Thursday, July 9, 2020

Bimbang Jika ALLAH SWT tak mau jumpa kita...

Diari DAUD - JUMAAT, 10 Julai 2020 hari ni. Memang aku bercadang untuk pi SOLAT JEMAAH JUMAAT hari ni. Seawal jam 12.30 tengah hari aku dah gerak ke masjid. Masjid pertama yang aku pi ialah MASJID AT TAQWA BUKIT MAHKOTA. Masjid ni yang sering aku pi setiap minggu sebelum CORVID-19 tu. Sebaik sampai aje aku terus parking kete. Sebaik aja nak gerak ke pintu masjid aku terpandang 2 orang jemaah gerak dari masjid dan masuk ke kete dia. Tak berlengah aku terus pi kete dia dan aku tanya la. Aku tanya tak boleh solat jumaat ke kat masjid tu. Dia jawab orang yang telah daftar aja yang boleh masuk masjid. Dan masjid tu dah tentukan jumlah boleh masuk tunaikan jumaat. Jadi takde la aku teruskan untuk pi ke masjid tu. Jemaah tu kata dia cuba nak pi ke MASJID SRI PUTRA pulak. Aku pula bercadang untuk pi ke MASJID KUIS.

AKU LA NI...
MASJID BANDAR BUKIT MAHKOTA
Aku gerak pulak ke MASJID KUIS. Aku juga sering solat Jumaat kat MASJID KUIS ni. Sebenarnya masjid masjid kat kawasan ni agak banyak jugak. Lebih kurang 4 buah. Tapi penduduk kat sini jugak agak ramai setiap kali solat Jumaat. Jarak antara sebuah masjid ke sebuah masjid yang lain lebih kurang 5 kilometer dan ada yang mungkin 1 kilometer kut. Tak susah pun jika ada kenderaan sendiri untuk pi ke masjid2 tu. Sebaik tiba di jalan untuk masuk ke kampus KUIS tu aku nampak dah jem sikit. Sebaik hampir aje ke pintu masuk kampus KUIS tu nampak pengawal lelaki tunjukkan signal pangkah...yang macam ultraman tu la...hahaha...opst!. Maknanya sama ada masjid dah penuh atau jemaah luar tak boleh masuk. Aku tengok ada kereta yang masuk berpatah balik. Jadi aku ambil keputusan buat u-turn di luar pintu masuk tu. Kereta di belakang aku pun buat seperti yang demikian...

MASJID KAMPUS KUIS
MASJID BANGI LAMA
Akhirnya aku bercadang untuk cuba pi ke MASJID BANGI LAMA. Yang ini memang hampir dengan rumah aku pun. Aku jarang pi sini untuk solat Jumaat sebab sukar untuk parking di sini. Sentiasa penuh parking sini jika kita lewat pi masjid. Jadi aku lebih suka solat Jumaat di MASJID BUKIT MAHKOTA. Mudah parking dan lebih luas masjidnya.
Bila tiba di MASJID BANGI LAMA aku tengok memang parkingnya dah penuh dan sampai ke bahu jalan. Tengok kat pintu masuk, jemaah beratur sampai ke pintu masuk. Mereka semua berbaris. Aku nampak ada sekumpulan anak muda sedang masuk kete dan tanya dia orang kenapa masuk kete balik. Dia orang kata jemaah dalam masjid dah penuh. Jadi kalau nak solat kena beratur dan bawak sejadah sendiri dan solat di ruang luar. Bila tengok bilangan jemaah nak masuk masih beratur panjang maka rasanya ruang luar pun akan cepat penuh jugak. Nampaknya aku tak dapat la solat Jumaat di masjid nampaknya hari ni. Tak boleh pape la nampaknya.

Masa aku kat kampung JUMAAT LEPAS aku dapat solat Jumaat di MASJID AL ATTAR di LAYANG LAYANG KANAN di kampung aku. Mudah aje nak masuk. Ada AJK masjid yang bertugas ambil suhu dan sediakan buku untuk catatkan nama dalam buku tu. Mudah aje. Tak ramai sangat walaupun amalkan jarak atau SOP seperti yang diarahkan. Rasanya ruang dalam masjid aje ada jemaah. Mungkin kat kampung tak ramai pi solat jemaah kut...Mungkin dia orang solat di masjid berhampiran tempat keje mereka memasing, sama ada di BOTA KANAN atau di PARIT atau di SRI ISKANDAR...gamaknya la...Masjid kat kampung aku memang banyak pun...

MASJID BANDAR SRI PUTRA
MASJID AL ATTAR LAYANG2 KANAN
Aku pun tak pasti apa yang berlaku sekarang ni. Nak masuk masjid pun sukar,. Adakah ini bermakna ALLAH SWT tak nak bertemu kita? Alangkah malangnya jika ALLAH SWT benar2 taknak jumpa dengan kita. Tentu sekali kita akan jauh dengan nikmat dan rahmat ALLAH SWT. Jika kita tak mampu meraih RAHMAT ALLAH SWT apalah nilai kita sebagai manusia...? Kita memang perlu kepada ALLAH SWT...tapi ALLAH SWT tak perlu pun  kepada kita...jangalah kita fikir kita ni penting bagi ALLAH SWT. Sebenarnya yang amat amat perlu kepada ALLAH SWT ialah kita...Jadi renung2kanlah...
Lagi satu cuba kita bayangkan nak masuk ke MASJID pun sukar macam manalah kalau ALLAH SWT sukarkan kita untuk masuk ke SYURGA...tentu tak mampu kita nak bayangkan. Kalau ALLAH SWT tak benarkan kita masuk syurga tentu kita akan di tempatkan di tempat yang satu lagi tu...tak gitu...nauzubillahi minzalik...mintak simpangkanlah oleh ALLAH SWT...Harap kita semua janganlah kena macam tu...Moga akan datang dapat tunaikan SOLAT JEMAAH JUMAAT...InsyaALLAH...
Isteri aku kata solat kat MASJID BANDAR SRI PUTRA pun kena daftar dulu. Dia dapat infor daripada grup wassap....

Itu aje yang aku nak coretkan hari ni...doa aku untuk kita semua...moga kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia dan akhirat serta dijauhkan oleh ALLAH SWT daripada siksaan kubur, siksaan mahsyar dan siksaan neraka serta dimasukkan kita semua ke dalam SYURGA...aamiinnnn...
Jangan lupa teruskan istiqamah dengan #bmf walaupun dalam keadan yang sukar, kalau tak boleh buat semua, jangan tinggalkan semua...


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...