Thursday, June 6, 2019

RAYE PERTAMA ( 5 Jun 2019)

Diari Daud - Hari ni, Khamis, 6 Jun 2019...raya kedua ni...raya...raya kedua ni takde cite aku nak cite sebab raye kedua ni kami memerap kat umah aje, tak kuar memana
pun...Aku nak cite hal raya pertama aje...Raye pertama, semalam hari
Rabu kami pi solat hari raya kat masjid di kolej universiti
islam selangor. Kat surau taman kami pun
ada solat raye kat surau tu tapi
saje je kami solat kat
kuis tu...
Tahun lepas kami solat
kat masjid bandar seri putra, fullamak, penuh,
aku kena solat kat atas tar luar masjid tu sebab penuh sangat.
Isteri aku aje solat kat bahagian wanita dalam masjid tu...itu cite solat raya tahun
lepas......Pekerja asing pun ramai solat kat situ...

maafkan semua dosa kami eaaa...
Kali ni kami pi solat kat kuis pulak, aku dan isteri gerak jam 8.00 pagi ke masjid kuis kat bandar seri putra tu... Tiba di sana terus parking kete, agak lega gak parking
kat sana..macam tak ramai aje...yang meramaikan cuma pendatang
asing yang bekerja di sekitar kawasan ni...memang ramai
pun sebab kawasan ni banyak pembinaan
bangunan baru dan juga
mereka yang bekerja di nilai 3 tu...tau kan nilai 3 tu...penuh dengan orang bangla dan pakistan...

masjid kolej universiti islam antarabangsa selangor..ni dah lepas solat..
selesai solat raye.....
       Sebaik sampai terus ambil wuduq dan masuk masjid...sama2 takbir dalam tu..Isteri aku             terus masuk ke atas di bahagian wanita. Tak ramai pun yang solat kat situ. Masa
                     solat tu mungkin tak sampai 10 saf lelaki kut. Itupun dalam ruang utama
                                  masjid sementara di ruang koridor macam kosong aje
..Tapi kalau solat jumaat di ruang
koridor tu pun penuh
dengan jemaah dan kadang kadang macam tak cukup ruang....
Dipendekkan cite, selesai aje khutbah solat, semua jemaah keluar dan aku pun keluar sama
Baru aku nampak anak
pertama dan kedua aku turut serta
solat kat masjid tu dan dia orang datang dengan kenderaan
memasing... Dia orang singgah sat di bahagian tempat disediakan minuman
untuk semua jemaah yang solat kat situ..Aku tak pi minum pun sebab aku memang agak payah untuk bab bab macam tu..Masjid tu sediakan sedikit minuman
dan makanan untuk jemaah hari raya yang nak
jamu selera kat situ....

masjid kuis
ibu n anak
ibu n anak
Di luar masjid kami sekeluarga jumpa dan
posing sat dengan beberapa rakaman foto dengan handphone
aku aje...jadilah...untuk kenangan hari raya 2019 ni...kan..kan...Selesai aje kami
terus balik. Tiba di rumah kami isi perut bersama sekeluarga dengan cucu dan
menantu kami...
Hampir tengah hari kami bercadang untuk
berhari raya di rumah abang ipar aku kat jenderam hilir tu...Jadi kami pi bersama anak dan menantu kami dengan kenderaan memasing. Anak kedua aku tak pi sebab
dah beberapa hari tak sihat jadi duk aje la kat umah...Eloklah
berehat sebab minggu depan kami akan balik
perak pulak....rindu dengan kampung
kat parit tu...teringat lagu dendang perantau...hahaha...

kat rumah kakak ipar di kg datuk abu bakar baginda..
kat rumah kakak ipar di kg datuk abu bakar baginda..
  Dalam perjalanan, isteri aku call kakak
ipar dia samaada dia orang ada kat rumah atau tak...Dia kata kalau
nak beraya, datang sekarang sebab dia orang nak kuar lepas zohor kut..jadi
kami tundakan untuk pi rumah abang ipar aku dan kami pi terus rumah kakak ipar aku dulu...lepas tu baru pi rumah abang ipar aku pulak.....

Tiba aje kat rumah kakak ipar aku, kami pun
masuk lah...bersalaman dengan yang diharuskan untuk bersalam. Semua anak kakak ipar aku ada melainkan sofiah, sebab dia beraya rumah mentua dia...Jadi kami menjamu
seleralah di situ...Hujan pulak dah, jadi kami terkurunglah untuk
sambung raya rumah abang ipar aku kat jenderam tu..
Sempatlah kami berposing dengan
keluarga akak ipar aku
tu.....selain jamu selera, hari raya jugak adalah hari berposing untuk hiasan laman fb memasing...kan...kan..kan...hahaha..ooopst!

kat rumah kakak ipar di kg datuk abu bakar baginda..aku candid aje..tu sebab dia orang tak
sempat senyum...hahaha...
isteri dan kakak ipar aku....
Sebab hujan dah melewati
waktu zohor maka kami solat zohor secara
berjemaah kat umah kakak ipar aku. Selesai solat dan hujan pun dah
reda sedikit maka kami pun nak gerak ke rumah abang ipar aku pulak. Kami cadang
nak pi sama keluarga kakak ipar aku sesama tapi disebabkan dia dikunjungi oleh keluarga adik biras aku tu maka terpaksa dia orang tunda dan keluarga kami aje la yang pi ke rumah abang ipar aku kat jenderam hilir tu....Kita merancang tapi Tuhan yang menentukan...
Kita wajib percaya Tuhan Berkuasa melakukan apa saja....

