengan geng dia ada lawatan ke Melaka...malam
baru balik. Aku izinkan aje sebab aku bukan jenis manusia yang suka jenjalan
macam tu...memang aku tak minat langsung. Kalau sape sape la cite dia pi mana mana hatta keluar negara pun aku memang tak rasa apa2 punnn...apatah lagi dalam
keadaan aku yang tak berapa nak mampu ni...ekekeke...Tapi...betulll...
aku memang tak teruja langsung untuk
melawat mana mana pun...Itulah sebabnya aku tak halang isteri aku nak
pi mana mana dengan rakan2 dia...Aku tak kongkong pun...
Janganlah kita sebagai suami...kalau tak suka
atau tak minat untuk jenjalan mana mana, kita sekat pulak isteri kita
untuk pi mana mana...biarkan dia orang luangkan masa dengan rakan rakan baik dia orang tu, asalkan jangan melanggar hukum ALLAH SWT...Dia orang memang perlu masa
dengan rakan rakan dia orang...tak perlu dikongkong...
Aku pernah buat video berkaitan Bandar Melaka ni dulu...boleh tonton
kat bawah tuu...

DI SINI

Rombongan ibu ibu ke MELAKA : isteri kiri (kiri) dan kawan baik dia..
rombongan ibu ibu ke MELAKA
rombongan ibu ibu ke MELAKA
rombongan ibu ibu ke MELAKA

Ok la kita berbalik pada cite aku tadi...
Selesai berkemas aku pun terus masuk kete dan mula gerak ke Nilai tu..Isteri aku dan anak lelaki bungsu aku dah lama dah pi ikut rombongan nak melawat Melaka tu.
Masa aku gerak ke Melati Hill tu hujan memang dah renyai
renyai pun, aku cuma berharap di kaki bukit
Melati Hill tu tak hujan lah
hendaknya....

di kaki Melati Hill
mendaki ke centipede hill
aku tak mendaki ke centipede hill tapi pi arah anak panah untuk pi ke mosquito hill
pertama kali mendaki melalui sini
Aku jugak melalui pinggir Tasik Ujana tu..
walaupun hujan renyai renyai, ramai jugak pengunjung
kat sekitar trek tasik tersebut. Aku, kalau tak pi ke Melati Hill, aku memang
akan peluhkan badan di trek tasik tu..berjalan aje pun, nak joging dah tak mampu dah pun....Tiba di kaki Melati Hill tu, aku tengok banyak jugak kete parking dan ramai
orang nampaknya di situ. Aku pun kene parking di ujung aje..hahaha..
penuh kete kat kawasan berhampiran kaki bukit
tu...Hujan renyai renyai masih turun
dan nampaknya macam jugak renyai2 kat Bangi...Kat Melati Hill ni pun renyai renyai jugak..

nak pi ke mosquito hill, pertama kali lalu sini
pi mosquito hill
pi mosquito hill, sunyi aje kat sini, dalam renyai2 pulak tu
tiba di satu simpang..satu pi kiri dan satu pi kanan, aku pilih kanan.
Aku menapak ke kaki Melati Hill tu...Aku mula mendaki..Aku tak amik trail untuk ke puncak Centipede Hill tu tapi aku amik trail yang melalui belakang gerai kat kaki bukit tu.
Plan aku ialah aku nak pi ke MOSQUITO HILL, kemudian naik ke
cobra hill, naik ke monkey hill dan naik ke centipede
hill sebelum turun ke kaki bukit...Itu
plan aku la....Jadi aku mulalah menapak melalui trail belakang gerai tu...

selfie dulu sebelum pilih simpang mana
simpang kanan dan aku mendaki..
terus mendaki, termengah weh!
terus mendaki...
  Laluan di sini agak mendaki jugak, termengah mengah jugak aku...
tapi aku teruskan jugak hingga tiba di puncak.
Tiba di puncak aku melalui laluan yang landai di celah celah
pokok pokok yang terbakar tu..Kemudian terus masuk ke hutan...nampaknya
sunyi aje laluan di sini, hujan masih renyai renyai. Sambil lalu di sini, sambil rakam foto. Banyak laluan di sini mendaki dan jugak landai serta menurun. Ada ketikanya rasa seram jugak sebab aku sensorang aje...Seram seram pun aku maju jugak ke depan..
Ditambah pulak hujan renyai renyai, lagi la seramnya...hahaha..

