Sunday, March 3, 2024

Lagi kenduri...3 Mac 2024.

Diari DAUD : Hari ni, 3 Mac 2024 aku gi kenduri lagi. Kali ni kenduri TAHLIL pulak. Dah nak hampir Ramadan ni memang ada je kenduri di mana mana sama ada  dijemput atau tak saje la. Aku dijemput oleh sepolan yang aku jumpa kat masjid itu hari. Aku datang sorang je sebab dia jemput aku je dan tak sebut pun orang rumah sekali. Datang sorang je la sebab tak boleh hadir dengan bini. Nanti jatuh haram makan makanan tanpa jemputan.


Sipolan yang jemput aku tu bukan orang lain pun tapi pangkat anak sedara aku jugak tu. Dia kawin dengan cucu orang kawasan situ. Aku sebut sipolan sebab tak tahu nama dia tu walaupun sedara...hahaha...Sampai la ni...Teruk aku ni kan...haha...Mungkin itu kenduri anak beranak dia orang kut. Majlis bermula jam 12.00 tengah hari tapi aku dah gerak jam 11.45 pagi. Lokasinya bukan jauh pun dari rumah aku, mungkin dalam lebih kurang 1 Km kut.

JAMAN

Baju batik tu MAT KOCAH.

Ini pangkat anak sedara aku tu.

Sebaik je sampai dan parking kete kat laman rumah orang, tak minta kebenaran pun sebab rumah kosong...hahaha.. Aku terus menuju rumah kenduri tu. Nampaknya macam dah ada tetamu. Sebaik sampai terus salam dengan jemputan yang dah sampai tu. Baru sampai je dah ramai yang tanya aku ni sapa...hahaha..Ada jugak la yang macam akan2 kenal kat aku. Aku jawab la nama aku. Rupanya yang tanya aku tu si JAMAN. Tergamam aku sebab dah lebih 30 tahun tak jumpa dia ni. JAMAN ni sebaya Brahin. Aku kenal jaman ni sebab dia selalu main badminton dengan kami di belakang rumah LATIT sepupu aku, anak makcik E. Selalu dia datang tumpang main masa tu. Gelanggang badminton masa tu linenya atau garisannya dibuat dengan balahan buluh saja. Nampak sangat masa tu memang tak mampu nak buat gelanggang yg kemas. Net dan bulu ayam dibeli secara kongsi2. Kenal dengan Jaman ni sebab dia selalu datang kelo main badminton masa tu. Jaman ni grup julu, dan lokasi kumpul dia orang tentu kat kedai haji azid, atuk si Leman mat nor. Bila aku dah kuar dari kampung 1983 sampai sekarang la baru jumpa dia balik. Dia kata dia tinggal di Taiping. Dan dia selalu balik dalam 2 kali seminggu sebab menjengah emak dia yang dah tua tu. Dia kata umur emak dia dah 97 tahun. Tapi masih boleh urus diri sendiri, cuma pendengaran dah kurang. Lama jugak la kami sembang.



Aku juga sempat la sembang dengan yang lain2 termasuk MAT KOCAH. Mat Kocah ni jauh lebih tua daripada aku. Dia seusia dengan abang aku yang tua yang telah jadi almarhum tu. Mat Kocah ni kata dia kawan baik dengan Mamud tu. Banyak la lagi dia cite dan banyak pulak yang aku lupa. Mat Kocah ni juga tanya aku berkaitan abang ipar aku yang duduk di Taiping tu. Dia kata abang ipar aku tu kawan baik dia. Dia orang berdua belajar kelas malam di Parit masa muda muda dulu. Aku dengar aje cerita dia sebab aku tak tau nak cite apa sebab dia tua drpd aku 10 tahun. Rasanya dia banyak cerita2 lama dia orang tu. Ramai juga yang aku tak berapa kenal sebab mereka jenerasi lebih tua dan jenerasi yang lebih muda drpd aku. Pangkat anak sedara yang jemput aku pun aku tak kenal kalau dia tak perkenalkan dini. Sebab dia orang lebih  muda daripada aku. Adik beradik dia pun ada datang. Abang dia, MANSOR pun ada datang. Aku tegur2 gitu saja sebab aku tak berapa rapat dengan Mansur ni.





