Sunday, September 9, 2018

Dua cerita berbeza.....

Sabtu...Ahad dan Isnin...aku dengan anak anak aku aje kat rumah...anak bungsu dan anak kedua aku....isteri aku pi bercuti...hahaha....Payah jugak bila isteri takde 
bersama sama. Tambah pulak bila tiba waktu makan....
Disebabkan skill masak da lama terkubur 
maka cari aje kat kedai....
huhuhu...
.....apa boleh buat la...Sabtu tengah hari
pi beli aje pizza kat pizza hut tu....lagi pun anak bungsu
aku lebih suka makanan macam tu daripada makanan yang berunsurkan nasi......

pizza hut sri putra...
dalam piza hut...
 Isteri aku jam 11.00 pagi  da pi ke KLIA. Dia bersama rakan rakan dan anak rakannya pi bercuti ke Langkawi iaitu kawasan Tun Mahathir. Tak tau apa yang akan dia 
orang buat di sana. Anak rakan isteri aku yang hantar dia 
orang ke KLIA.....
tengok, aku da kata aku dikelilingi oleh jiran
jiran yang baik di sini...moga aku kekal peroleh jiran macam tu....Moga aku 
serta semua jiran jiran aku akan berjumpa lagi di SYURGA nanti...InsyaALLAH TAALA. 
Aku harap isteri aku dan rakan rakan dia dapat merasai keselesaan
 di langkawi tu....Anak rakan isteri aku yang akan bawak
 mereka bergerak di sekitar Langkawi tu.....moga dipermudahkan 
semua urusan mereka sepanjang mereka di sana oleh ALLAH SWT.....Sebelum pi isteri sempat jenguk 'new born' di hospital petaling jaya waktu 
petang, hari sebelumnya....moga ibu dan baby sihat walafiat......

tunggu sat dia orang masak....bersama anak bungsu aku....
large....
 Bagi aku elok jugak beri peluang isteri berjalan bersama rakan rakan wanita mereka  untuk pi memana yang mereka nak pi....Biarkan mereka rehat daripada segala hal dalam 
rumah buat sementara waktu...beri mereka ruang berehat dan buat apa 
yang mereka nak buat bersama rakan atau sedara mara
dan sebagainya selagi tidak buat
benda yang melampaui sempadan agama....tak gitu......
Berilah mereka peluang untuk pi jauh atau pun pi dekat2 aje...Kalau
modal besar biarlah la dia orang pi jauh2 dan kalau modal kecil, pi la dekat dekat pun
tak apa...ikutlah setakat kemampuan yang ALLAH SWT rezekikan
 kepada kita...tak gitu.......bersyukur dengan apa yang ada..
Jadi, suami kena la pulak ambik tanggung jawab
jaga dan duk kat rumah untuk
tengokkan anak anak pulak...tak gitu.......Itu pun kalau anak2 da besar tapi kalau anak2 masih baby, kat mana pulak nak halakan untuk 'breast feeding'...lainlah
kalau ada isteri lebih....opst! ..hahaha...ni perkara sensitif,
tak boleh dibincangkan lebih lebih.........
Kan cantik dunia ni kalau kita saling faham memahami dan saling 
memberi peluang kepada pasangan
untuk buat apa yang dia nak dibuat bersama rakan rakan wanita mereka....sekali lagi...
asalkan tidak keluar daripada landasan agama.......

beli bungkus bawak balik kumah....
ini foto isteri aku dan rakan satu taman yg baru tiba KLIA dari bangi...
Sebelah malam pulak aku kena hantar anak bungsu aku untuk kelas tambahan di Nilai
...jauh wooo....dari selangor pi negeri sembilan, tution di luar negeri
bukan luar negara.....hahaha....Lepas maghrib terus
kuar, start kete dan terus gerak ke Nilai negeri Sembilan. Tiba kat pusat
tution tu lebih kurang 15 minit kalau bawak kete macam siput...hahaha........Kalau bawak
pantas macam arnab lagi lambat sampai atau tak sampai lansung....kalau
bawak laju...laju itu membunuh....ooopst! nauzubillahi minzaliq
...moga ALLAH SWT jauhkan daripada sebarang kemalangan sama ada semua keluarga
aku dan siapa saja, yang aku kenal atau pun tidak...itu doakan ku
untuk semua...tidak rugi kita doakan sesama manusia
...sekurang2nya kita dapat PAHALA berdoa....tak gitu............