terus mendaki....
bertemu dengan pendaki yang turun...
hampir sampai dah...
laaaaa...rupanya puncak centipede...aku nak pi ke mosquito hill sebenarnya...maknanya
aku silap amik simpang la tu...
Akhirnya aku tiba di satu simpang ke kiri dan kanan di satu cerun. Takde tanda
signage apa apa pun jadi aku kena fikir dulu laluan mana nak di ambil. Setelah berfikir aku amik keputusan untuk melalui simpang mendaki ke kanan...Simpang ke kiri pun 
adalah simpang mendaki jugak...Jadi aku terus aje mendaki ke
atas kanan...Masa mendaki ni pun aku sorang aje...takde jumpa orang
lain pun masa mula2 mendaki tu...Agak lama berjalan mendaki barulah jumpa pendaki lain....alhamdulillah jumpa jugak orang lain kat situ...taklah seram sangat..
Aku jugak berselisih dengan pendaki warga asing, macam negro
dan arab aje ...berselisih dengan dia orang...mungkin dia orang pelajar antarabangsa
yang belajar kat kolej swasta yang banyak wujud di sekitar Nilai ni...

puncak centipede...
pandangan dari puncak centipede..
menuruni centipede untuk pi ke trail monkey hill
bersua dengan sorang pendaki yang bawak bersama anak kecik dia
Setelah beberapa lama melalui
laluan mendaki dan menuruni akhirnya aku tiba di puncak...Laaaa...rupanya
puncak yang aku sampai tu cuma puncak CENTIPEDE HILL...hahaha...aku tak pernah taupun jalan yang aku lalui tu pi ke puncak centipede hill...Ini
kali pertama aku tiba di puncak centipede melalui
jalan yang aku lalui tu...Maknanya niat
aku nak tiba di puncak MOSQUITO HILL tu tak kesampaian kali ni...hahaha...

menuruni bukit lagi..
menuruni cerun lagi
tiba di simpang untuk ke eagle hill dan monkey hill, aku pilih ke kiri untuk pi ke monkey hill
ke monkey hill
 Di puncak centipede tu aku berehat sat...Aku amik beberapa foto kat atas tu...
Ramai jugak orang kat puncak tu walaupun
hujan renyai renyai...Aku jugak
rehat sat...Dari sini aku
dah plan dah untuk pi ke Monkey Hill pulak..
Selesai aje berehat maka aku pun mula menuruni dari centipede hill menuju
ke trail untuk ke monkey hill. Masa menuruni bukit tu aku bersua dengan pendaki yang lain. Ada yang bawak anak kecil mendaki ke puncak centipede tu...Maknanya dia
orang berselisih dengan aku la tu...sempat amik gambar dia orang..
Kecik kecik lagi da diajar mendaki...ok gak tu...
Macam aku selalu katakan Melati Hill ni sesuai untuk pendaki amatur..
macam orang usia usang macam aku ni...Dah usia macam ni mana mampu untuk
mendaki tempat tempat hiking yang hardcore...tak gitu...?

ke trail monkey hill
paya...saja je nak tunjuk air hujan menimpa air di paya tu...
tiba di simpang untuk ke monkey hill dan rope hill
pilih ke monkey hill, nak masuk rope masih rasa seram lagi...
Laluan untuk ke kaki bukit dari centipede hill tu...agak curam jugak..
Masa turun tu berselisih dengan ramai pendaki lain. Tegur tegur gitu aje la...
Masa ni hujan renyai renyai tu macam bertambah kasar aje rasanya. Tapi aku teruskan
jugak menuruni trail tersebut...Ramai jugak pendaki lain di sini...Setelah agak
lama akhirnya aku tiba jugak di simpang untuk ke monkey
hill dan jugak ke EAGLE HILL...Aku pilih
simpang untuk ke monkey hill sebab itu memang plan aku...

