Friday, October 2, 2020

Waa.. kawan lama rupanya..

Hari ni JUMAAT, aku sempat berbual melalui wassap dengan rakan lama aku...agak rapat jugak la masa aku belajar dulu tu. Aku sebenarnya tak ramai kawan rapat sebenarnya masa belajar dulu tu, maklum la aku MAHASITUA dia orang MAHASISWA. Sebenarnya semalam aku dah dapat wassap dari nombor yang takde dalam senarai HP aku, jadi aku tak balas pun. Aku memang biasa macam tu, kalau nombor aku tak kenal memang aku tak balas sama ada call atau wassap. Jadi aku diamkan aje...


Bila malam baru aku balas wassap tu, tanya sapa yang wassap aku tu...Baru la aku tau sapa...terkejut gak aku bila dapat tau dia ialah kawan lama masa belajar dulu tu...Dah lebih kurang 20 tahun masa berlalu sejak belajar kat UKM dulu tu. Sebab waktu aku balas wassap tu dah malam, maka tak banyak pun bicara yang kami bicarakan. Dah pagi ni baru bicara antara kami agak panjang jugak. Ia berkaitan perbincangan berkaitan dengan  peralatan broadcasting. Bukan berkaitan MCP tapi SCP. MCP - multiple camera production. SCP - single camera production. Peralatan yang basic aje...walaupun basic tapi memang penting untuk pengajian media...memang penting sangat, pada yang terlibat dengan penerbitan video peringkat universiti. Aku cuma beri pandangan yang tak berapa aje pun...


Rakan yang aku maksudkan ini ialah rakan aku yang dah berjaya dalam pendidikan. Dia dah berjaya ketahap PHD. Sebenarnya rakan aku yang sama2 belajar dulu dah hampir 3 orang peroleh PHD. Aku memang bangga dengan rakan2 aku yang rajin belajar hingga ketahap sebegitu....bangga sangat...moga dia orang terus berjaya hingga boleh capai ketahap professor...memang itu doa aku untuk rakan2 aku yang terus dibidang pendidikan serta bidang lain yang masih dahagakan ilmu. Jadi rakan aku yang dah berjaya ketahap PHD dah ada 2 orang dan sorang lagi akan muncul..., setahun lagi akan selesai PHD...tahniah korang semua, seronok dengar berita2 yang baik2 macam ni...Rakan2 aku dulu yang agak rapat masa belajar dulu ialah RAZIF, ISMA, NURUL, NIZA, FIZA, NUYU, ARAFAT, GHAZALI, ROS dan...ada sorang lagi...FELOMENA yang veteran macam aku ni, cuma kawan sembang aje..hahaha..Dia pegawai kat RTM tu kalau tak silap...Seronok sebenarnya masa belajar dulu tu...Kami dari PENGAJIAN MEDIA-broadcasting memang rapat sangat sebab segala projek amali kami diterbitkan secara berkumpulan seperti penerbitan video SCP dan MCP serta penerbitan berita kewartawanan penyiaran. Rasanya memang bidang kami aje kut yang rapat antara satu dengan yang lain...memang rapat sangat. Aku pernah menulis dalam BLOG ni beberapa tahun lalu kut. Berkaitan rakan2 pengajian aku selepas belajar... 

Boleh di baca

 - DI SINI..

DI SINI...

DI SINI.


google pic.

Secara ringkas peralatan yang perlu dalam penerbitan MCP, yang basic ialah kamera video, sekurang2nya 3 buah. Tripod-tripod yang sesuai untuk studio mcp. Lampu2 video dalam studio floor. Background untuk green screen. Telepromter. Jib arm. Kalau boleh dapatkan pedestal tripod untuk studio floor lagi baik. Itu dalam studio floor. Beberapa buah mikrofon. Dalam Bilik Kawalan Video pula mesti ada set intercom untuk berhubung dengan semua krew. Mesti ada alat Camera Control Unit mengikut bilangan kamera. Sebuah switcher yang sesuai antaranya yang boleh buat cromakey untuk setiap camera. Komputer untuk paparan graphik dan video. Kalau nak informasi berkaitan MCP boleh peroleh DI SINI. Peralatan berkaitan SCP yang asas ialah Kamera, tripod, microphone yang ber 'cable' dan 'cordless'. Yang 'cordless' mesti ada receiver di camera. Lampu2 video, sekarang ni lampu LED. Serta komputer2 yang sesuai untuk suntingan video. Perkara berkaitan SCP boleh disemak DI SINILain informasi berkaitan penerbitan video boleh diperoleh DI SINIApa2 yang berguna di blog aku tu, korang amik aje la dan tak perlu kebenaran pun...amik aje...Rasanya itu aje coretan untuk blog aku berkaitan rakan2 aku tu. Kepada semua rakan rakan aku, moga kalian terus berjaya dunia dan akhirat...tahniah DR. ISMAHISHAM, DR. MILAH dan bakal DR. yang akan peroleh PHD, DR RAZIF.... Kalau ada lagi rakan2 aku yg bakal peroleh PHD, aku ucapkan tahniah kepada semua...

tanggungjawab BAPA (KHUTBAH)

Hari ni aku pi solat jumaat di MASJID SERI PUTRA. Seronok aku sebab belum pernah lagi gagal solat JUMAAT di masjid. Sekarang ni mudah sikit, cuma daftar dan terus pi ke masjid untuk solat. memang mudah kali ni. Cuma sejak akhir2 ni aku risau gak sebab wabak COVID-19 sekarang dah makin merebak di SELANGOR ni. Berbelas kawasan dah jadi ZON MERAH. Bimbang aku akan balik kepada PKPD yang langsung tak boleh kuar rumah...memang bimbang sekarang ni...Aku memang bercadang nak balik kampung...jangan pulak kerajaan istihar PKPD yang langsung tak boleh rentas negeri...bimbang sangat dah...Pada pandangan aku jika kita patuh SOP tentu COVID-19 ni tak merebak...Benda ni jadi sebab ramai yang takde disiplin, macam budak kecik...Kalau PKPD diistihar tentu akan banyak lagi masalah timbul...ekonomi teruk, ramai yang akan diberhenti keje dan macam lagi lagi bakal menyusahkan semua...Apa apa pun sama-sama kita doakanlah moga COVID-19 ni tak merebak....

Akhir catatan...aku doakan moga kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia dan akhirat serta dihindarkan kita semua daripada siksa kubur, siksa mahsyar dan siksa neraka dan dimasukkan ke dalam syurga....aamiinnnnn....

Jangan lupa teruskan dengan #bmf...kalau tak mampu semua, jangan tinggalkan semua....


SEKIAN

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...