KLIA
kat KLIA...
Dalam pukul 9.50 malam aku gerak pulak ke Nilai balik untuk amik anak bungsu aku yang akan tamat tution dia jam 10.15 malam....Masa pi ni pun amik masa 10 ke 15 minit 
jugak jika
kita gerak secara merangkak dengan kete....ibarat kura2 sedang bersantai
melihat kangkung dalam kolam....hahaha.......Biasanya kalau
isteri aku ada aku akan pi amik anak sama2 jadi takde la aku rasa sunyi boleh la
sembang sembang abiskan masa dan tak la boring sangat......Itu pun bila isteri aku takde kelas pengajian agama di surau...Kalau ada kelas agama, macam ni la jugak aku
akan pi sensorang jugak ke nilai tu..........Duk tunggu kat depan pusat tution
tu sensorang dalam 15minit...boring gak kalau sorang...

dalam perut kapalterbang....
waktu makan pun boleh jadi kenangan sebab waktu tu takkan berulang lagi...
tunggu anak depan pusat tution...
 Tiba di pusat tution lebih kurang jam 10.05 malam...duk aje dalam kete tunggu anak
kuar dari pusat tution tu...Boring tunggu jadi aku belek hp...tengok FB..
Nak habiskan masa tunggu tu baca FB aje la....itu aje yang
buat....Tak lama kemudian dalam 10.15 lebih kurang
anak aku keluar dari pusat tution tu.....
dia terus masuk kete.....

anak da masuk kete....
singgah sat kat dataran bazar nilai...tengok dari jauh aje...
 Sebab kalau balik ke rumah terus, rasa tak ada pape...isteri pun takde maka aku ajak anak bungsu aku pi ke nilai tiga...tak jauh pun dari situ...lebih kurang lima kilometer 
aje gamaknya...memang tak jauh..Tiba nilai tiga tengok masih ada
kedai kat pasar tu masih buka....Sebuah gerai tepi
jalan pun masih buka...Nampaknya ramai jugak sedang makan
kat situ.....hermmm...makan tengah malam ni boleh jadi gemok...tak gitu...atau
cuma telahan orang je ke....hahaha...Ternampak kain bena besar kat situ tertulis 'SUP EKOR' ....Oooooo....patut la masih ramai kat gerai tu.....Kemudian kami terus 
ke depan lagi dan singgah sat kat dataran bazar nilai...
Tengok dari jauh aje...ada jugak nampak
orang ramai bawak anak2 kecik kat situ sedang berlari dan
sebagainya....Terdengar jugak lagu nyanyian yang kuat bunyinya dari lokasi
tu...mungkin persembahan buskers kut...kat situ memang ada
sebuah pentas untuk persembahan tapi dari tempat
kami singgah tu memang tak nampak ponnn..................................

pekan kuah...
sape pun kalau pi langkawi pasti pi kat pusat cokelat ni....
pusat cokelat....
Masa singgah kat situ sempat jugak aku belek handphone aku...kelihatan foto
foto yang dihantar oleh isteri aku melalui wassap...Dia kata pi makan
dan membeli kat pekan kuah tuuuu...........
Sekali lagi aku ingin nyatakan elok jugak beri
peluang isteri meluangkan masa bersama kawan
kawan dia ke mana aje nak pi asalkan tidak melanggar syariat agama.
Biarlah dia punyai masa tanpa disibukkan dengan suami dan anak2  sekali sekala
...mungkin ia boleh menjadikan mereka lebih gembira dan selesa...
takde la terperok aja dalam rumah....tapi aku suka memerokkan diri aku kat rumah 
kalau takde pi keje...........
Rasanya memang perlu diberi  isteri peluang seperti itu............Macam lelaki la
jugak, ada masanya perlu berjumpa kenkawan untuk
bersembang dan sebagainya dalam keadaan santai tanpa ada isteri
dan anak anak di sisi....jugak asalkan tidak melanggar syariat
agama...tak gitu..........

...............................................................................................................................

