Thursday, June 14, 2018

Catatan seminggu sebelum RAYA....

Hari ni Khamis, 14 Jun...merupakan hari terakhir pose. Malam ni da takde tarawikh lagi dah...tunggu taun depan kalau panjang umur...moga ada lagi ramadhan 
untuk aku di masa akan datang...aamiinn...

Aku nak cite sikit je kat sini...catatan seminggu aku sebelum hari raya....

Isnin, 11 Jun...aku buat rakaman video BICARA PERSADA...ia merupakan satu program bentuk forum. Kali ni tajuknya PASCA PRU 14. Video berkenaan 
dah siap edit dah...banyak maklumat dalam tu berkaitan 
PERLEMBAGAAN yang diperbincangkan oleh ahli
 akademik kebanyakannya dalam bidang undang2. Aku sarankan 
patut tonton kerana ia mengupas pelbagai isu berkaitan perlembagaan negara 
dan undang undang. Kena dengar ni supaya kita semua faham berkaitan undang2 dan perlembagaan negara. Aku masih ingat satu ungkapan....seorang ahli akademik 
mengatakan...’ akta hasutan tak perlu dimasuhkan..... 
Akta tersebut dapat menjamin kedaulatan dan menghormati semangat 
dan peruntukan perlembagaan....’ Jadi fikirkan dengan sebaik baiknya. Sebagai rakyat 
kita kena kritis, jangan ikut je tanpa sebarang soal jawab....jangan jadi lembu 
yang dicucuk hidung...zaman tersebut rasanya dah berlalu...huhuhu...

Jadi tontonlah video penuh BICARA PERSADA di bawah tu...
biarlah la kita jadi warga yang bijak...yang bermaklumat...tak jumud...
.....tak rugi beb...

VIDEO DI SINI

Malam 11 Jun tu pulak, jam satu tengah malam, amik anak aku yang balik dari arau, cuti raya katanya. Lepas isyak tido sat sebab tengah malam nak bangun, gerak ke stesen 
komuter kajang. Aku pi kajang dengan isteri dan anak bungsu.
 Memalam ni takut jugak memandu sensorang.....
Tiba di stesen komuter kajang lebih kurang jam 12.15 pagi. Kene tunggu lebih 
kurang 45 minit untuk ETS tiba di kajang. Menung je la kat stesen tu...kaunter tiket pun 
da lama tutup. Aku parking kete tadi pun orang tu da tak bagi parking kat dalam parking bertingkat tu, sebab da tengah malam. Dia bagi parking kat ruang luar drpd 
kaunter bayaran tiket...parking free...Lebih kurang jam 12.45 pagi 
ETS sampai...tunggu sat...tak lama muncul anak aku...
seterusnya kami pi ke kete dan masukkan beg seterusnya gerak balik ke bangi. 
Walaupun da pagi banyak jugak kete kat jalanraya....

DI STESEN KOMUTER, KAJANG..





Hari ni selasa 12 Jun....Hari ni aku cuti, bawak isteri dan anak 
pi beli pakaian raya untuk mereka. Beli setakat yang mampu je. Bukan kerajaan 
je yang tak cukup duit, aku pun sama, jadi beli je mana yang mampu...Anak2 perlu baju baru untuk raya sebab mereka yang paling gembira hari raya ni...yang da 
berusia macam aku ni kalau tak cukup duit boleh kitar semula je 
baju2 raya yang lama tu...huhuhu...itu pun kalau muat
 lagi...hahaha. Biasanya yang tak muat tu bahagian perut je..huhuhu....
Da nak raya ni pun masih ramai lagi yang beli belah 
baju raya kat sini. Kami beli baju tak jauh pun...pi nilai tiga je...cukup la tu...nak pakai 
baju raya bukan lama pun sehari je pun...Ramai jugak orang kat sini ...datang
 dari merata tempat...ni betul2 shopping last minit ni..... Sebagai bapa
 wajib beli pakaian untuk anak bini...jadi beli setakat yang
 kita mampu je..Itu yang penting...niatkan kerana ALLAH....
untuk penuhi apa yang diperintahkanNYA...bukan sebab untuk riak dan seumpamanya...Taun ni jugak anak nak yang sedondon...bagi aku tak kisah pun...
sedondon atau tak..tak menjadi hal bagi aku...tapi tu lah...dah anak nak 
macam tu...ikut je la...bagi aku kalau aku pakai t-shirt hari
 raya pun aku tak kisah...peduli apa aku...kalau orang nak kata apa pun ...silakan...aku 
kisah pun tak...huhuhu....



