Saturday, September 28, 2019

Jom kita jayakan #BMF...bukan BFF ye...

Diari Daud - Hari ni Sabtu, 28 Sept. 2019...Aku duk kat rumah aje waktu pagi...Isteri aku biasalah, dia ada kelas pengajian agama kat surau tu. Lepas Zohor kami
kuar sebab nak beli barang dapur untuk sebulan. Kali ni
kami pi jauh sikit untuk beli barang dapur
untuk sebulan.
dalam pasaraya
penuh troli tapi masih gagal untuk dapatkan penuh troli dgn 50RM
Biasanya kami beli barang dapur
untuk sebulan di CS yang lebih kurang 500 meter
dari rumah dan jugak di Tesco di bandar puteri lebih kurang 3KM dari
rumah...Tapi kali ni kami pi Taman Teknologi Kajang lebih kurang 10KM lebih dari rumah
kami. Kami pi ke MyDin kali ni...Ini kali kedua kami pi sejak isu #BMF
timbul...

Dalam lebih kurang 20 minit kami tiba di sana melalu lebuhraya LEKAS.
Kami masuk ke bangunan MyDin tu...memang semata mata bangunan dia tu..Terus amik troli dan masuk. Cecair sabun mandian kami takde pilihan, beli jugak jenama
non muslim sebab macam takde aje produk muslim kat situ...
lagipun aku pun tak tau cecair mandian keluaran
muslim, ada atau tak...ada sesapa yang tau
tak, sila gitau...
Cari pasta gigi yang muslim
punya tapi takde....jenama mukmin tu produk muslim ke...tapi kat
sini tak jumpa pun...Dalam MyDin tu memang ramai pelanggan...majoriti muslim nampaknya...ok la tu...
di kaunter..
tunggu giliran untuk bayar
Kicap memang ada yang muslim...
Aku pi cari beras...cuba cari beras faiza..hermm..
nampaknya semua da abis. Akhirnya aku pilih JUARA yang jugak
produk 100% bumiputra. Aku cuba cari minyak masak...cuba cari SAJI...nampaknya
memang dah abis dah. Masa aku cari minyak tu, ada jugak pelanggan yang cari minyak yang sama. Akhirnya dia pilih SAJI botol kecik sebab botol saiz 5 kilo takde. Aku pulak pilih minyak ADELA 5Kilo yang jugak keluaran FELDA.
Ada minyak masak yang hampir sama dengan SAJI tapi namanya SEJATI...hahaha..

Kemudian aku cuba pulak cari susu pekat muslim...
cuba cari susu pekat SAJI tapi dah abis...memang berkesan betul #BMF ni. Susu pekat keluaran non muslim memang banyak tapi aku taknak belipunn..Maknanya aku akan
pi jugak ke pasaraya non muslim untuk dapatkan produk muslim tu nanti
...takpe la...asalkan aku beli produk muslim jugak kat situ nanti
...Nak cari sardin muslim pun dah abis...yang 
banyaknya sardin non muslim...
kaunter
nak balik dah
Walau bagaimanapun aku
sempat jugak jeling beberapa troli yang di sorong
oleh orang islam kita...Ada jugak yang usung banyak produk non
muslim dalam troli dia orang...ada yang banyak...mungkin dia orang jenis tak
kisah kut...Pada aku kalau kempen ni memberi kebaikan kepada ekonomi orang islam apa salahnya kita ikut...tak salah pun kan...kan...kan...Niatkan nak bantu sesama muslin.
tentu berpahala kan...kan...kan...
Lagipun kita orang Islam memang dah tolong produk non muslim bertahun tahun...dia orang dah kaya2 belaka...apa salahnya kita kayakan pulak orang islam kita kan...kan...
Macam pakar akademik ukm kata cina takkan beli barang orang melayu
kalau dia orang tau itu produk melayu...jadi tanyalah
iman memasing...
Aku memang berharap akan terus istiqamah
dengan kempen sokong #bmf ni...Dah letih rasanya bantu produk non muslim..
Non muslim ni macam tak suka aje kat muslim tapi bila mau jual produk akan cari gak
orang muslim dan jadikan orang muslim sebagai sasaran pasaran majoriti produk mereka. Tu sebab produk dia orang macam2 jenama yang sinonim dengan muslim...seperti cap masjid, puteri, tahfiz dan sebagainya....hampir semua jenama dekat dengan
masyarakat muslim...Malah ada yang sanggup gunakan
tulisan jawi, tulisan yang mereka sanggah
untuk digunakan dalam
buku teks....lawak giler dia orang ni...haihhhh...
Namun ada jugak melayu yang kurang cerdek, masih tak kisah walau Islam dicerca
dan nabi dihina...
separuh barang dah masuk kete...
Agak lama jugak kami kat pasaraya MyDin tu...selesai aje terus pi kaunter...penuh satu troli untuk sebulan...tapi...aku masih takde FORMULA macam mana nak
penuhkan satu troli dengan gunakan duit sebanyak
50RM aje...ekekekeke.....
Rasanya itu aje yang nak aku nukilkan kat sini.....
Akhirnya moga kita semua...tak kira sapelah asalkan muslim...akan sentiasa
dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga
ke syurga..aamiinn..

~~~~~~     SEKIAN     ~~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...