mendaki trail ke puncak monkey hill
jumpa pendaki lain di trail monkey hill
mendaki ke monkey hill
mendaki ke monkey hill
Rasanya trail untuk ke monkey hill dan rope hill tu aku
tak perlulah tulis banyak kut sebab dalam tulisan yang lalu aku tulis
secara detail laluan untuk sampai ke simpang MONKEY HILL dan ROPE HILL tu...Anda boleh baca tulisan aku yang lalu DI SINI...
Setelah agak lama aku berjalan, akhirnya aku tiba di simpang untuk ke puncak monkey hill dan rope hill tu...Aku rehat sat di situ...

mendaki ke monkey hill
mendaki ke monkey hill
dah nak sampai puncak
puncak monkey hill
Di simpang untuk ke puncak monkey hill dan
rope hill ni aku jumpa satu grup pendaki lain yang kesemuanya pompuan.
Sorang muda dan dua orang veteran. Aku tanya yang muda tu..Aku tanya dia simpang ke ROPE HILL tu dah boleh dilalui ye...Dia kata memang dah buka, dulu tutup sat
sebab ada orang jumpa ular..Aku memang tau cite tu...Aku kata
kat dia yang aku cadang nak masuk ke trail rope hill
tu..tapi aku kata aku sorang tak berani
pulak...Dia pun kata kalau sensorang rasanya tak payah la kut...sebab laluan tu sunyi...
Aku setuju dengan pandangan dia tu....

puncak monkey hill
pandangan dari puncak monkey hill
puncak monkey hill
trail ke cobra hill
Kami berpisah di situ sebab grup dia nak gerak ke centipede hill, kami cuma berselisih aje di situ..Aku pun mula mendaki untuk ke puncak monkey hill tu..Memang kalau
mendaki di sini aku akan berpeluh banyak...Hari ni memang
berpeluh banyak sebab bercampur dengan
renyai renyai hujan...hahaha..
Memang aku selalu
aje berhenti berehat di trail untuk
ke puncak tu...Banyak kali jugak berhenti sebab termengah mengah...

trail menuju cabra hill
Selesai berehat aku sambung kembali mendaki untuk ke puncak...Aku bersua dengan sorang lagi pendaki pompuan..Laju aje dia mendaki bukit tu...Aku
tegur aje dia...
Kami sembang sat dan sekali lagi
aku tanyakan tentang rope hill tu...Aku tanya lagi
betul ke ada orang jumpa ular kat situ...walaupun aku dah tau cite tu...
sekadar nak dapat maklumat yang lebih banyak...Dia mengiyakan aje..Daripada dia aku dapat tau bukan cobra aje yang orang jumpa tapi orang lain jumpa ular sawa jugak..Pandangan dia di kawasan ni banyak paya tentu memang
habitat sawa la....owhhh...gitu.....Ada maklumat tambahan
untuk aku...Dia jugak tak galakkan aku masuk
trail rope hill tu kalau sensorang...Terima kasih kepada dua orang pompuan
yang mengingatkan aku tu...moga mereka berdua sentiasa dirahmati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga..aamiinnn...

tumbuhan ni untuk luka...tak pasti mungkin sebagai antibiotik kut..pernah tonton dalam dokumentari...
senduduk
puncak cobra hill
turun ke kaki bukit dari cobra hill
turun ke kaki bukit...
Aku nak tulis berkaitan ulaq SAWA BATIK sat...Ular sawa batik sering
ditemui di Asia Tenggara. Ia boleh mencapai panjangnya 22 kaki...fikirlah 22 kaki dan kalau membelit manusia mau terus dimakan kut...tapi yang lazimnya antara 10 - 20 kaki
aje..Spesis reptilia yang terpanjang di dunia. Biasanya ia jarang
menyerang manusia tapi kena hati hati jugak la...
Ular ini seakan akan halimunan di lokasi daun daun kering yang
mudah baginya untuk menangkap mangsanya..Habitat ular ini di hutan hujan. 
Kawasan yang dekat dengan anak anak sungai dan tasek atau paya paya..Kat melati Hill
ni memang terdapat paya paya. Ia merupakan perenang yang mahir...Makanan
ular ini adalah burung, musang, mawas, babi, ayam, kucing, anjing
dan ada jugak yang pernah makan beruang, mengikut
saiz ular berkenaan. Ia merupakan pemburu hendap yang mahir yang
akan menyerang mangsa dalam kawasan serangannya. Ia menjerut mangsanya hingga mati sebelum ditelan..Ia boleh makan mangsa yang sama berat dengan
berat ular berkenaan...Bagaimana pun hati hati la dengan
ular ni sebab ia pernah makan manusia dewasa..
Boleh baca  DI SINI 
tapi aku tak taulah ini ular sawa apa....hati2 la eaaa...

