Wednesday, September 25, 2019

Cerita aku....

tasik ujana nilai
Diari Daud - Hari ni Rabu, 25 Sept. 2019...biasalah, pepagi lagi aku dah gerak ke Tasik Ujana kat Nilai tu untuk panaskan badan. Aku memang la hari isnin, rabu dan
khamis akan pi sana untuk panaskan badan tak kiralah
jerebu atau pun tidak...Aku pun dah sedia
dengan mask setiap kali
pi ke sana dalam musim jerebu yang tah bila nak selesai ni...saban tahun ada je
masalah ni...
tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
 Aku gerak ke sana sebelum jam 7.00 pagi. Tiba kat sana dalam jam 7.00 pagi dan aku pun mulakan langkah kat trek tepi tasik tu.
Nampaknya macam ramai jugak pagi ni. Mungkin sebab
jerebu dah makin berkurang kut...Hari ni memang nampak kurangnya.
Aku tengok banjaran bukit di kejauhan tu pun dah jelas kelihatan kat mata aku. Memang macam dah ok aku tengok.

tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
Awalnya aku pakai gak mask
sebab biasanya memang jerebu masih belum selesai. Tapi bila nampak keliling dah ok maka aku pun tanggalkan mask yang aku guna tu. Rasa macam lega sangat bila
tak guna mask ni...bernafas pun lega je tika berjalan kat trek tu....
Orang yang datang ke situ pun agak ramai jugak mungkin
sebab jerebu dah semakin ok kut....


tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
nak balik dah
nak balik dah..
Aku berjalan selama lebih kurang sejam lebih kat situ. Dapatlah aku buat 5 kali pusingan keliling tasik tu...rasanya ok la tu...biasa pun memang macam tu...
Selesai je aku pun terus balik...akan sambung nanti
pada pagi jumaat...Doktor pun kata
kena buat sekurang2nya
3 jam setengah kalau berjalan untuk kurangkan kalori yang kita amik dalam seminggu tu...
Jadi kenalah aku ikut jadual aku yang sekurang kurangnya 3 jam setengah tu
setiap minggu dan tak boleh kurang....kalau lebih 3 jam setengah
itu lebih baik lagi....tapi macam tak mampu je untuk buat
lebih 3 jam setengah tu....ekeke..
Aku hanya mampu berjalan je...dah lebih 50 tahun ni rasanya
tak perlu jogging kut sebab mungkin akan memberi kesan kepada sendi lutut...tak gitu..

Hari sebelumnya iaitu hari ISNIN, 23 SEPT. 2019...aku
datang jugak ke Tasik Ujana Nilai ni..Lebih kurang jam 7.10 aku tiba kat sana
tu. Masa ni jerebu masih tebal, bacaa ipu 200 jugak la...tinggi tu.. Jadi aku kena guna mask masa berjalan kat trek di tasik tu. Orang yang datang ke sini pun tak ramai dan tak
sampai 10 orang pun yang beraktiviti kat situ..jerebu tebal... tu sebab
orang takde. Namun ada jugak yang tak guna mask masa
beraktiviti tu...pelik gak aku...kita nak
sihat dengan beraktiviti
di situ tapi kalau udara yang masuk ke paru paru
merupakan udara yang penuh dengan partikel beracun macam mana
nak sihat...Dalam jangkamasa panjang tentu akan mempunyai kesan tak baik kat tubuh badan kita...kan...kan...

guna mask N95
banjaran di sinun pun tak nampak..
ipu lebih 200
tak ramai yg beraktiviti
   Memang tebal jerebu dikala ni
dan banjaran bukit dikejauhan pun langsung tak nampak...habis diselindungi oleh jerebu tebal berukuran lebih 200 tu. Namun gagak gagak yang banyak kat situ macam
takde pape je...siap bising lagi kat situ...Aku pun pelik nape la gagak
gagak ni banyak sangat. Sebelum ni kat tasik cempaka
bandar baru bangi pun banyak gagak
sementara kat tasik ukm
agak kurang sikit...tapi kat tasik nilai ni banyak sangat...dah la banyak...bising pulak...


guna mask N95
mentari pun merah je
tebal jerebu masa ni...
Selesai aje aku berjalan kat tasik tu sebanyak 5 pusingan, maka, aku pun terus balik...ok lah untuk hari ni....

