Sunday, October 14, 2018

Ahad pi Saujana....

Hari ni hari AHAD, 14 OKT. 2018...Hari ni da lebih seminggu aku selsema alahan. Da seminggu lebih jugak aku makan ubat yang aku beli dari farmasi..
Namun selsema tu on off on off aje..macam takde
berkesan pulak ubat farmasi tu....mata aku
pun da ikut sama kena kesan daripada selsema
tu...gatal amat sangat...gatal merenyam aje...lagi garu lagi gatal...opst! mana boleh garu daa....lagi tenyeh lagi gatal...gatal merenyam....Selsema ni biasa aje
aku hadapi saban tahun...selsema resdong.....aihhhh...tak selesa betul....



Untuk mengatasi rasa gatal mata tu maka aku bubuh ubat mata yang aku beli kat farmasi jugak tapi tak selesai jugak masalah...bubuh ubat dia ok...bila kesan ubat habis
ia akan balik gatal merenyam...faham ke merenyam tu...
cuba pi tengok kamus dewan tu...
nak jelaskan pun aku
tak berapa boleh....



Akhirnya bila da
tak tahan aku pun pi la sensorang ke klinik panel
di seri putra tu....hari Ahad, klinik bukak sampai jam 1.00 petang
je...rasanya la...masuk je dalam klinik terus pi kaunter...isi borang kemudian tunggu la kat dalam tu...
Ada beberapa orang aku lihat sedang tunggu untuk jumpa doktor...
Jam pun dah hampir pukul satu...nama aku dipanggil..
Masuk dan jelaskan apa yang aku alami..
Semua aku cite termasuk makan ubat farmasi tu...bila da tak sembuh aku pun datang ke klinik tu.....baik doktor tu...Doktor tu tanya sama ada aku boleh keje esok...aku 
kata boleh je..kalau tak boleh aku akan cuti sendiri je...cuti banyak...opst!
Akhirnya aku diberi ubat selsema, antibiotik dan ubat
 kumur...da dua kali makan tapi mata gatal tu masih jugak
merenyam gatalnya....Kalau lihat jadual ubat selsema yang diberi pagi dan malam...rasanya macam tak mencapai sasaran penyembuhan yg diharapkan...Memanglah ALLAH SWT yang menyembuhkan namun adat dalam dunia penyembuhan bergantung pada asbab...contoh kalau kita tak dapat makanan yang berzat, daya tahan
 badan kepada penyakit tentu goyah...samalah kalau kita dapat
 ubat yg macam longgar jadualnya tentu...opst! dia doktor atau aku doktor...hahaha...
Apa apa pun harap2 esok adalah perubahan penyakit ni...insyaALLAH...




Waktu petang kami sekeluarga pi
melawat salah seorang yang penting dikalangan keluarga kami.
Lepas zohor kami bergerak ke sana. Tiba di lokasi lebih kurang jam 3.30 petang.
Kami disambut dengan mesra. Kami berada di sana hingga jam hampir enam petang waktu malaysia.
Setelah puas kami berada di sana maka kami minta diri untuk balik. Kami gerak ke bangi
dan tiba di bangi lebih kurang jam 6.00 petang. Doa aku semoga mereka
sekeluarga sentiasa diberkati dan dirahmati ALLAH SWT 
dunia hingga ke syurga...............



Akhirnya doa aku untuk semua tak kira sape pun....moga kita semua sentiasa mendapat
keampunan daripada ALLAH SWT atas segala dosa kita semua hingga akhir
hayat...Moga kita semua bertemu lagi di SYURGA ALLAH SWT 
sebagai saudara seagama serta ALLAH SWT  jauhkan kita  semua
daripada siksaan kubur, siksaan mahsyar dan siksaan api neraka.....aamiiinnnnn.......

~ SEKIAN ~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...