tiba di kaki bukit...
tiba di simpang untuk ke mosquito dan untuk keluar ke jalanraya
aku pilih untuk ke mosquito..kembali ke plan asal
mendaki trail ke puncak mosquito
mendaki trail ke mosquito hill
Kami berpisah disitu...aku mendaki dia sambung berjalan mendaki dengan laju menuju ke puncak monkey hill tu......Aku dah usia usang tentu agak lambat sikit...selalu aje
berhenti berehat masa mendaki tu...Masa mendaki tu ramai
jugak aku jumpa pendaki lain walaupun renyai renyai
hujan masih lagi turun dari langit....
Masa mendaki dan belum sampai lagi ke puncak
aku bersua lagi dengan pompuan tadi, kali ni dia turun ke kaki bukit pulak..
Aku tanya...mendaki ulang alik ke.....dia kata ye...sebab dia malas nak pi ke laluan lain...owwww...patut la badannya macam langsung takde lemak punnn..hahaha...Rasanya kalau buat macam dia hari hari tentu aku pun boleh hilang banyak lemak...
Tapi dalam usia usang ni...kalau buat ulang alik
macam tu...bukan aje lemak...nyawa pun aku pun ilang kut...hahahahahaha...opst!

menuju puncak mosquito hill
ke puncak mosquito hill
ke mosquito hill
ke mosquito hill
dah sampai puncak mosquito hill
Setelah agak lama mendaki dan dengan banyak kali berhenti
rehat, akhirnya aku tiba jugak di puncak monkey hill tu
...Ada pendaki lain kat puncak tu...Aku berehat
dan snap sikit foto kat situ....Aku rehat kat atas ni agak lama jugak..
Saja je rehat lama sambil tengok pandangan sekitar dari puncak monkey hill tu..
Pandangan dari sini taklah menarik sangat pun sebab di bawah tu cuma terdapat tapak pembinaan bangunan yang sedang beroperasi.....

puncak mosquito hill
terus kedepan untuk cari jalan keluar
Terjumpa dengan pelajar KUIS, Kolej Universiti Islam Selangor...Fakulti Usuluddin dan minor
multimedia...
turun ke kaki bukit...untuk pasti aku tanya pelajar KUIS tu...tak mahir kat sini
istana penghuni hutan...
Selesai berehat aku pun terus pi menapak melalui trail untuk ke
cobra hill pulak. Macam aku pernah tulis dulu laluan sini tak mencabar sangat
pun..Landai aje laluannya dan cuma ada satu pendakian yang panjang tapi tak curam mana pun..Macam usia usang aku ni memang la agak termengah mengah jugak la...
tapi bagi yang muda laluan macam tu sama seperti makan kacang
aje kut....hahaha.....
Sepanjang aku melalui trail di sini banyak tumbuhan yang aku
jumpa...antaranya termasuk tumbuhan
senduduk..Aku tak ingat sama ada aku pernah tulis berkaitan senduduk sebelum ni...

