Monday, January 13, 2020

Melati Hill..sabtu dan senin..

Diari Daud - Hari ni Isnin, 13 JAN. 2020...aku pi peluhkan badan di Melati Hill hari ni. Asalnya aku cadang nak pi esok tapi disebabkan esok pagi aku ada hal lain yang lebih penting maka aku cadang nak pi aje pagi ni. Hari Sabtu lepas pun aku pi hiking kat Melati Hill ni..Nak cite panjang pun aku macam dah malas nak tulis panjang panjang sebab macam sama aje cite aku setiap kali aku tulis berkaitan Melati Hill ni...Hari Sabtu itu hari aku mendaki ke centipede hill melalui kaki bukit melati tu...kemudian pi ke monkey hill dan cobra hill serta balik...Biasanya aku pi hiking di Melati Hill dua kali seminggu dan berjalan di Tasik Ujana, sekali seminggu...rasanya cukup la kut lebih kurang 3 jam setengah setiap minggu seperti yang disarankan oleh doktor..3 jam setengan seminggu sekurang2nya...kalau lebih, itu dah terbaik...

melati hill : sabtu
melati hill : sabtu...aku jumpa orang yang kendung baby
hari ni...macam orang yg sama je...
Hari ni aku gerak jam 8.00 pagi lebih kurang. Kete tak banyak pun kat kaki bukit tu. Hari sabtu itu hari memang ramai dan aku terpaksa parking jauh. Hari ni agak dekat dengan kaki bukit melati tu aku parking kete. Aku pi sensorang aje. Tiba aje aku terus mendaki melalui trail untuk ke mosquito hill tapi aku tak bercadang pun untuk mendaki ke mosquito tu...Hari ni tak ramai orang jadi tak mungkin aku akan mendaki ke mosquito....yang seram kalau sensorang tu...hahaha..

Isnin : melati hill
Isnin : melati hill...trail ke mosquito
Isnin : melati hill..trail ke mosquito
Aku terus mendaki trail untuk ke mosquito tu. Trail kat sini pada awalnya curam jugak. Kemudian tiba di laluan mendatar sebelum masuk ke hutan. Kemudian tiba di satu simpang. Aku pilih simpang mendaki. Sebenarnya aku bercadang untuk pi ke puncak centipede melalui trail ni. Bukan ke mosquito. Aku mendaki di trail yang agak tinggi jugak untuk ke centipede tu. Sunyi aje kat hutan ni...cuma masa nak sampai puncak aku jumpa sorang hiker...dia tegur aku...aku balas tegurannya.

Isnin : melati hill...pokok mati anai anai suka..ke puncak centipede hill
Isnin : melati hill...puncak centipede
Isnin : melati hill
Isnin : melati hill..pi ke kaki bukit monkey pulak
Tiba di puncak terus cari trail untuk pi ke centipede. Termengah mengah jugak la aku mendaki di sini...semput beb...Seronok jugak tengok pokok pokok hijau di kiri kanan trail tu. Dalam hutan ni memang nyaman kalau kita memang peminat suasana kehijauan. Bukan saja pokok hijau...pokok mati pun banyak...Aku teringat kata pensyarah FST UKM masa aku buat rakaman dalam hutan simpan UKM beberapa tahun yang lalu. Dia kata kalau pokok yang dah terkena penyakit maka anai anai akan memakannya. Dia kata anai anai tak akan makan pokok hidup dan sihat...baru la aku faham....pensyarah tu dah jadi prof kut atau mungkin prof. madya...gamaknya...Jadi kalau kita applikasikan ke dalam kehidupan masyarakat kita sekarang ni...Kalau kita orang ISLAM dah LEMAH dan tak BERSATU...musuh2 akan datang merosakkan KITA...tak percaya tengok la sekarang ni...tak gitu...Akhir zaman ni orang ISLAM sentiasa aje diratah oleh musuh ISLAM termasuk la kat negera kita ni...tengok la sendiri...musuh orang Islam bukan saja dikalangan orang bukan Islam tapi jugak dikalangan orang Islam sendiri...Kalau tak sedar lagi, tak tau la nak kata apa...opst!

