Sunday, October 10, 2021

Bawa Anak Untuk Vaksin DOS PERTAMA.

Diari DAUD - Semalam, AHAD, 10 Oktober 2021, aku bawak anak bungsu aku untuk suntikan vaksin di BANGI AVENUE CONVENTION CENTER. Bangunan tu tak jauh dari rumah pun. Anak aku baru peroleh DOS PERTAMA. Temujanji dia jam 12.30 tengah hari. Jam 11.30 pagi aku dan dia gerak ke bangunan tu. BACC tu tak jauh sangat dan sebelah taman perumahan tempat kami tinggal je. Masuk pintu utama terus tuju ke pintu utama dewan tempat vaksin tu. Jumpa anggota RELA dan tanya dia apa yang perlu dibuat. Anggota tu suruh update profile mysejahtera dulu. Lepas tu dia suruh masuk ke dalam. Di dalam jumpa petugas yang periksa borang yang telah siap diisi di rumah. Kemudian tu dia suruh ke depan lagi dan terus naik ekskalator naik ke tingkat atas. Tiba di atas petugas suruh pi ke saluran B. Tak tau apa maksud B tu...mungkin DOS PERTAMA kut sebab ada yang ikut saluran A. Tiba di kaunter pertama dia cek borang dan mintak IC. 

Selesai je petugas suruh pi masuk ke dalam lagi. Kali ni berjumpa pulak dengan petugas yang cek borang tersebut dan tanya jika ada apa2 masalah anak seperti penyakit dan sebagainya. Aku diminta tandatangan borang tersebut. Borang tersebut ibu bapa atau penjaga yang kena isi dan tandatangan. Selesai tandatangan dia suruh masuk dan tunggu untuk disuntik. Petugas di situ panggil dan tengok borang dan suruh pi ke bilik nombor 3. Sampai di bilik nombor 3 kami masuk ke dalam. Di dalam ada seorang petugas yang akan beri suntikan. Dia suruh duduk. Anak aku duduk dan dia isi picagari dengan vaksin. Dia benarkan buat rakaman video. Aku biasalah...kalau dibenarkan memang nak sangat la..Namun ada kawasan dan fasa fasa yang lain tak boleh buat rakaman, jadi aku simpan aje HP aku.

Setelah selesai isi picagari dengan vaksin maka dia pun mulalah memberikan suntikan kat anak akau. Sebelum tu dia tanya tangan mana yang nak dilakukan suntikan. Humble nampaknya staf berkenaan. Selesai aje dia suruh anak aku scan mysejahtera untuk dos pertama kut. Kemudian dia beri borang tersebut dan suruh tunggu di bahagian menunggu. Ibu bapa tidak dibenarkan bersama anak di ruang menunggu. Ibu bapa disuruh tunggu di dataran, luar bangunan, depan bangunan tersebut. Lebih kurang 20-30 minit, aku lihat anak aku dah turun dari bangunan berkenaan. Dia taknak rakam foto di tempat 'SAYA DAH DIVAKSIN' tu...Kami pun terus aje beredar tapi sebelum tu sempat la aku rakam susana dalam kawasan BANGI AVENUE CONVENTION CENTER tu. Selesai untuk DOS PERTAMA. DOS KEDUA akan diterima lebih kurang 3 minggu lagi di lokasi yang sama. Kalau boleh aku akan rakam jugak nanti...


Hari ISNIN, hari ni, 11 Oktober 2021, macam biasa aku pi bakar KALORI keliling bangunan BANGI AVENUE CONVENTION CENTER, tempat aku bawak anak aku dapatkan vaksin DOS PERTAMA semalam. Hari ni, 11 Oktober 2021, jugak merupakan HARI PERTAMA boleh merentas negeri masa COVID 19 ni. Aku memang bercadang untuk balik kampung tapi bukan hari ni la. Aku cadang hujung minggu ni balik kampung sekejap. Tak lama pun, mungkin 2 atau 3 hari je. Nak hantar barang2 yang perlu ke kampung sebelum betul2 pindah ke kampung. Lama betul dah tak jengah kampung. Akhir balik kampung bulan November 2020, maknanya dah setahun la tu...Harap lebuhraya tak jem la...kalau jem, letih jugak la...Kita boleh rentas negeri jika dah dapat 2 dos vaksin. Polis akan buat pantauan jugak. Sapa2 yang tak peroleh vaksin tu, kalau polis ketahui akan terus didenda...hati2 la...Nanti tak pasal2 buang duit tanpa ada apa2 pulangan..Dah ada dalam berita mereka yang tak vaksin 2 dos diminta patah balik dan tak boleh rentas sempadan. Berbalik pada cite bakar kalori tu. Macam biasalah...hari ni berjalan sejauh 6 Kilometer dan berjaya bakar kalori lebih kurang 300 Kalori. Rasanya, ok la tu...

aneurysm

Selain daripada itu, keadaan kesihatan isteri aku dah bertambah baik. Moga-moga dia terus baik. Cuma dia tak mampu nak buat keje-keje berat yang sering dilakukan sebelum ini. Aku masih masak lagi...ewah...macam riyak je kannn...hahaha...Tapi dia bantu jugak sikit2 masa aku masak tu...Solat pun masih duduk atas kerusi. Nak sujud masih tak mampu sebab dia rasa pening. Nak berdiri lama pun tak boleh lagi. Jadi, buat je la setakat yang mampu. Moga kesihatannya terus bertambah baik. Terima kasih kepada kalian semua, tak kira sapa la, yang mendoakan kesihatan isteri aku tu...Moga kalian semua akan sentiasa dirahmati, diberkati dan diredhai ALLAH SWT dunia dan akhirat..aamiinnn... 


Buat sekian kalinya, sekali lagi aku mengajak kita semua untuk berinfaq. Tujuan infaq berkenaan adalah untuk membina masjid baharu KARIAH PEKAN BANGI. Banyak pahala kita berinfaq untuk membina masjid dan institusi2 Islam yang lain. Pahalanya berterusan. Tak rugi beb. Ada diceritakan oleh ustaz pahala bersedekah ni amat besar. Masa meninggal nanti ada jenazah yang akan minta untuk kembali ke dunia untuk membuat amal sedekah. Mana mungkin kembali jika dah mati...Besar pahala sedekah ni...pahala yang berterusan hingga kiamat. Rugi kalau tak berinfaq dan tak bersedekah. 


Berinfaq dan bersedekahlah kita...dan pahala infaq dan sedekah tu jugak boleh kita niatkan untuk orang lain seperti ibu bapa kita dan sebagainya lagi.

Rasanya itu je yang aku nak tulis hari ni, moga kita semua, tak kira sapa la, akan diampunkan oleh ALLAH SWT semua dosa2 kita serta dihindarkan kita semua daripada api neraka serta dibukakan seluas-luasnya jalan ke syurga...aamiinnnn...



Jangan lupa teruskan istiqamah dengan #bmf, jika tak mampu semua, jangan tinggalkan semua....





~ SEKIAN ~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...