DI NILAI 3 N.SEMBILAN





Ketika aku update blog ni, terpandang pulak sisa dakwat PRU kat jari aku ni...tinggal sikit
lagi untuk hilang. Wuhooo...diam tak diam PRU 14 da lebih sebulan meninggalkan kita sejak 9 Mei 2018. Banyak sejarah yang telah terukir di PRU 14 ni. Yang paling utama parti BN iaitu pemerintah telah tombang dalam usia 60 tahun. Ada yang kata BN telah besara wajib 60 tahun...huhuhu...Ini merupakan sejarah yang besar. Tidak dijangka parti yang berkuasa sejak negara merdeka telah kecundang dengan agak teruk....


Sekarang ni parti pakatan harapan membentuk kerajaan. Yang melakar sejarah juga dalam PRU 14 ni ialah Tun Mahathir. Dia telah menjadi PM ke 7 ...ia merupakan satu sejarah jugak dalam negara. Ini merupakan kali kedua dia jadi PM setelah kali pertama 
dalam kerajaan BN dalam tahun 80-an. Sejarah jugak telah terlakar
 kerana dia merupakan PM yang tertua di dunia pada usia 93 tahun....rasanya la...


Sejak jadi PM ada beberapa manifesto telah dipenuhi iaitu mansuh GST, kebebasan media, tunda bayaran PTPTN,  dan sebagainya lagi... serta yang paling kontroversi ialah
 lantikan peguam negara. Janji mereka untuk penuhi semua yang ada
 dalam manifesto dalam masa 100 hari...Tapi nampaknya
 ada tanda2 tidak dapat dipenuhi dalam masa
 100 hari kerana masalah hutang negara yang tinggi yang
 ditinggalkan oleh kerajaan lalu...huhuhu...itu kata mereka...apa apa lah...Namun
 perkara yang dekat dengan aku ialah bonus...bonus tak boleh dibayar kepada 
semua kakitangan awam..gred 41 ke bawah je boleh dapat bonus...aku terlepas la tu...apa boleh buat lah...segala rezeki telah ditentukan oleh ALLAH SWT...kena redha je....
dan jangan mengeluh....jangan mengeluh...hahaha...

Aku tak tau nak kata apa...sama ada nak menyokong atau tidak kerajaan sekarang...
Namun disebabkan kerajaan sekarang lebih terbuka...aku bebas untuk 
menyokong ataupun tidak. Bagaimana pun sama ada aku
 menyokong atau tidak, ia tidak menjadi bekas sikit pun
 pada kerajaan baru...sebab aku sorang je yang begitu...mungkinnnn...
Walaupun begitu bukan semua yang kerajaan buat tidak baik...mana yang 
baik aku akan sokong habis habisan...tapi aku sebagai golongan marhain tak beri bekas apa apa pun sama ada aku sokong atau tak....huhuhu...


Kes terbaru dalam kerajaan baru ialah kes berkaitan agung iaitu bajet agung yang besar.
Ada dikeluarkan secara umum oleh pihak atau orang tertentu. Ada yang nak
 jadi juara mengetengahkan isu ini..juara konon...huhuhu...Ia 
menjadi berita besar. Pada aku pendedahan tersebut 
patutnya tidak secara terbuka kepada umum
 kerana ia mengundang komen komen terbuka secara biadab
 dikalangan rakyat terutama di negara kita yang berbilang kaum ni. Nape tak 
disuarakan secara tertutup... yang tidak mengguris sesiapa pun. Pada aku biar PM yang buat pendedahan di majlis raja2, rasanya itu lebih manis. Bukan kah PM boleh
 ‘memberi nasihat’ kepada raja raja. Yang orang lain rakyat biasa
 tergedik gedik buat teguran kenapa......gila kuasa ke...huhuhu..opst! Pandangan aku
 kalau betul pembaziran besar macam itu berlaku memang patut ditegur. 
Aku berpandangan siapa pun yang menjadi pemerintah kalau boleh biarlah seperti
 Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Namun aku yakin raja raja hari ini ataupun pemerintah hari ini tak mampu pun nak buat macam tu. Kalau mampu tentu takkan ada terjumpa wang 
berkepuk kepuk tersimpan dalam rumah bekas pemimpin...itu yang
 kita tau...itu pemimpin yang kita tau...macam mana pemimpin lain yang kita tak tau...huhuhu...opst!