Hari sebelumnya iaitu SABTU dan AHAD, 21 & 22 SEPT 2019...aku takde apa apa aktiviti..duk aje kat rumah. Sabtu dan Ahad, isteri aku takde kat rumah....
Dia dengan grup rakan2 dia pi jenjalan ke Melaka dan menginap
semalam kat sana...Dia sesama kengkawan dia orang
...grup emak emak belaka...hahaha...
Aku tak kisah pun...memang dia perlu masa dengan
kengkawan dia...takde la asyik terperap aje kat rumah...Lainlah aku...aku
memang suka memerap kat rumah..Perlu jugak beri masa kat dia orang untuk bersama rakan2 dan jauh daripada famili....Bukan hari hari pun...kalau hari2 aku pun tak
bagi...kan...kan...Dia pi sana dengan beberapa buah keta dalam
bilangan belasan orang aje rasanya.....Dengarnya dia
orang ada plan lain pulak masa kan datang...hahahaha...ntahlah...


grup emak emak pi melaka
grup emak emak pi melaka
grup emak emak pi melaka
 Jadi masa isteri takde aku dengan anak2 aje kat rumah. Kalau aku kat rumah tanpa isteri memang tak masak la jawabnya. Aku lebih prefer membeli daripada
memasak. Skil masak aku pun dah berkubur berpuluh
tahun dulu dah...Masa aku kat politeknik ipoh
tahun 1980 memang la aku masak
dengan rakan2 serumah. Masa tu aku memang
tak dapat duk hostel dan terpaksa duk dengan rakan2 senior kat taman
cempaka jalan diari kat ipoh tu. Masa tu kami beli barang basah dan masak sendiri dan tentulah makan bersama sama...makan reramai...masa tu skil masak
aku memang ok.


grup emak emak pi melaka
grup emak emak pi melaka
grup emak emak pi melaka
grup emak emak pi melaka
Masa aku duk bujang masa mula keja
di ukm tahun 1980-an pun aku masak sendiri. Aku tanya emak aku resepi2
masakan termasuklah masak lemak, pajeri, rendang daging, masak taucu, masak kicap...kalau tumis sayur tu pejam mata pun aku boleh masak masa tu lah...ewahhhh...hahaha......riyak kan aku ni...
Tapi tulah bila dah ada isteri semua resepi tu hilang tah kemana...langsung
tak tinggal sedikitpun dalam galeri otak aku...kadang kadang tanak nasi pun dah lupa...hahaha...apa boleh buat la...
Jadi la ni kalau bini takde kat rumah, aku lebih suka beli aje kat luar dan makan kat rumah...dapur dah tentu tak berasap...hahaha...
*semua foto grup emak emak tu adalah daripada kamera rakan isteri aku..
apa2 pun terima kasih, aku guna foto2 tu...

Hari sabtu malam tu...anak sulung dan menantu aku datang beserta cucu...Dia orang beli makanan dan bawak ke rumah aku. Aku memang tak masak apa pun...
Dia orang singgah sekejap je dan lepas isyak dia
orang balik ke kediaman dia orang.


anak bungsu dan cucu
cucu
anak bungsu dan cucu


Hari Ahad tu...isteri aku masih
belum balik dari melaka lagi...Aku dan anak anak makan
makanan yang dibeli aje...apa boleh buat la...Aku la ni bila dah kawin malas nak
masak dah...tapi kalau aku terus masak macam masa bujang dulu rasanya aku dah boleh jadi chef kut...ekekeke...opst! ... riyak lagi aku ...kan..
Hari ni jugak kakak ipar dan biras aku ajak makan tengah hari sempena dia orang baru balik balik dari mekah. Aku tak pi pun...mintak maaf kak dan abang kamal eaaa...Aku kalau
pi ke rumah sedara mara tanpa isteri memang aku takkan pi sebab
aku akan jadi mati kutu dan tak tau nak buat apa kalau
isteri takde bersama...Jadi
keputusan yang aku ambil ialah...tak menghadirkan diri....Apa apa pun aku doakan semoga kakak ipar aku dan biras aku tu sentiasa diberkati dan dirahmati
ALLAH SWT dunia hingga ke syurga...aamiinnnn...

Akhirnya hari Ahad selepas waktu asar tu isteri aku balik dari melaka...Maka akan berasap kembali la dapur kat rumah aku tu..ekekeke...oopst!

Itu ajela yang aku nak nukilkan di sini...moga kita semua, tak kira sape la akan dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga...dan sape2 yang sakit
tu, moga segera sembuh, sape2 yang sedih tu, moga ceria kembali
..sape2 yang bermasalah tu, moga segera selesai masalahnya...
....aamiinnn....


~~~~     SEKIAN     ~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...