trail menuju kaki bukit...
salah seorang dari pelajar Kolej KPJ jalan ke KLIA...dia orang datang ke sini berkumpulan...
jalan menuju kaki bukit...
kumpulan pelajar Kolej KPJ
mendaki kembali di trail untuk ke kaki bukit...
Tumbuhan SENDUDUK ni merupakan tumbuhan yang terdapat di kawasan khatulistiwa..Di dunia terdapat lebih kurang 4 ribu spesis senduduk. Kat Malaysia ada kira2
12 spesis senduduk. Senduduk merupakan tumbuhan renik
bercabang. Ia mempunyai bunga. Dalam perubatan
tradisional tumbuhan ni boleh mengubat
cirit birit, parut luka, air rebusan untuk orang lepas bersalin dan untuk
melegakan sakit gigi. Itu maklumat yang aku cari...Kalau nak tau lebih jauh, anda
kena la tanya orang tetua...Walaupun aku jugak orang tua, tapi aku lebih bergantung kepada ubatan klinik. Hati hati la kalau nak guna ubatan tradisional ni, bukan sebab apa, bimbang ubatan tradisional ni mungkin boleh mengganggu organ dalaman kita....jadi
hati hati la eaaa....Aku jugak sering berjumpa tumbuhan lain yang
sering digunakan untuk luka...Biasa jumpa tumbuhan
ni...Aku tau ia boleh digunakan untuk
luka sebab aku tonton dalam rancangan nasional geografi dalam astro...Aku pun tak tau nama tumbuhan tu...cuma aku kenal dan biasa jumpa aje.....

jumpa paya...paya macam ni merupakan kawasan habitat sawa ni...
  Setelah agak lama berjalan, maka, akhirnya aku tiba di puncak COBRA HILL pula...Kat sini aku rehat sat dan rakam beberapa foto di sini. Pandangan dari puncak ni tak
berapa nampak sebab keliling ada tumbuhan semak dan pokok
pokok renik dan besar yang banyak...Rehat aje la..
hilangkan keletihan...Setelah selesai
rehat aku pun cari laluan
untuk ke kaki bukit yang memang biasa dan aku
dah banyak kali lalu kat trail untuk ke kaki bukit tu..Masa turun ke
kaki bukit memang la tak berapa nak sukar pun...Ramai jugak pendaki lain aku
jumpa kat sini...Dia orang muda sangat daripada aku tentu pantas aje dia orang melalui trail kat sini...Aku kenalah ikut rentak usia usang aku ni...hahahaha....

jumpa kembali grup pelajar KUIS...
sedang amik gambar tu...
Setelah beberapa lama menapak akhirnya aku tiba di kaki bukit...macam aku sensorang aje di kaki bukit ni...renyai renyai hujan masih tak berhenti...Tiba di simpang untuk
keluar ke jalanraya dan simpang untuk ke MOSQUITO HILL,
aku amik keputusan untuk mendaki ke mosquito
pula...Plan aku ni macam plan spontan
aje bila dah sampai simpang ni..
Maknanya aku kembali
ke plan asal yang gagal mula mula tadi...hahaha....

Jadi lepas rehat sat aku, pun mula masuk ke trail
untuk pi ke puncak MOSQUITO HILL
pulak...hahaha...Laluan mendaki ni mulanya memang
tak curam...tapi lama lama ia menjadi curam...Bila dah curam tentu
aku termengah mengah...banyak kali la aku berehat sebelum sampai ke puncak. 
Akhirnya setelah agak lama mendaki, aku pun tiba di laluan yang landai...teruskan menapak yang akhirnya aku tiba di lokasi yang ada signage MOSQUITO HILL tu...aku pun
apalagi selfie la sat kat situ...Kemudian rehat sat....Kemudian
aku terus ke depan untuk cari laluan keluar pulak...

Masa cari jalan keluar tu jumpa dengan pendaki
2 orang lelaki dan dua orang pompuan. Tanya punya tanya rupanya
dia orang pelajar KUIS...KOLEJ UNIVERSITI ISLAM SELANGOR..laaaa...kolej dekat rumah aku aje...Yang pompuan tu kata dia orang datang sekumpulan dan kumpulan tu dah
ada di depan. Aku tanya dia mana satu jalan nak kuar .. Dia orang pun nak kuar
jugak dan ajak aku ikut dia orang...Laju aje dia orang ke depan...tak mampu
nak ikut...aku pun selalu berhenti sebab snap foto, memang la tak dapat nak ikut
saing dengan dia orang.....Masa cari jalan keluar tu jugak aku jumpa dengan sekumpulan pendaki, aku tanya aje dari mana...Dia orang kata dari Kolej KPJ yang jalan ke
KLIA tu....Aku teruskan aje berjalan, kumpulan tu jugak sedang nak pi
keluar ke jalanraya...

