Sunday, October 21, 2018

Kisah pi Klinik & Cucu...

Hari ni hari Ahad, 21 Okt. 2018....selsema aku macam tak mampu nak tahan dah...Aku ajak isteri aku temankan aku pi klinik setelah hantar anak bungsu aku, latihan silat
di masjid bangi, jam 11.00 pagi.

foto terkini, usia 45 hari...
foto terkini, usia 45 hari...
foto terkini, usia 45 hari...
foto terkini, usia 45 hari...
foto terkini, usia 45 hari...
Sampai di klinik terus daftar. Lebih kurang
setengah jam aku dipanggil masuk. Terus cite kat doktor tu
selsema aku masih tak sembuh. Semua ubat yang diberi semua da abis aku kata. Macam2 dia tanya sama ada dalam rumah aku ada benda yang boleh sebabkan selsema tu
seperti masa tidur guna aircond
...haha..aku mana ada air cond. Aku jelaskan guna
kipas tapi tak direct ke tubuh pun.. Dia tanya lagi ada carpet
tak kat rumah...aku memang takde kapet pun sebab aku alahan dengan habuk2 ni...Dia tanya lagi aku ada bela kucing dalam rumah tak...aku kata kucing ada tapi
 banyak masa duduk kat luar rumah aje....

...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
Dia kata ubat yang dia
bagi minggu lepas merupakan ubat
yang agak kuat. Dia sarankan aku pi hospital jumpa
pakar...aku kata biar dulu...beri dulu ubat...kalau masih tak berubah
baru boleh pi jumpa pakar di hospital..Tapi aku lebih suka tak pi pakar sebab sakit aku cuma selsema resdung aje...Kalau pi pakar pun mungkin dia beri ubat aje...itu pandangan aku aje...tapi tu lah, dia doktor atau aku yang doktor...hahaha....Akhirnya dia bagi ubat.
Dan aku pun pulang dengan isteri aku ke rumah.....pulang memang la
ke rumah kannn.......

...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
  Jam 1.00 petang aku pi masjid amik anak aku
daripada latihan silat di masjid tu..Kemudian balik ke rumah. Aku bawa sama
dengan anak anak jiran yang sama sama anak bungsu aku belajar silat kat masjid
bangi tu....Aku bukanlah nak jadikan anak aku tu pendekar pun tapi sekadar untuk mengisi masa lapang...tak lah asyik duk dengan 'game' aje...Generasi sekarang memang
generasi 'game'....jadi isilah sikit masa mereka dengan aktiviti
yang wujud kat luar tu...kan..
Jam 2.00 petang lebih kurang isteri aku dan anak anak pi rumah besan kami di Semenyih untuk tengok cucu...opst! hahaha... Rasanya aku tak pernah cite kat blog ni 
berkaitan besan tu kan...hahaha...Jadi kali ni aku kena tulis banyak 
sikit la tentang besan dan cucu kami tu......
Aku tak pi sebab selsema aku teruk
sangat, malas nak pi...

...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
Anak lelaki aku nombor 2 yang pi
bawak ibunya dan adik2nya pi ke Semenyih tu.....
Mereka pi sana untuk tengok cucu kami...anak pompuan aku
nak sangat tengok anak buahnya sebelum dia balik ke Arau malam ni...

Sebenarnya kami da miliki cucu pertama kami dan hari ini merupakan hari ke 45 usia cucu kami tu...Ini bermakna kami da jadi atok dan opah selama 45 hari dah...bila da jadi atuk
dan opah tentulah kami da tua kan...itulah tak sangka sekarang ni da tua.....
hahaha...sempat jugak kami dapat cucu.........


...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
...tika usia 40 hari...
Anak sulung kami da berumah tangga dalam lingkungan hampir dua tahun kut...aku pun da lupa....memang bila da jadi atuk tentu da tua dan mungkin banyak yang lupa dan 
menjadi pelupa...Masa kenduri dulu kami tak jemput ramai tetamu pun...buat 
secara kecil kecilan...maaf la pada mereka yang kami tak jemput tu...memang
buat kecil kecilan aje...Bagi kami takpe la asalkan semuanya selesai dengan baik dan moga mereka suami isteri kekal hingga ke syurga. Moga ALLAH SWT jadikan mereka semua, keluarga yang alim, waraq dan soleh serta solehah...itu yang penting....
sepatutnya sifat2 demikian menjadi impian manusia
yang nak menghuni syurga Allah tu.....


...tika usia 40 hari...bersama ibubapa...
..majlis resepsi 3 bulan lepas nikah 2017...tarikh lupa....
..majlis resepsi 3 bulan lepas nikah 2017...tarikh lupa....
..majlis resepsi 3 bulan lepas nikah 2017...tarikh lupa....
Nampaknya kami dah menjadi tua sebab da bercucu...tak gitu...haha..
Ini bermakna kami da semakin hampir dengan alam yang satu lagi iaitu alam yang kekal abadi...Memang tiada sorang pun yang akan mampu mengelak untuk pi ke alam 
yang satu lagi tu...tak gitu....Jadi da sempurnakah BEKAL kita
untuk ke sana......aku tanya kat diri aku jugak ni...gigil
jugak aku bila fikirkan tentang mati ni....haihhhhhhhhhhh......Ramai jugak
 rakan2 yang umurnya di bawah umur aku dah dijemput ALLAH SWT...tu yang menyebabkan aku bertambah seram sejuk....tentu masanya mungkin
tak berapa jauh lagi kut...kan...kan...kan....