AHAD, 9 September 2018....masih lagi sendiri dengan anak anak....pepagi dapur
masih tak berasap sebab order nasik lemak kat gerai jiran di taman
kami...sarapan aje la dengan nasik lemak.....tengah hari
masih fikir nak makan kat mana....tunggu aje laaa...
..........................................

Pepagi aku semak wassap dan ada beberapa
foto yang di share oleh isteri aku...Foto dia orang kat Langkawi tu...
La ni mungkin mereka akan pi jelajah pulau tu kut....Sebenarnya banyak lokasi yang boleh dilawati di Pulau Langkawi tu...Langkawi mempunyai 99 buah pulau sebenarnya..
Banyak tempat yang boleh dikunjungi di sana tu....Pekan Kuah untuk
beli belah barang barang yang macam2 dari pinggan
mangkuk hinggalah  barang2 makanan.

langkawi...
langkawi...
Sebenarnya aku da beberapa kali pi Langkawi tu....Kali pertama bila aku involve dalam
program yang dianjurkan oleh ANGKASA...Kami membuat rakaman
penuh bengkel serta lawatan peserta ke hampir seluruh
pulau Langkawi tu...kalau tak silap hampir
sepuluh tahun yang lalu...jadi memang banyak lokasi yang boleh
dilawati di Langkawi tu....Selain daripada itu dua kali lagi aku berkunjung ke Langkawi kerana opis aku buat program macam team building lebih kurang dan yang terbaru
ialah awal tahun 2018 ni...

pantai langkawi...
ni mungkin untuk menjelajah sekitar pulau kut....
Antara lokasi yang boleh pi di pulau tu ialah underwater world, cable car, beras terbakar, perigi dayang, pantai cenang, pantai batu tengkorak, sky bridge, padang
matsirat dan sebagainya....Aku sebenarnya da pun pi hampir
semua lokasi ni sebab bekerja bukan bercuti...huhuhuhu................

...................................................................................................................


tunggu piza siap...
hari ni tambah lagi satu....
tiba je kat rumah anak bungsu aku terus je jamah.....
Opst! berbalik pada cite aku yang tinggal di rumah
masa isteri tiada....menjelang tengah hari aku ajak anak bungsu
aku pi piza hut aje...Hari ni tak berasap lagi dapur aku...malas nak masak...Aku punya skill memasak pun tah mana lenyapnya..kali terakhir aku masak masa isteri aku dalam 
pantang, masa dia belum kuat untuk buat pape...Biasanya aku masak 
masa isteri dalam pantang aje....Sebenarnya kali terakhir 
aku masak 12 tahun yg lalu...huhuhu....masa anak 
bungsu aku lahir...apa boleh buat laaa...
Jadi hari ni kami beli piza large macam semalam dan hari 
tambah satu lagi 'personel'...itu permintaan anak bungsu aku...Kami bawak balik 
ke rumah dan makan kat rumah aje lebih selesa rasanya...Aku memang jarang makan kat kedai sejak kawen...da umur banyak ni baru aku rajin makan kat kedai dengan
 isteri dan anak2...kalau tak, aku lebih selesa makan kat rumah 
dengan makanan
yang dimasak oleh isteri...istilah makan kedai merupakan istilah yang asing sangat bagi aku.......

Di lokasi yang lain isteri aku dan rakan2 dan anak rakan dia pi naik kereta kabel kat Langkawi tu...
perlu ada kenangan bila pi memana...
nak naik kete kabel....
posing kat kete kabel...
Aku pernah sekali naik kete kabel ni iaitu lebih kurang 10 tahun yang lalu masa aku buar
rakaman video lawatan peserta bengkel ISYA ke seluruh Pulau Langkawi tu...
Kami naik terus ke kemuncak gunung mat chinchang tu......
Masa aku pi Air terjun Telaga Tujun awal tahun 
lalu 2018, memang kami nampak kete kabel tu dari puncak Air Terjun 
Telaga Tujuh tu.......
Kete Kabel gunung mat chinchang tu
dibuka pada pengunjung dalam tahun 2005. Panjang laluan
kete kabel tu 2.2 km yang terpanjang di dunia. Dulu tiket naik kete kabel tu
30rm sahaja tapi la ni tak tau pulak, tentu dah naik kut. Kete kabel ni tak berenti pun dan ia akan perlahan bila tiba di stesen untuk pengunjung mudah naik ketika ia
sedang bergerak......

