Friday, November 22, 2019

Melati Hill..tak dirancang pun..

Diari Daud - Hari ni Jumaat, 22 Nov. 2019..sepatutnya plan aku pagi ni, peluhkan badan di Tasik Ujana Nilai Impian..tapi last minute ubah lagi, disebabkan aku bangun
lewat sikit maka on the spot aku tukar jadual. Terus aku plan
nak pi ke Melati Hill untuk peluhkan badan di sana.
Kalau aku nak peluhkan badan di
tasik ujana nilai tu
aku kena sampai ke pinggir tasik
tu sebelum jam 7.00 pagi...maknanya lepas subuh
kena bergerak...Kalau lewat cahaya matahari akan cepat memancar
dan akan menjadi panas sikit kat tepi tasik tu...Jadi alang alang aku dah lewat maka
aku pun gerak lah ke Melati Hill tu jam 8.00 pagi waktu tempatan. Aku pi sensorang aje ke sana...rasanya tiap pagi memang ramai orang datang ke Melati Hill tu..

mendaki centipede hill
trail centipede hill
menuju centipede hill
posing sat
dah nak sampai puncak
Sampai aje di Melati Hill tu aku tengok dah banyak kete parking kat tepi jalanraya tu...tapi rasanya tak sampai pun 30 buah kete kut....Siap parking kete aku terus aje
menuju ke kaki bukit tu..Ada beberapa orang sedang berada di
kaki bukit tu...mungkin tunggu kawan kut.....
Aku pun terus aje melangkah
untuk mendaki trail ke puncak Centipede Hill tu...
Mendaki Centipede Hill tu memang ikut trail yang curam..
Bila ikut trail yang curam tentu
banyak kali aku berhenti untuk tarik nafas
dalam dalam...Aku memang gitu bila mendaki aje kat sini
tentu aku akan berhenti banyak tempat untuk amik nafas sebelum sambung
balik mendaki. Tu sebab aku suka mendaki sensorang, kalau berkawan kang nanti kawan kena tunggu aku lama pulak...tu sebab aku lebih selesa pi sensorang...tapi kalau
 pi dengan isteri...nak tak nak, tentu isteri akan tunggu gak kan...hahaha....
barulah dikatakan sehati sejiwa...sehidup dan semati...tapi
biasanya suami yang mati dulu...opst!

puncak centipede hill
puncak centipede hill
menuruni puncak centipede untuk ke monkey hill
menuruni puncak centipede : ada gak pendaki lain..
menuruni puncak centipede ; sayup ke bawah aje...
Kat centipede ni pun sama gak, aku berhenti berkali kali jugak sebab
untuk cari oksigen. Rasa semput sangat. Mungkin agaknya kolestrol dah ada menempel
di dinding2 salur2 darah aku kut..tu sebab payah darah nak bawa oksigen
dari paru paru ke  jantung untuk dihantar ke sell sel...tak gitu..
Atau mungkin jugak darah aku kurang haemoglobin
dalam darah untuk bawa oksigen dari paru
paru dan dipam oleh jantung ke sel sel seluruh tubuh kut...Atau
buah pinggang pun main peranan membantu sumsum tulang menghasilkan
sel darah merah..Kalau buah pinggang tak sihat tentu sukar ia membantu penghasilan sel darah merah dan hasilnya kurang darah untuk membawa oksigen dari paru paru
ke jantung dan seterusnya dipam ke sell sel dalam tubuh badan kita...
Agak la kut....itu hipotisis aku aje tu....hipotesis yang berfakta la...
..ekeke...macam kita buat tesis dulu la...masing masing
boleh buat andaian masing masing, jangan kita sekat orang lain buat andaian...
nanti otak tak akan berkembang...asalkan jangan andaian yang  tak masuk akal sudah la kan...opst! melalut pulak aku...hahaha..

dua orang sedang berehat di simpang untuk ke centipede dan eagle hill
laluan pamah
tasik
tasik
simpang ke rope hill dan monkey hill
Setelah beberapa kali berhenti amik nafas akhirnya aku sampai jugak di puncak
centipede hill tu...Sampai puncak rehat sat dan amik beberapa foto kat puncak tu...Ada bebarapa orang aku jumpa kat puncak centipede tu...Setelah rehat seketika, aku pun mula gerak untuk pi ke monkey hill pulak. Trail ke sana atau trail menurun ke monkey
hill tu agak curam jugak. Pi menurun memang tak semput pun...
Akhirnya setelah menurun akhirnya aku tiba di simpang
untuk ke eagle hil dan ke monkey hill...
Di sini aku bersua dengan dua pendaki lain yang
sedang berehat di satu tempat duduk di simpang tu...Aku rakam
foto dia orang setelah dapat kebenaran..Kemudian aku sambung  perjalanan
aku ke monkey hill..Masa melalui trail untuk ke monkey tu, jumpa dan berselisih dengan pendaki yang lain...ramai jugak aku jumpa. Tapi ada ketikanya aku sorang aje
melalui trail tu...ada masa seram, ada masa takpun..Aku jugak jumpa
sebuah tasik kat sini....