Tuksah la kita bincang pemimpin yang besar besar...tengok je di kampung kampung da
cukup....cuba tengok ketua kampung...ahli jkkk di kampung...dia orang 
macam senang je hidupnya...kalau yang betul2 nak berkhidmat 
untuk rakyat mesti dia orang akan bantu jugak orang
 kampung yang tak menyokong kerajaan jugak... tapi...itu tak berlaku pun....
tu lah.... perkara yang sebaliknya pulak yang berlaku...
cuba la selidik bekas bekas jkk kerajaan yang lepas...kalau
 berani la...tapi aku yakin orang melayu ni memang penakut pun atau
 bangsa melayu ni memang bangsa  tak kisah.....tambah2 yang yang jadi
 ‘keyboard warrior’ macam aku ni...oopst! Kalaulah pemimpin jadi macam pemimpin 
islam yang tulen takkan jadi macam tu... Kalau dia orang buat macam khalifah 
umar bin abdul aziz tu tentu tiada wujud pun orang miskin kat negara ini 
dan tak wujud pun gelandangan yang bersepah kat merata rata tu....
huhuhu...Jadi...apa apa pun kalau nak tegur golongan yang termaktub dalam 
perlembagaan silalah ikut peraturan yang betul.....unik negara kita ni kan....kalau taknak ikut peraturan...rasanya da boleh pindah ke negara lain kut...ataupun balik la ke
negara 'akar umbi' negara bangsa sendiri tuuu.....
ooopst! hahahaha....Nanti ada yang kata Melayu pun boleh balik indon...hahaha...
dalam sejarah bangsa mana yang mula buka kerajaan yang bertamadun
di sesebuah lokasi, maka dialah yang punyai tanah berkenaan..
di sini...orang asli tak bukak kerajaan pun...di USA
red indian pun tak bukak kerajaan pun...
tu sebab orang putih yang pegang tanah di sana...kan...kan...kan...

Hari ni, Khamis 14 Jun iaitu sehari sebelum hari raya, aku masih keje....
Pepagi aku turun keje. Jalanraya tak sibuk macam selalu...lancar je...seronok 
pulak aku rasa...Kalau macam hari keje biasa... kat sini pun jem giler pepagi macam ni...awal pagi lagi da jem kat sini...jam sebelum 7.00 pagi da lekat da kat sini........
Tiba tempat keje macam biasala...terus je bukak komputer untuk buat
editing........

HARI KEJE KHAMIS, JALAN BANGI DAN UKM




Beberapa hari ni...sempat la aku edit beberapa buah video termasuk hari ni. Hari ni aku edit 3MT THESIS...sebelum tu sempat edit beberapa video termasuk BICARA PERSADA 
KE 45 berkaitan PASCA PRU 14, PERLEMBAGAAN NEGARA. Sekali lagi aku
sarankan elok tonton 
video ni untuk mereka yang nak tau berkaitan perlembagaan terutama
 selepas PRU14 yang melibatkan perlembagaan. Tak rugi tonton
 video ni...supaya kita tak komen merapu di komen2 facebook. Kita komen merapu
 je bila melibatkan AGUNG dan PM sedangkan kita sendiri BUTA PERLEMBAGAAN. Sekali lagi aku minta tontonlah video ILMIAH ni yang ramai pakar undang2 
dalam bicara ni....
Ada lagi video video lain ...sila tonton 

DI SINI....

Sebelah petang hari ni aku ajak isteri pi nilai 3 untuk beli songkok dan kain pelikat untuk buat sampin baju melayu aku. Dah beli baju melayu kan....kena la beli songkok 
dan sampin pulak. Aku beli kain pelikat je untuk baju melayu aku. 
Aku tak gemar pakai sampin kain tenunan...
melainkan kalau nak kawen lagi...opst! InsyaALLAH itu mungkin tak akan berlaku 
......kut....hahaha...

