Saturday, February 1, 2020

Hiking di EAGLE HILL

Hari ni SABTU, 1 JAN 2020, aku pi hiking di MELATI HILL lagi. Kali ini dengan isteri AKU. Ini kali pertama aku hiking di MELATI HILL ni setelah mencecah usia warga emas...eh! ye ke warga emas...hahahaha...opst! 29 JANUARI 2020 yang lalu genap usia aku 60 TAHUN...hahaha...da tua aku ni kan...hahahaha...Aku tak bercadang untuk tulis panjang panjang hari ni...tapi tak tau la kalau terpanjang jugak tulisan ni...hahahaha...Aku dan isteri aku terus aje ke Melati Hill tu...awal pagi lagi dah gerak...Sampai sana memang dah banyak kete parking kat kaki MELATI HILL tu...Hari cuti kan...tentu penuh....

MELATI HILL
Hari ni aku plan nak masuk melalui trail untuk ke puncak EAGLE HILL di hujung Desa melati tu. Ramai jugak orang masuk melalui trail tu. Aku cadang nak masuk trail eagle kemudian naik ke puncak CENTIPEDE HILL aje. Nak buat lebih jauh daripada tu macam tak mampu aje dah usia macam ni...hahaha...
Sepanjang trail ke puncak eagle tu kami jumpa ramai jugak hikers lain yang turut serta...hari cuti la kannnn...ok la tu takde la sunyi aje kan...Biasanya trail eagle ni sunyi aje kalau bukan hari cuti...Aku pun jarang pilih trail eagle ni kalau aku datang sini hari2 biasa sensorang....
Aku memang sering ke sini tapi tak la sering sangat. Aku biasanya datang sini 2 kali seminggu pada setiap minggu. Yang sekali lagi tu aku pi peluhkan badan di TASIK UJANA NILAI tu.
Tulisan aku berkaitan hiking di MELATI HILL sebelum ni boleh dibaca DI SINI...

penuh kete hari cuti ni...
trail ke puncak eagle hill
ada dua simpang ke kiri dan kanan, kedua dua ke puncak eagle hill
trail ke puncak eagle hill
ada lokasi cantik di trail ke puncak eagle hill ni
trail ke puncak eagle hill
trail eagle hill
trail eagle hill
paya kat trail eagle hill
mendaki di trail eagle hill
ada tokong cina di trail eagle hill
trail eagle hill
trail menuruni cerun di eagle hill
lokasi menarik jugak di trail eagle hill ni
trail ni macam dah agak lebar jugak..
laluan landai
mendaki di trail eagle hill, laluan dah lebar..
ada jugak laluan baru di eagle hill ni..seiring dengan lauan yang lama
mendaki..
laluan baru disamping laluan lama...
ada laluan baru selari dengan laluan lama..
Trail eagle hill ni agak panjang jugak la. Laluannya banyak mendaki, banyak mendatar dan pendakiannya taklah curam macam trail untuk mendaki ke puncak monkey hill tu...Melalui sini aku kurang banyak peluh yang kuar daripada kulit..tapi kalau mendaki ke puncak monkey hill tu memang lebat la peluh yang kuar..Banyak jugak trail baru di sini yang dibuat disamping atau seiring dengan trail yang lama...ok jugak la...agak luas dan memudahkan hikers melalui trail ni...Rajin orang yang usahakannya...moga moga pahala yang berterusan untuk mereka semua tu...InsyaALLAH...

Setelah berjalan agak lama jugak akhirnya kami sampai jugak ke puncak EAGLE HILL tu. Singgah kat sini sat dan amik gambor kat sini. Masa aku masuk dulu takde pun signage EAGLE HILL tu. Benda tu baru dibubuh kat situ. Ok jugak ada signage tu, boleh la jugak sape sape amik foto kat situ...ok jugak la lokasi signage tu...Terima kasih la pada mereka yang memasang signage tu...barulah takde timbul tanda tanya...lokasi puncak lain ada signage kat sini takde pulak...La ni semuanya dah ada signage...yang takde mungkin di trail baru kut....mungkinkah dah ada trail baru sini?...tanya je....hahaha...