bersua dengan sekumpulan pendaki lain..
trail ke rope hill tutup sebab ada orang jumpa king cobra
awas king cobra
dia orang terus pi menuju centipede hill
aku mula nak mendaki trail monkey hill
Setelah beberapa lama berjalan kat trail tu akhirnya aku tiba di persimpangan untuk ke monkey hill dan ke rope hill. Di sini jugak aku jumpa dengan seorang
lelaki kaum India dan beberapa orang remaja pompuan
kaum cina...Dia orang dari atas untuk
ke centipede hill. Aku tengok
trail untuk ke rope hill tu di tutup dengan tali dan
ada label gambar cobra. Aku tanya lelaki kaum India yang veteran
tu...ada ular ke di rope hill tu...Lelaki India tu kata orang ada jumpa ular tedung atau king cobra kat rope hill tu...itu sebab dia orang tutup kawasan tu dan
tak boleh lalu kat situ...Harap jangan ada sesapa
yang bertembung dengan benda tu...

monkey hill
nak mendaki
kumpulan yang aku jumpa tu...student ipt kut...kut la..tak tanya pun...
tinggi lagi nak daki
tinggi lagi nak daki
Selepas berselisih dengan kumpulan tu maka aku pun mula mendaki ke monkey hill. Nak sampai ke puncak monkey hill tu memang curam dan panjang sangat
pendakiannya...termengah mengah aku...Banyak tempat
aku berhenti untuk cari nafas...Aku jugak
jumpa atau berselisih dengan
satu kumpulan yang terdiri daripada sorang
lelaki dan tiga pompuan..Pelbagai kaum nampaknya...
melayu dan cina...Aku tegur jugak la dia orang...saja je...Muda sangat
lagi usia dia orang...mungkin student IPT kut...kat nilai kan ke banyak IPT...memang pusat IPT di Nilai tu...kerajaan ada swasta ada..Di sini ada USIM, UNIVERSITI NILAI,
MANIPAL UNIVERSITY, KPJ, Kolej Jururawat dan berbagai lagi....
Bertegur sapa la kami sebelum memasing teruskan
perjalanan memasing.....

tinggi nak daki tu...
jumpa dengan dua orang muda ni
sempat selfie dengan abang ni...aku panggil abang gak sebab aku pun dah veteran..3 kali seminggu dia
datang ke melati hill ni...dari USJ katanya...Pernah jumpa sebelum ni..
jumpa orang muda ni...dari Putrajaya..
abang USJ tu laju aje daki walau dah veteran...tabik la dgn dia ni...
Aku terus mendaki cerun yang curam tu...panjang pendakian tu...
Beberapa lokasi aku singgah untuk amik nafas...Aku jumpa dua orang kat sini...sama sama mendaki ke puncak. Bertegur sapa la kami sebelum dia sambung mendaki
dengan rakan dia. Aku juga jumpa sorang yang veteran....
yang aku pernah jumpa dia masa aku masuk sini
masa lalu. Sempat bersembang...dia kata dari USJ dan datang
ke sini 3 kali seminggu. Sempat jugak aku selfie dengan dia...veteran jugak
orangnya...badan dia langsung takde lemak...laju aje dia mendaki...salute la aku kat orang
veteran macam tu...masih kuat...

mendaki lagi
hampir sampai puncak monkey hill
sampai dah...tak boleh masuk melalui laluan tu, ada cobra...
posing...
pandangan dari puncak monkey hill
Aku jugak jumpa sepasang lelaki pompuan masa mendaki tu..Sempat aku sembang dengan dia. Yang lelaki tu kata dari Putrajaya dan bertugas di Lembaga Air kalau tak silap.
Lepas dia berehat..dia dan pasanganya terus sambung mendaki...
Aku masih lagi berehat. Lepas saluran pernafasan
aku dah lega maka aku pun sambung mendaki kembali.
Rasa macam tak sampai sampai ke kemuncak monkey hill tu...macam
jauh lagi...Setelah beberapa lama mendaki dan setelah peluh mencurah
curah...akhirnya aku sampai jugak di puncak monkey hill tu..Aku tengok pasangan
tadi dah pun sampai di puncak..Aku rasalah trail untuk sampai ke monkey ni memang curam dan tinggi...Kalau korang nak peluh mencurah curah jangan lupa
mendakilah ke monkey hill tu...memang berpeluh abisss....

puncak monkey hill
puncak monkey hill
puncak monkey hill
nak pi ke cobra hill
nak pi cobra hill pulak
Di puncak monkey hill tu aku rakam beberapa foto termasuk foto pasangan tu sedang posing...Aku jugak rakam foto dia orang berdua dengan kamera hp
dia orang...Aku lama kat puncak monkey tu...amik gambor
dan lain lain..Trail nak ke rope hill dari situ
pun ditutup dan terdapat tanda
label ular king cobra...
Ngeri bila terkenangkan king cobra ni, amat berbisa
dan kalau dia naikkan kepalanya dikatakan boleh mencapai 6 kaki dari tanah, lebih
tinggi daripada manusia...Harap jangan la ada yang terjumpa dengan
binatang tu.....

