Tuesday, October 6, 2020

Riadah & bekalan air putus lagi...

Diari DAUD - RABU, 7 OKT. 2020, aku pi TASIK UJANANilai Impian untuk riadah seperti biasa. Memang seperti biasa aku datang sini 2 kali seminggu untuk beriadah. Berjalan aje pun. Tak larat nak jogging. Pepagi aku tiba di tepi tasik ni. Sebelum jam 7.00 pagi. Rakam video dulu sebelum berjalan. Ahad lepas aku terjumpa dengan bekas rakan opis aku ANIM. Pertama kali aku terjumpa dia di tasik ni. Rupanya dia dah tinggal di Nilai. Dia wartawan dan bekas rakan opis aku. Aku kata bekas sebab aku dah pencen dia masih bekerja lagi. Opis aku dulu PUSAT KOMUNIKASI KORPORAT, UKM. Kalau nak tau lebih lanjut tentang opis tempat aku keje tu, google je...sekarang dah mudah kan. Masa jumpa dia ahad lepas, panjang jugak sembang kami, maklumlah lama tak jumpa, mungkin setahun kut sebab aku dah pencen nak masuk dua tahun dah...Ada kalanya rindu nak lawat rakan rakan kat UKM tu, lama tak jumpa. Rasanya mungkin tahun depan kut...harap COVID-19 ni reda la sikit. Hari ni aku sempat berjalan lebih kurang 6KM dan bakar kalori lebih kurang 300 kalori serta cipta lebih kurang 7 ribu langkah.

menteri air...

Hari ni hari pertama AIR ada kembali. Semalam bekalan air pulih. Sebelum ni iaitu sejak petang AHAD air paip terputus sebab pencemaran air sungai yang bersambung dengan EMPANGAN SEMENYIH tu. Lebih 300 ribu yang terlibat. Semalam baru air pulih kembali. Aku memang tak berkenan dengan orang yang buat onar cemar sungai ni. Puncanya ialah  bahan organik dan buangan yang mencemari sungai di Batang Benar, Negeri Sembilan tu. Sungai tu menyalurkan air ke empangan semenyih jugak. Dah dua kali pencemaran berlaku dari sungai ini. Sebelum ni ada lagi pencemaran yang berlaku, baru je lagi. Pencemaran tu disebabkan oleh kilang haram di Selangor. Sepatutnya kilang haram tu ditutup tapi kerajaan negeri macam tak tegas aje...mungkin takut kut kalau berkaitan dengan golongan kapitalis macam tu. Kalau gerai kecik2 orang Melayu senang aje diroboh, sekelip mata je. Bila melibatkan pengusaha bangsa lain, para penguasa macam takut aje dan kecut sangat. Kalau penempatan haram melayu, cepat aje bertindak. Kilang bangsa tu, langsung tak berani, padahal dah beroperasi secara haram berpuluh tahun. Apa nak jadi dengan nasib rakyat dan nasib orang Melayu masa depan. Mungkin jadi Palestin kut jika orang Melayu tak sayang pada bangsa sendiri. Kes penceroboh penanam durian musang king kat pahang tu, macam tak dengar apa keputusannya sampai sekarang. Menceroboh tanah dah lebih 40 tahun. Benda-benda berlaku mungkin ada unsur korupsi kut...teka aje la...Rasanya kerajaan kena gubal undang2 supaya pencemar sungai dihukum dengan berat. Kalau denda, kenakan denda 50 juta atau 100 juta atau lebih tinggi lagi jika lakukan pencemaran sungai. Para pengusaha ni memang #$@!%&*...Dah selalu sangat pencemaran berlaku di negara kita ni tapi macam tak serik serik dia orang buat onar...Sekali lagi patut dikenakan hukuman yang berat denda dan penjara jugak...Susah rakyat dengan kerenah pengusaha yang macam HAIWAN ni...

Masa air takde tu macam macam cara nak cari air. Aku pi beli air kat tesco dan dapatlah 24 botol. Tak tahan lama pun. Tak sampai 2 hari da habis. Cuba pi beli lagi, semua dah habis. Cari kat kedai memana pun air mineral dah abis. Kami jugak dapat sekali aje merasa bekalan air yang dihantar oleh SYABAS. Lepas tu, tak dapat lagi dah. Sempat aku rakam video dan sunting masa SYABAS hantar air tu...Selasa malam Rabu aku pi ke rumah kakak ipar dan biras aku yang baik kat Kg Abu bakar Baginda. Di sana bekalan air tak terjejas sebab tiada kaitan dengan Empangan Semenyih. Kami mandi dan basuh kain kat sana tu. Lebih jam 11.00 malam baru balik ke rumah. Nasib baik ada sedara mara yang baik macam ni. Kalau sedara mara yang bermusuhan tentu tak akan berlaku benda ni. Aku memang doa aje kebaikan untuk semua sedara mara dan sesapa saja yang muslim. Kita memang dituntut menjaga silatur rahim sesama sedara mara dan sesama muslim. Tak masuk SYURGA mereka yang memutuskan silatur rahim dengan apa cara sekali pun. Terdapat hadis sahih berkaitan perkara ni. Jadi, marilah kita eratkan lagi silatur rahim, jangan ada lagi sebarang permusuhan. Cari jalan untuk berbaik-baik....Yang paling utama hati masing kena bersihkan supaya tiada sebarang sifat yang buruk..Harap akan datang tiada lagi bekalan air terputus disebabkan oleh penguasaha yang sangat kurang cerdek tu...

Rasanya itu aje yang aku nak coretka hari ni...Moga kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT serta dihindarkan kita semua daripada siksa kubur, siksa mahsyar dan siksa neraka..aamiinnnn...

Jangan lupa teruskan dengan #bmf...kalau tak boleh semua, jangan tinggalkan semua...ELEWSMART akan dibuka di BANDAR SERI PUTRA, BANGI, jangan lupa sokong perniagaan dia KETAT-KETAT sampai bila-bila...Kita orang ISLAM tak boleh undur lagi...sokong semua produk MUSLIM, kalau tak kita, sape lagi...tak gitu...


~~~     SEKIAN   ~~~


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...