DI NILAI TIGA N. SEMBILAN




Harga kain pelikat dan songkok ni macam sama je macam dalam kerajaan lama...opst! Hahaha...bukan semua benda boleh turun harga...minyak cuma boleh 
stabilkan harga je...nak turun macam tak nampak je...sebab
 kerajaan sekarang kata harga minyak dunia meningkat...
Sekarang ni harga gas pulak naik...haihhh...tak tau la nak 
kata apa...komen kerajaan baru masih belum ada lagi sampai la ni...
huhuhu...Kalau baca komen netizen dalam politik la ni...ada satu komen...
yang aku nak komen sikit...satu komen tu kata...'rakyat ni semua nak free...taknak bayar apa2....’  Aku berpendapat...kalau kerajaan mampu...apalah salahnya semua 
free....kalau kerajaan mampu....tapi kalau tak mampu seboleh bolehnya
 cuba kurangkan beban rakyat sebab bukan semua rakyat gaji belas 
ribu atau puluh ribu sebulan...Bagi yang gaji belas ribu atau 
puluh ribu sebulan...cubalah tunjukkan rasa empati dengan rakyat yang tak 
berezeki puluh atau belas ribu sebulan. Jangan sombong dengan gaji yang tinggi tu...
ingat2 la...ramai yang gaji rendah dan ada yang hanya mampu jadi gelandangan je...Kalau Allah SWT nak jadikan kita tak bahagia tak  sukar pun...Cuba baca akhbar ...
ramai yang banyak duit pun boleh bunuh diri...la ni ada beberapa 
orang di barat yang banyak duit bunuh diri...itu tandanya duit bukan 
sentiasa boleh dapat wujudkan rasa bahagia dalam hati...
tak gitu... Kalau kita banyak duit pun...bila2 masa Pencipta 
boleh hilangkan rasa seronok kita tu sekelip mata je...contohnya bila 
kita kene diabetes...makanan apa pun kita tak boleh nak nikmati dengan bebas lagi...
Jadi, hidup ni, kalau da banyak duit jangan kita sombong, riak dan sebagainya...banyak2 la bersedekah kepada manusia yang tak berapa nak senang tu...dan jangan mudah 
sangat tulis komen sombong dalam FB dan sebagainya....Lagi satu ....ajal 
kita bukan tentu...tak kira tua dan tak kira muda la ni....kadang2 
tengah sedap main bola boleh mati sebab jantung...pada hal main bola tu da
 jadi rutin dia hari2....main bola tu boleh sihatkan badan...huhuhu...ooopst!

lemang ni...


Balik dari nilai 3 sempat lagi beli lemang dan rendang....da ramai orang jual lemang kat
seri putra tu...rendang pun ada jual...tapi macam mahal je....apa boleh buat la...
nak makan beli je la walau terasa mahal...rendang ayam, dua ketul tak besar 
mana pun...rm7 ringgit....pada yang gaji puluh ribu mungkin takde
pape pun kannnn.......takde hal punnnn...

Hermmm...raya tahun ni aku tak balik kampung...
ini pertama kali aku tak raya di kampung walaupun dua2 emak 
bapak aku dan  emak bapak isteri aku.. lama da takde...Kalau balik pun jumpa adik beradik 
dan sedara mara je... Kali ni raya di bangi je...sebab raya ke 4 nanti nak terus amik 
anak kat arau untuk cuti semester. Amik dia nanti terus je balik kampung...
singgah sat kat rumah adik kat kampung. Kampung aku kat perak...
rehat  sari dua kat sana...Sebenarnya aku cuti lebih seminggu hari raya ni...27 Jun baru masuk keje....saje je cuti panjang...

Aku cadang nanti bila pencen nanti nak duk je kat kampung....ada sikit tanah aku kat kampung tu, cadang nak buat rumah kat situ....Nak sepikan diri kat kampung ...tunggu mati je....malas nak sibukkan diri dengan hal dunia lagi...InsyaALLAH moga ALLAH SWT 
mudahkan plan aku ni...huhuhu...Aku tulis kat sini bukan sebab nak tunjuk2
atau riak... tapi ingin pembaca turut aminkan plan aku ni supaya
menjadi dan tak sangkut memana...huhuhu.....

Oooopst! Rasanya cukuplah aku tulis setakat ini je....sempena nak dekat raya ni...
esok....aku nak ucapkan selamat hari raya kepada semua, maafkan semua dosa aku 
dan ampunkan semua dosa aku....tak kiralah dosa dulu, kini, dan dosa yang akan datang...selamat hari raya, maaf zahir dan batin......
Akhirnya moga kita semua tak kira sape pun...sama ada aku kenal atau tak...
akan sentiasa mendapat keampunan daripada ALLAH SWT atas semua dosa
 kita hingga ke akhir hayat...mana ada nikmat yang lebih besar selain
 daripada sentiasa mendapat keampunan ALLAH SWT....

Sekian....
Daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...