laluan untuk pi cabra hill
laluan pi ke cobra hill, jauh gak tapi tak jauh sangat punnn...
tiba di cobra hill...jalan dari rope hill ditutup sebab ada king cobra kat laluan rope hill tu..
cobra hill
cobra hill..
Bahaya ular king cobra ni...
Ia boleh membesar hingga 5 meter lebih
dan biasanya 2 meter lebih aje...Ular ni boleh hidup lebih kurang
20 tahun...Amat berbisa dan bisanya boleh membunuh seekor gajah...gajah
pun boleh tumbang apatah lagi manusia...Mungkin kalau terkena bisanya rasanya tak sampai setengah jam manusia boleh mati kut atau lebih cepat daripada tu kut...Jadi hati hati kalau masuk ke Melati Hill ni...ikut aje arahan yang terdapat dalam hutan tu...
Tapi tu lah...adakah king cobra tu duk aje kat rope hill tu...tentu ia
boleh gerak mana mana kan...tapi tu lah doalah moga
sape aje tak jumpa benda tu....aamiinn..

keluar dari cobra hill
menurun aje trailnya...
tiba di laluan mendatar nak kuar...
pilih untuk mendaki kembali untuk cari peluh lagi...
tiba dipuncak cari jalan untuk turun kembali....berpeluh sakan hari ni..
Dari monkey hill aku pun menapak pula ke Cobra Hill...trail ke Cobra Hill dari Monkey hill taklah mencabar sangat dan tak jauh sangat pun...Tiba di Cobra Hill aku singgah
sat...tengok keadaan sekeliling. Rakam beberapa foto...Masa ni aku
sorang aje kat cobra hill tu....
Setelah beberapa lama aku kat cobra hill tu maka, aku pun mula cari
laluan keluar...Masa keluar ni aku tak banyak mendaki pun...semuanya menurun
aje dan tak letih sangat pun. Dah hampir ke bawah aku jumpa pasangan tadi yang sedang turun dari trail lain, aku tanya dia orang ikut trail mana. Dia orang kata pi mendaki
balik dan kemudian turun kembali. Walaupun aku boleh terus keluar
dari situ ke jalanraya tapi aku pilih untuk mendaki
kembali sebab untuk dapatkan peluh
yang mencurah kembali. Aku terus mendaki...
dan berpeluhlah kembali. Aku pun kena berhenti banyak kali untuk amik nafas. Beberapa kali jugak la aku berhenti untuk amik oksigen...

dah sampai kembali ke kaki bukit..
terjumpa pulak trail untuk masuk ke mosquito hill, benti sat fikir nak masuk mosquito atau tak...
akhirnya pilih pi kuar aje....
keluar ke jalanraya...
selamat tinggal melati...
Setelah beberapa lama aku pun tiba di puncak dan
menyusur kat trail tu untuk cari  trail untuk turun kembali...Tiba di
hujung trail jumpa jalan untuk turun dan aku terus aje ikut jalan tu ... Menurun 
memang takde masalah pun...cepat aje dah sampai ke kaki bukit...Hampir nak jumpa jalan keluar aku ternampak pulak trail untuk menuju ke Mosquito Hill. Berhenti aku sat kat situ...Aku fikir nak aje pi masuk trail mosquito hill tu sebab aku belum pernah
masuk lagi trail tu...tapi badan pulak dah letih sangat dan kaki pun dah
lenguh...Fikir punya fikir aku amik keputusan keluar aje la
dari situ ke jalanraya, ada masa nanti aku masuk la
trail mosquito hill tu...Tiba di kaki bukit
terus cari jalan keluar ke jalanraya...Kat sini memang
takde masalah pun...aku terus aje berjalan hingga jumpa jalanraya
di hujung Taman Desa Melati tu...Masa berjalan kat atas jalanraya tu aku bertembung dengan kumpulan sorang lelaki dan 3 oraang pompuan yang aku jangka dari
 IPT tu...Aku jumpa dia orang masa berselisih kat pendakian
ke puncak Monkey Hill tadi...Aku tegur aje dia
orang...Dia orang kata dah lama kuar dan dah minum kat gerai di kaki bukit Melati tu.....moga semuanya dikurniakan hidayah dan sentiasa diberkati ALLAH SWT...aamiinnnnn......

sejam lebih, jarak 2 Km, bakar kalori 188
gerak 8.27 pagi, keluar 10.08 pagi, puncak tertinggi 150 meter..
selesai...
balik dah
gerak...
Rasanya itu aje yang aku nak coretkan...moga kita semua, tak kira sape la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT sentiasa dan dihindarkan kita semua
daripada siksaan NERAKA yang panas tu..aamiinnnn...
Di bawah ni, sengaja aku paparkan hal berkaitan kalori di sini untuk panduan kita semua...
Jangan lupa, terus istiqamah dengan #bmf..


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...