Selesai berehat kami sambung pula perjalanan untuk ke kaki bukit centipede pulak. Ada jugak rupa bumi yang cantik tika melalui trail ni seperti laluan di celah celah batu besar dan sebagainya.

ni puncak EAGLE HILL dah ada signage kat sini...cantek la....
puncak eagle hill
trail untuk ke kaki bukit centipede hill
laluan untuk ke kaki centipede hill
cantek trail ni kan..
mendaki lagi...
Masa kami melalui trail eagle ni ramai jugak hikers lain menegur aku, ada yang pernah aku jumpa sebelum ni. Ada jugak la yang tegur aku walaupun tak pernah jumpa. Dia orang datang berkumpulan ke situ. Rasa seronok jugak bila memasing bertegur sapa masa melalui trail tu. Sepanjang aku berjalan melalui trail tu jugak tiada sebarang sampah seperti botol minuman aku jumpa walau satu botol sekali pun. Huh! bagus jugak hikers yang datang ke sini...memang bagus...tiada sebarang botol atau plastik makanan yang aku temui...seronok kan kalau semua hikers 'smart' macam tu...Masing masing mungkin bawak sampah sendiri ke bawah dan dibuang dalam tong2 sampah di kaki bukit tu...bagus hikers semua...tahniah...Walau pun ramai yang datang sini, langsung tiada botol dan plastik buangan yang aku jumpa sepanjang trail yang aku lalui tu...

Setelah beberapa lama maka akhirnya aku dan isteri tiba di kaki CENTIPEDE HILL tu...Kami rehat sat. Ramai jugak yang kami jumpa di simpang untuk mendaki ke puncak centipede hill tu dan trail untuk menuju ke kaki monkey hill tu. Kami rehat kat situ sat. Badan rasa agak letih gak....maklumlah dah genap usia warga mas...hahahaha...opst! Aku amik keputusan untuk keluar melalui short cut aje ke jalanraya melalui trail ke tangki air tu. Maknanya aku mendaki separuh ke puncak centipede hill dan di pertengahan pendakian tu ada trail short cut untuk keluar ke jalanraya. Plan untuk mendaki ke puncak centipede hill tu terpaksa la aku 'delete'. Aku dan isteri aku mendaki separuh aje ke puncak centipede dan seterusnya amik trail 'short cut' keluar ke jalanraya...

dah sampai di simpang untuk mendaki ke centipede hill dan trail untuk ke kaki monkey hill...
trail mendaki ke puncak centipede hill
mendaki ke puncak centipede
laluan 'short cut' ke jalanraya di pertengahan pendaki ke puncak centipede
ke atas tu ke puncak centipede..
kami pilih jalan untuk keluar ke jalanraya
keluar ke jalanraya
kaki bukit melati hill
nak balik dah
berjaya bakar kalori lebih 100 kalori
puncak tertinggi 107 meter aje...
Setelah agak lama berjalan melalui trail ke tangki air tu maka akhirnya kami bertemu dengan jalanraya berhampiran tangki air tu dan amik laluan untuk ke jalanraya. Berjaya jugak kami tamatkan hiking kami tu...Kami berjaya berjalan sejauh lebih 2 kilometer dan bakar kalori lebih 100 kalori...ok la tu kan daripada tak bakar langsung...hahahaha....
Kete masih banyak parking kat tepi jalanraya tu...gerai nampak penuh dengan hikers dan gerai jualan alatan mendaki jugak buka nampaknya...moga perniagaan dia orang semua lebih laris...InsyaALLAH...

Di bawah ni aku letakkan infor berkaitan kalori kat bawah ni dengan harapan ia mungkin dapat memberi manfaat kepada kita semua... 
Apa apa pun aku doakan kita semua, tak kira sape la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta dijauhkan kita semua daripada siksaan neraka yang maha pedih tu...aamiinnnn...
Jangan lupa teruskan istiqamah dengan #bmf


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...