Sorang lagi aku jumpa kat kenduri ni, yang dia kenal aku, aku pulak langsung tak kenal dia. Zaki adik Jaman. Dia tinggal di Pahang sekarang ni. Dia kata masa kecik dia selalu datang kelo bermain dengan kita orang. Dia kata dia ada masuk rumah aku masa dia datang kelo untuk bermain. Jenuh aku nak ingat benda tu tapi gagal nak ingat. Saraf otak aku tak berhubung langsung untuk terjemahkan cerita dia tu dengan ingatan aku. Dah cuba banyak kali tapi gagal. Dia ingat lagi semua bayangan masa kecik kami bermain di jelo tu. Dia kata dia ingat sangat. Tapi ingatan aku langsung zero berkaitan hal tu. Malu pulak aku sebab orang ingat aku, aku pulak sebaliknya. Itu risikonya kalau pi kenduri, orang kenal kita kita tak kenal orang. Aku memang lupa sangat. Mungkin aku punya memori data aku dah korap kut. Mungkin sebab aku pernah kemalangan di Bangi dulu tu...Ewah....aku dah mula buat alasan pulak dah....hahahaha...
Cerita kemalangan kete aku ada DI SINI...tahun 2010 rasanya...Alasan kan....
Bila aku dah pindah kampung ni baru la aku jumpa ramai kenalan2 dulu2 masa kecik dan muda2 dulu tu. Dan aku masih ingat rakan aku yang rapat2. Kawan aku tak ramai pun masa kecik2. Sebab lebih suka duduk rumah...Betul2 lelaki suci aku ni...hahahaha...Antara kawan2 aku ialah Ze dan Mizi. Selalu sembang kat depan rumah Latit tu waktu malam. Tapi dia orang berdua ni jarang sampai tengah malam sembang kat situ. Mungkin sebab emak dan ayah dah beri warning kut....hahaha. Yang sampai tengah malam sembang kat situ, aku, Latit dan Deris kalau tak silap. Deris dan Latit ni muda drpd aku...Mungkin 5 tahun kut...tak pasti..Aku memang sembang kat situ hampir tiap malam sebab siang2 aku belajar kat rumah. Belajar memang la rajin tapi tak gak pandai pandai...hahaha...Malam2 aku kuar sampai tengah malam. Kalau esok cuti sekolah kadang2 tidur rumah Latit, atau rumah makcik E la tu. Memang rajin aku tido rumah tu. Dah macam rumah aku je. Apa nak malu kan Makcik tu emak sedara aku. Adik ayah aku. Nak malu pekebenda....hahaha..Kalau esok pi sekolah aku balik juga dalam gelap gelita tu...Masa tu mana ada lampu macam sekarang ni...Masa tu tak takut langsung pun. Kalau ada hantu kacau memang kena penyepak la jawabnya...hahaha...Tapi sekarang ni nak kuar rumah pun takut...seram....hahahaha...Cerita kat atas tu masa aku sekolah menengah. Masa aku sekolah rendah, kawan aku Zan, Ros dan Ude...Masa kecik memang selalu main kat tebin la...Tebin tu sungai la kata orang Selangor....hahaha...Banyak kenangan masa kecik2 tu...
Itu la serba sikit kisah aku tu...Nanti ada masa aku cite lagi la...Korang nak baca, baca la, kalau tak nak, aku tak kisah pun...lantak korang la...hahaha...
Catatan : Antara yang lain aku jumpa kat kenduri tu...Jon, Dayarbi, Tapa, Usop gerai, Yus, Mariah, imam junaidi, imam hilmi, siak masjid dan ada la beberapa orang lagi yang aku kenal...yang lain2 tu aku kurang kenal......

~ SEKIAN ~
daud m. zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...