Isnin : melati hill...banyak ikan ni...
Isnin : melati hill...ikan2
Isnin : melati hill...kaki bukit monkey
Isnin : melati hill...tinggi jugak sama macam mendaki
ke puncak monkey hill tu..
Akhirnya aku tiba jugak di puncak centipede tu....Kelihatan satu grup pompuan veteran kat situ...sembang aje dia orang...aku tak amik tau pun apa yang dia orang sembangkan. Aku rehat sat kat situ dan aku teruskan perjalanan untuk pi ke trail untuk ke Monkey Hill pulak. Ramai jugak aku jumpa hikers lain di sini sama ada tua, muda, pompuan, laki laki...sume ada...tak pasti ada lgbt atau tak...hahahaha...opst! Aku tak banyak menegur sesapa pun...aku lebih suka layan fikiran sendiri aje...Tiba di kaki monkey hill aku rehat sat..

Isnin : melati hill...berpeluh sakan beb kalau mendaki ke puncak monkey hill tu..
jam ni dah lebih 15 tahun, masih berfungsi...ni bukan iklan yee...
Isnin : melati hill...ke puncak monkey hill
Isnin : melati hill..ke pucak monkey
Setelah selesai rehat aku pun mula mendaki. Pendakian ke puncak monkey hill ni memang panjang dan curam. Memang badan aku akan cepat berpeluh kat sini. Tinggi jugak pendakian kat sini. Ada gak aku jumpa hikers lain kat sini. Ada sorang tu, rasanya lebih tua daripada aku...dia tegur aku dan terus mendaki. Aku perhatikan dia terus mendaki bila aku behenti rehat. Dia terus aje mendaki dan sekali henjut aje terus ke puncak. Dia tak singgah2 pun macam aku...Cemburunya aku tengok dia...sedangkan aku tak kurang 5 kali aku berhenti rehat sebab nak hilangkan mengah2 aku. Rasanya dia lebih tua daripada aku sebab rambut dan janggutnya lebih banyak putih daripada hitam...sedangkan aku masih banyak hitam daripada putih...ekekeke..opst! Aku rasa dia memang orang yang sihat yang takde penyakit pun...Yang muda2 memang laju aje....aku tak heran pun sebab dia orang muda....Berpeluh sakan aku mendaki ke Monkey Hill tu...

Isnin : melati hill...ke puncak monkey
Isnin : melati hill...monkey hill
Isnin : melati hill..puncak monkey
Isnin : melati hill...trail ke cobra hill
Akhirnya aku tiba jugak di puncak monkey hill tu...rehat sat dan ada beberapa orang yang rehat jugak kat situ...tak ramai pun hari ni. Aku tengok ada sorang pompuan yang kendung baby dia di belakang....macam sama yang aku jumpa hari sabtu lepas...macam aje la...tak pasti orang yang sama atau tak...Dia pun mendaki jugak...Gigih dia bawak baby dia tu...Dia ditemani oleh sorang pompuan muda...mungkin sedara dia kut...Setelah agak lama berehat aku pun sambung perjalanan untuk ke Cobra Hill pulak...tak jauh pun Cobra tu...Tiba di Cobra Hill, aku rehat sat..Kemudian terus cari jalan untuk turun ke kaki bukit. Menuruni bukit tak penat pun cuma lutut dan kaki macam rasa lenguh lenguh jugak la. Tiba di kaki bukit terus aje cari jalan keluar ke jalanraya....

Isnin : melati hill...ke cobra hill pulak
Isnin : melati hill...puncak cobra hill
Isnin : melati hill..turun ke kaki bukit..
Isnin : melati hill...nak balik dah
 Selesai la aku hiking untuk hari ni..berjaya bakar kalori hari ni...Rasanya kalori yang wujud dalam mee hon yang aku makan pagi tadi mungkin dah terbakor kut...ekekekeke.
..opst! Aku berjaya berjalan lebih 2 kilometer dan bakar kalori lebih
 100 kalori....Ambil masa lebih sejam untuk tamatkan
hiking tu...walaupun bukan masa yang baik...rasanya ok la kut daripada
tak buat langsung kan...hahahaha...opst!

Isnin : melati hill...simpang keluar ke jalanraya...
Isnin : melati hill...nak balik..
Isnin : melati hill

Apa apa pun moga kita semua aku doakan, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT sentiasa serta dijauhkan daripada siksaan neraka yang maha panas tu...aamiinnnnn....

Di bawah ni aku paparkan informasi berkaitan kalori dan moga ianya punyai manfaat untuk semua...

Dan jangan lupa terus istiqamah dengan #bmf..