wefie dengan pelajar KUIS..
grup pelajar KUIS
Bila tiba di satu pendakian, aku terjumpa kembali
dengan pelajar KUIS yang sedang berselfie di laluan datar di kawasan
yang terbakar tu...Jumpa la aku balik jalan nak ke kaki bukit yang aku mula mula masuk
awal2 pagi tadi tu. Aku jumpa la dengan pelajar KUIS tu. Sempat sembang
panjang.. Yang pompuan tu kata dia orang dari Pengajian Usuluddin
dan minor multimedia...Bila aku tanya kenal tak pensyarah,
BAHTIAR tu...Dia cakap tak kenal
sebab walaupun dia orang amik multimedia sebagai MINOR...dia orang
tak diajar oleh pensyarah KOMUNIKASI...BAHTIAR tu pensyarah KOMUNIKASI..Ooooo...gitu...hahaha...

Kemudian sempat la aku berselfie dengan kumpulan empat
orang tu, Dalam perjalanan untuk turun ke kaki Melati Hill tu...Pelajar lelaki
tu tanya tentang aku, aku kata aku dah pencen...dan...dah ada cucu dan dah jadi atuk
dah pun..hahaha...Dia orang membahasakan diri aku pakcik...Baik baik dia orang tu..moga dia orang sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke
SYURGA...aamiinnnnnn....

Dah tiba di kaki bukit Melati Hill
ada jualan kat kaki bukit tu...bantulah perniagaan muslim #bmf..
Akhirnya kami sama sama tiba di kaki bukit Melati Hill tu..Ramai
orang di kaki bukit tu termasuklah grup pelajar tadi tu...Aku terus pi ke khemah
yang jual kasut dan pakaian mendaki tu...Sembang sat kat situ dan menyampuk cite dia orang termasuklah berkaitan trail ROPE HILL tu..Penjual tu kata dia orang
dah bersihkan lagi trail ke Rope Hill tu...Jadi mungkin lebih
selamat kut laluan tu sekarang...Mana yang
nak beli kasut dan pakaian mendaki tu, belilah kat dia orang
ni...support la perniagaan melayu muslim tu...jangan lupa istiqamah dengan #bmf ye...

Aku juga sempat cite dengan bro yang memang aktif dengan basikal. Dia duk kat USIM
dan keje di KLIA. Mungkin kat USIM tu mungkin isteri dia kut...tak pasti...Sembang
punya sembang rupanya dia orang Taiping dan pernah masuk program
basikal jelajah dari Parit ke Kedah...Parit Perak tu
tempat aku la tu....Bila aku kata aku
pencen staf UKM, dia cite la
dia pernah berbasikal dengan PROF. YANG FARINA
dalam satu program...aku kata la Prof. Yang Farina tu baik orangnya...
Aku pernah rakam jelajah basikal dia orang sempena 45 tahun UKM sebelum aku pencen dulu tu...Videonya boleh di tonton di bawah ni...

nak balik dah...rambut dah tak panjang lagi...hahaha...
kete yang berhampiran kete aku dah takde..yang banyak lagi ialah di kaki bukit Melati Hill
Panjang jugak la sembang aku dengan bro tu tapi tak terfikir pulak nak selfie dengan dia tu...hahaha...memang panjang aku cite dengan dia sebelum dia dapat call
dan kami bersalam sebelum masing masing menuju haluan
memasing....
Aku terus aje menuju kete dan masuk ke dalam
...hidupkan enjin dan gerak...Masa aku
gerak tu masih banyak kete parking kat kaki bukit tu dan gerai makanan
di kaki bukit tu masih penuh dengan pelanggan...renyai renyai hujan pun masih turun dari langit ciptaan ALLAH SWT...

hampir 2 jam, lebih 2 Kilometer dan bakar kalori lebih 200
puncak paling tinggi 148 meter..
Di bawah ni aku letakkan infor berkaita kalori..moga ada manfaat untuk kita semua...


Moga kita semua, tak kira sape la...akan sentiasa dirahmati dan diberkati oleh ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta ALLAH SWT jauhkan kita semua daripada
siksaan NERAKA yang maha panas tu...aamiinnnn...
Jangan lupa teruskan istiqamah dengan #bmf....


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...