Monday, June 18, 2018

5 syawal...

Hari ni selasa, 5 syawal....pepagi jam 7.00 pagi da gerak ke kajang untuk hantar anak ke stesen komuter kajang untuk pi ke Arau Perlis...Turun awal bukan sebab apa 
bimbang jem...Biasanya kajang ni tak pernah tak jem...jem...
jem...je...
Bila da ada di jalanraya...rupanya tak
jem langsung pun...clear giler...orang ramai masih beraya lagi kut...
Ni kali kali ketiga atau keempat kut aku datang ke stesen ni...rasanya la...

stesen komuter kajang...
stesen komuter kajang...


stesen komuter kajang...
aku dengan isteri dan anak2....kerusi takde...letih duk merata2...
 Tiba stesen komuter kajang 
tak sampai setengah jam pun....wow....rekod ni masa singkat tiba kajang...
Letih nampaknya kena tunggu lagi 2 jam lebih kurang....ETS tiba jam 9.30 pagi lebih kurang. Melangut jela kat situ....kursi pulak takde kat situ....mungkin 
sengaja kut KTM tak sediakan kerusi gamaknya....
apa boleh buat laaa....

stesen komuter kajang...
selfie jela sementara tunggu ETS tiba....
da megah kajang la ni....
kajang dari stesen komuter...
 Sempat la merayau rayau dalam stesen tu...amik gambar pekan kajang ni...sejak pekan kajang ni sibuk dan jem agak lama tak ke kajang...mungkin setaun sekali je
 kut... itupun kalau ada hal... Masa memuda dulu sering aku turun
 kajang ni nek moto je...banyak nostalgia di sini....
Masa mula keje ukm di kajang la selalu pi 
sebab kajang ni
je pekan yang ada masa tu....pekan kecik je...tahun 1983 aku mula 
duk di bangi lama dan teras jernang ni....dulu stesen bas tengah pekan kajang...ada 
gerai2 tengah pekan jual makanan macam2 ...selalu makan kat situ semua ada masakan minang dan sebagainya...memang sesak tengah2 pekan tu....La ni semua tempat2
yang aku sebut tu da dipindahkan jauh sebahagiannya...Sebenarnya 
aku muda di Perak dan tua di Selangor...huhuhu...
Ingat lagi masa taun 1983...selalu lepak kat kuaters ktm ni..masa tu
 rakan aku keje teknikal di ktm...lepak selalu kat kuaters dia...la ni kuaters tu pun da takde da...kawan aku tu pun tah memana tah...hilang tanpa apa2 khabar berita.....
dalam sosial media pun da cari tak jumpa pun......
da meninggal ke apa gamaknya...ooopst!

ni foto anak aku pos kat aku....kami tak boleh ikut tunggu ETS di tempat menunggu di bawah tu...
tempat tunggu ETS

anak aku dalam ETS dengan rakannya sepengajian dari SEREMBAN...
 Masa AKU duk di kajang ni.. mula mulanya bandar kecik je ...kenderaan pun jarang...kalau nak baring2 atas jalan pun takde hal masa tu....perkhidmatan awam yang 
ada cuma bas dan teksi je...komuter langsung takde...keretapi ada la...
dan teksi sapu pun ada...huhuhu......Selalu turun kajang ni 
sebab nak beli baju dan sebagainya....
Aku selalu pi beli seluar LEVI'S ori tau
 baru 65RM kat kedai melayu bangunan AKED MARA KAJANG tu...
murah LEVI'S masa tu...sekarang ni cuba tanya harga LEVI'S berapa...huhuhu.....dulu masa bujang baju jenama je yang beli...baju selalunya VAN HEUSEN dan
MANHATTAN  tak tau la sekarang ni ada jual lagi tak jenama
 tu...harga masa tu dalam 70RM...baju ni beli kat KL..
Kasut pun sama masa tu...beli yang jenama je....maklumlah
 tanggungan tak ramai...tanggung mulut sendiri je...huhuhu....... La ni da tua 
ni pakai je mana yang sesuai tak mahal mana pun yang penting tutup aurat....padehal....kan...kan...
Pasaraya yang ada masa tu...billion....lepas billion wujud ocean...
lepas wujud pulak pasaraya ermmmm...
da lupa da namanya...lokasi 
dekat tapak pump minyak shell tu....aihhh...da lupa da...
tapi ea la kalau aku cite pun korang bukan tau pun sebab ini
 pengalaman aku.......huhuhuhu.....
Sering jugak masa tu turun KL untuk beli pakaian dan sebagainya...masa tu naik bas
je pi KL... lupa nama syarikat bas tu...tapi ada satu lagi bas yang express
dari bangi lama ke KL tak silap aku bas 'cekap' kut...lupa dah...

kat stesen komuter...
dalam parking bertingkat...nak balik dah...


lengang lagi jalan pi bangi...esok mungkin mula sesak kut....
Sekarang kajang da besar da pekannya...aku pun da tak tau apa yang ada kat pekan kajang ni....lagi pun aku da jarang turun ke kajang ni...sebab di luar
 kajang pun dah banyak pasaraya dan sebagainya. Di bandar
 baru bangi la ni pun da  banyak kedai2 jual macam2 dan 
sekarang da...sama macam kajang da 
jem teruk jugak...
.......ada jugak beberapa pasaraya yang besar...Masa aku
mula tiba bangi 1983 tu bandar baru bangi ni kecik je...rumah2 dan kedai je
...ada dua atau tiga seksyen je....pasar raya langsung takde pun....
kecik sangat masa tu bandar baru bangi tuuuu...

Kat nilai negeri sembilan la ni pun da membangun dengan pesat dan 
banyak jugak shopping shopping  complex kat sana..Jadi kajang sekarang ni 
bukan jadi tumpuan aku pun...pekan yang satu ketika dulu terkenal
 jugak la...sekarang ni nak masuk pun 'bercinta' sebab jem 
sangat terutama masa peak hour......jadi duk je la
 kat bangi lama
....di sekeliling semua ada dah pun....bye bye kajang...ooopst!

Jadi...mai balik pada cerita asal...anak pompuan aku balik unimap arau untuk duduki
peksanya yang masih berbaki tu....Rabu aku akan pi ke arau untuk
amik dia setelah selesai examp paper yang
masih tinggal tu...Amik dia untuk cuti
semester...awal september baru masuk balik....aku pi
dengan isteri dan anak anak aku...Kami akan singgah beberapa hari di 
kampung aku di parit Perak tu...sebelum sambung perjalanan balik ke bangi.....

Akhirnya aku doa moga kita semua tak kira aku kenal atau tak...akan sentiasa mendapat keampunan daripada ALLAH SWT  atas SEMUA DOSA KITA sehingga ke akhir
 hayat kita sebab kita bukan manusia MAKSUM...nikmat yang besar
bila kita dapat keampunan ALLAH SWT.
aamiinnnnn.....

...SEKIAN....

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...