Maka kami gerak ikut jalan dalam ke rumah abang ipar aku
kat jenderam hilir tu. Sampai aje kami parking kete bawah pokok manggis tu..
Kemudian isteri aku bagi salam dan muncul abang ipar aku kat pintu...kami dipersilakan
masuk oleh abang ipar aku tu... Hanya dia sorang aje ada kat umah ketika tu. Masa berbual tu kami dapat tahu isteri dan anak2 serta menantu abang ipar aku tu pi beraya...
Alhamdulillah la abang ipar aku ada kat rumah...boleh
la kami masuk dan makan2 kueh raya
dia orang sambil sembang dengan abang ipar aku tu...Abang ipar aku tu dah hampir 74 tahun umur dia...masih sihat...Alhamdulillah...Dia takde sakit apa2
pun..sihat aje...Alhamdulillah...moga dia terus sihat..aamiinnn..
Selesai aje kat rumah abang ipar aku tu..kami pun mintak diri untuk bergerak..
Dah tiba dalam kete baru aku teringat nak bergambor dengan abang ipar aku tu...aku pun kuar dari kete yang dah dihidupkan enjin tu dan sempat posing dengan abang ipar
aku tu dengan anak anak dan menantu aku serta cucu aku....

keluarga aku...sorang takde...
keluarga aku dan keluarga kakak ipar aku...
Tiba di rumah, kami dikunjungi oleh
kakak ipar anak lelaki sulung aku yang tinggal kat semenyih tu bersama
beberapa anak besan kami...Besan kami tu diceritakan pi ke rumah besan dia di kelantan. Kami sediakan sedikit jamuan untuk kakak ipar dan adik ipar anak aku tu..Maka
dia orang pun menjamu la apa apa yang ada tu...kami pun bukanlah
buat banyak juadah pun, harap2 dia orang rasa selesalah
dengan apa yang kami sediakan tu.....Selesai
aje makan, maka mereka minta diri untuk pulang...Mereka turut menjemput kami untuk berkunjung ke rumah mereka di semenyih tu.....Gitu la adanyaaaa...

Lepas asar kami pi pula ke rumah
anak pompuan besan aku dan suami dia di semenyih tu. Maknanya kakak
ipar anak lelaki sulung kami la... Aku cuma mengekori aje belakang kenderaan anak aku
dan menantu aku tu...Kalau harap aku pi sensorang tentu tak sampai sebab
aku ni memang susah nak ingat jalan walaupun hari ni boleh
diharapkan pada waze dan sebagainya.....

yang duduk tu abang ipar aku...
Sampai kat sana, terus parking dan masuk
ke rumah dan bersalaman dengan biras anak aku dan adik ipar
lelaki anak aku. Sempat la kami menjamu selera dengan hidangan yang disediakan.
Lewat petang tiba pulak kakak ipar sulung anak aku dan keluarga dia, sempat la bersalam dengan suami dia...Oleh sebab hari dah hampir maghrib maka kami
minta diri untuk pulang...Di sini lupo pulak aku nak
snap satu dua foto...haiyaaaaa.......Jadi......tak ada gambor la kami di situ...aihhh.....

Biasanya raye raye ni aku jarang pi bertandang banyak rumah pun, memang macam tu la tiap tahun, aku memang lebih selesa duk kat umah aje...masa budak2 pun
macam tu gak...tak rajin nak jenjalan rumah orang...rumah jiran2
 pun jarang...maaf la ye...memang itu dah sikap aku dari
awal lagi dah...apa boleh buat laaa....
...hahaha...oopst!...
Tu sebab aku sendiri pun tak amik hati
kalau takde sesape yang bertandang ke rumah aku sebab
aku berfikir mungkin mereka pun mempunyai sikap seperti aku jugak, sikap yang
dah berakar umbi sejak kecik lagi...tapi...aku amat mengalu alukan jika ada yang sudi bertandang sebab bagi aku tetamu yang datang akan membawa bersama rezeki untuk tuan rumah...rezeki yang penting ialah PAHALA yang amat bernilai apabila kita
sudah berpindah ke alam satu lagi nanti...tak gitu.....kan..kan..

Jadi....itu aje lah kisah hari raya pertama kami...Aku nak ucapkan selamat hari raya kepada semua yang terbaca blog ni...maafkan dosa aku sekeluarga ye....Aku....sentiasa aje
maafkan dosa sesape aje....jika aku terlepas memaafkan sesiapa
janganlah risau sebaik saja nyawa aku dah bercerai
daripada diri ini, bermakna semua dosa
kalian telah aku maafkan..
Aku taknak menyusahkan anda semua
menanggung sebarang dosa kalian kepada aku...Aku harap
kalian semua pun akan memaafkan semua dosa aku, jangan biarkan aku
susah dengan tanggungan dosa aku kepada kalian di akhirat nanti eaaa...Moga kita semua bahgia di dunia dan bahgia di akhirat bersama sama eaa....

selamat hari raya maaf zahir dan batin daripada kami semua...
Aku harap moga ALLAH SWT mengampunkan semua dosa kita hingga ke akhir hayat kita semua. Dan jangan lupa sentiasa doakan selepas solat supaya ALLAH SWT
ampunkan semua dosa kedua ibubapa kita dan ibubapa mentua
kita serta diluaskan kubur mereka dan dihindarkan
mereka semua daripada siksaan kubur
siksaan akhirat dan juga
siksaan api neraka dan
dimasukkan mereka semua ke dalam
syurga bersama para rasul, para nabi, orang yang soleh dan solehah serta kekal di dalamnya....aamiinnnn....

~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...