..majlis resepsi 3 bulan lepas nikah 2017...tarikh lupa....
..malam sebelum majlis resepsi 3 bulan lepas nikah 2017...tarikh lupa....
Untuk anak aku yang sudah berkeluarga pula...aku nak pesan sesangat..
...jangan lupa tanggung jawab kepada keluarga sendiri...hidup berkeluarga perlu banyak SABAR...hidup berkeluarga bukan semuanya indah2 belaka...yang indah indah cuma ada dan wujud dalam drama melayu kat tv aje...realitinya takda pon macam tu...
Kebahagian yang
mutlak dan kekal cuma ada di SYURGA SAHAJA.......
Didiklah isteri dan anak2 dengan sebaik mungkin...bawalah mereka semua jauh daripada API NERAKA....neraka bukanlah seperti api lilin.... sedangkan api lilin pun kita tak 
mampu untuk menahan kesakitannya...apatah lagi api neraka....
Kendalikan rumahtangga
dengan baik...Hiduplah dalam harmoni...hidup dalam
redha ALLAH SWT sentiasa.....jangan
ikutkan hati...jangan ikutkan rasa..
segala tindakan kena berpaksikan kepada hukum ALLAH SWT.....biarlah orang
kata kita KOLOT sebab ikut agama....Dalam kubur nanti kita sorang
aje yg mengalaminya...dia orang sume balik ke rumah
lepas kebumikan kita....tak gitu....


..majlis penikahan di masjid besi putrajaya...3 bulan sebelum majlis resepsi...tarikh lupa da...
..majlis penikahan di masjid besi putrajaya...3 bulan sebelum majlis resepsi...tarikh lupa da...
..majlis penikahan di masjid besi putrajaya...3 bulan sebelum majlis resepsi...tarikh lupa da...
..majlis penikahan di masjid besi putrajaya...3 bulan sebelum majlis resepsi...tarikh lupa da...
..majlis penikahan di masjid besi putrajaya...3 bulan sebelum majlis resepsi...tarikh lupa da...
Didik diri sendiri serta anak isteri dengan
ilmu agama...jadilah diri serta keluarga patuh dengan agama
...apa yang ALLAH SWT suruh buat..laksanakannya dan apa saja yang ALLAH SWT larang...maka tinggalkanlah...Didiklah anak2 dengan didikan agama disamping pendidikan dunia....Diperingkat awal ajarlah anak anak baca AL QURAN...sebagaimana
abah dan ibu pastikan anak anak khatam AL QURAN sejak umur 7 tahun
dan juga sebelum umur 10 tahun....dan kalau mampu
didik mereka supaya setiap hari baca al quran
...buat permulaan sehelai sehari pun memadai.......Dan jangan lupa
didik mereka supaya boleh membaca sebelum masuk
darjah SATU....supaya dia orang tidak
sukar dalam pembelajaran bila sudah masuk ke sekolah tahun satu...hidup masakini makin mencabar....Rasanya itu saja yang perlu untuk anak anak pada peringkat awal.....

Akhir sekali didiklah anak2 dan isteri cara yang diredhai 
ALLAH SWT..Jika ibu dan abah tidak sempurna dalam kehidupan harian
 dan juga mendidik anak maka...adalah menjadi tanggung jawab dan kewajiban anak anak untuk mendidik keluarga sendiri dengan lebih baik dan dengan lebih sempurna lagi......dan mengikut jalan yang diredhai ALLAH SWT......Jangan teruskan apa yang tidak 
sempurna yang dilakukan oleh ibu dan bapa. Jangan wariskan cara yang
 tidak sempurna yang ibu abah lakukan kepada anak anak dan
 keturunan  hingga bila bila....Cukuplah setakat ini apa yang tidak 
sempurna yang dilakukan oleh ibu abah tidak diteruskan lagi hingga menjadi ikutan
 anak anak dan keturunan seterusnya hingga ke hari kiamat.....Kalau diteruskan nanti sukar untuk kami menangkis pertanyaan kubur dan semasa di mahsyar nanti....Buatlah amal2 soleh supaya ibu dan abah akan terus mendapat tempias kebaikan anak anak
apabila kami berada di alam yang kekal nanti..............
Moga kita semua sentiasa dirahmati dan diberkati serta diberi pertunjuk oleh ALLAH SWT setiap saat dan setiap ketika sepanjang kehidupan ini...hingga ke akhir hayat...


...para 'BERAS'....
Moga kita semua tak kira sape pun akan sentiasa mendapat keampunan daripada
ALLAH SWT hingga ke akhir hayat kita......

~ SEKIAN ~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...