kelihatan lautan luas....
kete kabel...
lokasi kete kabel....
Dari puncak gunung mat chinchang tu boleh nampak permandangan yang luas di bawah... Boleh nampak lautan yang luas, air terjun telaga tujuh pulau pulau mungkin
di thailand kut dan sebagainya lagi...Masa aku naik dulu tu
macam dingin aje kat puncak tu.....
Moga isteri dan rakan2nya serta anak rakannya tu dimudahkan
segala apa yang mereka lakukan di sana tu.......


foto mereka semasa dalam kete kabel tu...rakan rakan isteri aku dan ahli keluarga rakan dia...maaf aku guna foto ni....
posing .....
posing....
Waktu petang aku terima lagi foto drpd isteri aku melalui wassaps..memang aku mintak dia update foto masa berada kat sana di memane aje dia pi....Sama ada dari kamera
hp dia atau pun hp rakan rakan dia.....sebab nak update blog ni la...
Moga mereka semua dimudahkan oleh ALLAH SWT
atas segala urusan mereka di sana
serta dalam perjalanan balik nanti...............


tunggu anak keluar tution...
Berbalik kepada cerita aku di sini....lepas maghrib aku
hantar anak bungsu aku ke pusat tution di negeri sembilan tu....Pandu kete
secara santai aje....dalam 10 atau 15 akan sampai jugak di sana. Tiba aje kat pusat tution tu anak aku turun kete dan masuk ke pusat tution tu...Sekarang ni kerap aje
tambahan kepada kelas tambahan tu sebab nak dekat periksa...


sentral bazar nilai...
Boring jugak kalau hantar anak sensorang ke pusat
tution tu...Kalau isteri aku takde pape dia akan temankan aku hantar
anak ke pusat tution tu...Biasanya kami tidak balik terus ke rumah. Kami akan singgah
di tesco untuk minum dan makan roti bakar sambil sembang sembang...tapi bukan membawang tauuu...Pada aku istilah membawang ni takde dalam 
kamus aku...
Agak2 masa tution anak aku nak tamat kami pun gerak 
ke sana untuk jemput dia dari pusat tution tu....Biasanya kami kat
 food court tesco tu lebih kurang sejam lebih sebelum kami gerak semula ke pusat tution tu 
untuk amik anak...


sentral bazar nilai...
Ada ketikanya aku bergilir dengan jiran berkongsi dinding untuk hantar dan amik anak dari pusat tution tu. Jiran hantar lepas maghrib dan aku amik masa balik sebab
anak jiran tu ada sama belajar kat pusat tution tu.....Jadi tu lah
aku katakan awal lagi aku dikelilingi jiran jiran yang baik...
InsyaALLAH TAALA
terus kekal dengan baik dan aman hingga masing2 tinggalkan dunia 
ini dan berjumpa kembali di SYURGA yang kekal abadi.....


sentral bazar nilai...
Masa amik anak dari pusat tution, macam semalam aku terus pi Nilai Tiga, saje je pi sana...Saja je nak tinjau kat situ.......Kami singgah sebentar di sentral bazar
nilai tu...saje tinjau. Orang tak ramai pun...ada 4 atau 5 orang penjual
kat situ...aku pun tak tengok apa yang dia orang jual...
tinjau dari jauh aje. Kolam untuk mandi mandi bebudak pun tiada beroperasi
Budak tak ramai pun masa tu...dia orang main basikal dan skateboard beroda tu......
Tak lama kat situ kami pun balik.......

Rasanya setakat ini catatan aku sebab isteri aku dan rakan rakannya akan balik esok..mungkin flight pukul 1 kut dari langkawi....

Akhirnya, aku doakan kita semua sama ada aku kenal atau tak, sama ada jauh atau dekat  dan jugak semua kaum muslimin dan muslimat akat peroleh keampunan daripada
ALLAH SWT atas segala dosa kita semua hingga ke akhir hayat kita..
tiada nikmat yang lebih baik daripada mendapat keampunan
drpd ALLAH SWT atas segala dosa kita sehingga ke akhir hayat kita...

~    sekian    ~


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...