Saturday, July 21, 2018

Catatan musim durian..

Hari ni AHAD, 22 Julai 2018...pepagi lagi jam 8.00 pagi aku gerak ke MANTIN negeri sembilan. Tak jauh pun dari tempat aku, lebih kurang 30km kut...Kami masuk
 highway Lekas menuju ke selatan iaitu Mantin. Lebuhraya tu boleh sampai
kuala pilah dan kami biasa dengan lebuhraya ni lama dulu......
Dalam dua tiga hari ni isteri aku asyik sebut selalu nak pi
beli durian kat mantin tu kerana
dikatakan murah sikit
kat sana...
Aku biasanya senyap je...tak bagi respon apa2
sebab tak pasti akan ke sana atau tak....Tah apa sebabnya hari ni pulak terdetik
nak pi sana....biasanya aku memang buat plan tergempar macam ni je....
....huhuhu....apa boleh buat laaaa.......





Maklumat berkaitan durian ni didapati
daripada jiran kami di taman aku ni....itulah, ada baiknya
kita punyai jiran yang baik baik...Sememangnya aku kat taman ni punyai ramai jiran jiran yang baik baik..alhamdulillah...lagi pun memang aku pun tak buat pasal dengan
 jiran jiran...itu memang prinsip aku...kita jangan ganggu orang lain..
maka otomatik orang tak kan ganggu kita.......
Memang kita pun diharamkan mengganggu sesiapa pun terutama jiran jiran...
jangan kita sakiti jiran kita sama ada dengan lisan, perbuatan
dan jugak jangan benci mereka dengan hati kita....
Jiran jiran lah yang akan mula mula bantu kita lebih daripada sedara mara kita sebab mereka lebih hampir dengan kita....itu memang selalu je ada
dalam minda aku sentiasa......

Setelah beberapa lama kami kat highway maka tiba la di jalan susur keluar ke mantin n.sembilan tu......Rupanya kat highway Lekas tu da ada AES rupanya...Dulu
masa aku sering lalu sini aes belum ada lagi....hati hati ea jangan
speed tempat ada aes tu...nanti terbang rm300......
Sebenarnya aku tak pernah pun pi ke mantin ni walaupun lebih kurang
20 minit perjalanan untuk tiba ke sana. Kalau bawak kete 80kmj
tentulah makan masa lebih sikit untuk sampai di sana.
Ini pertama kali aku masuk ke pekan manting tu...walaupun pekan mantin
da lama wujud kat situ......

gerai pun masih tutup...huhuhu...
mula mula kami yg tiba dulu...hahaha...tak tau gerai bukak kul bape, terjah je...
pekerja tengah buat keje lagi...awal kami tiba...haha...
 Keluar dari tol mantin kami terus ke pekan
mantin. Aku ikut je papan tanda kat jalanraya tu....Tak lama kemudian
kami tiba pekan mantin. Pekan mantin tu tak besar mana pun lebih kurang pekan banting
je, kalau bagi mereka yang pernah ke banting. Pekan dia cuma satu
jalanraya utama di tengah tengah. Kiri kanan ada
kedai kedai, sama macam kebanyakan pekan pekan kecik yang ada di seluruh negara.........

Aku terus pandu kenderaan hingga melepasi pekan mantin...dan tak lama kemudian kami
jumpa gerai gerai buah yang masih belum buka lagi. Kami ambil keputusan
singgah di tempat yang jual buahan yang kelihatan orang
ramai di situ. Singgah sat dan pi ke tempat
jualan....tapi kami tengok buah2 durian baru je sampai....belum mula berniaga lagi...


hampir jam 9 pagi ramai yg tiba...


Akhirnya kami ambil keputusan pi ke gerai lain yang masih tak buka lagi tapi kelihatan ramai
pekerja sedang punggah buah durian. Isteri aku dan anak anak je pi ke tempat tu..
Isteri aku kata sat lagi dia orang akan buka gerai sebab mungkin
tengah sibuk punggah durian... Waaa...memang
banyak durian tu...ada penuh satu lori tapi tak tau datang dari mana.

Gerai tu jugak sebenarnya dalam dusun durian....gerai dan dusun tu kepunyaan
sorang tokeh cina....Ramai pekerjanya terdiri daripada orang bangla...ramai
jugak orang bangla tu...tu lah kat malaysia...mana mana je ada 
orang bangla...apa boleh buat da ...dia orang je yang sanggup
keje cari duit macam tu.....Ok la tu... dia orang cari rezeki yang halal...sape yang
rajin dapatlah dia rezeki yang ALLAH janjikan.....




Masa kami tiba kat gerai tu cuma kete aku je yang mula ada kat situ....namun lama kelamaan lepas satu satu kete singgah berhampiran gerai tu...Ramai jugak yang tiba di situ dengan pelbagai nombor plet kete...bukan saja plet N tapi plet dari luar...
Tak lama kemudian gerai pun dibuka...hermmm...berebut
pulak dia orang memilih buah durian yang melambak
banyaknya tu....
Rupanya gerai kat sini buka jam 9.00 pagi dan ada gerai melayu
yang berdekatan baru nak buka pada jam 10.00 pagi...tu pun baru mula
kemas tuk memulakan perniagaan....Rasanya kalau nak rezeki masuk kena bukak la
awal pagi...bukan hampir tengah hari.....opst!

Masa gerai tu mula dibuka untuk pelanggan, mulalah berebut....
Aku tak kisah pun...biarkan dia orang berebut dulu...apa nak direbutkan...bila memasing
dah beli takde la lagi berebut kan...kan...Cuma isteri aku je yang pilih buah
buah tu sementara aku angkat bakul yang dah di isi dengan durian
ke kaunter untuk ditimbang...Hermmm...nampaknya
lepas la kempunan isteri aku nak makan
durian yang selama ni
sering disebut sebut untuk pi mantin tu.....rasanya lepas ni tak pi lagi
kut...cari je kat tempat berhampiran je.....huhuhu...


tengah memilih la tu....


Sebenarnya harga durian yang kami beli tu rm7 sekilo...yang 4rm ada gak tapi masa
tu buah yang harga macam tu tak banyak sangat pilihan....Durian yang kami
beli ni merupakan durian kampung. Biasalah durian kampung
kalau nasib baik maka dapatlah yang tebal isinya...

Tapi tak kisah lah asalkan kehendak anak isteri dapat dipenuhi, itu yang lebih penting.
Kami jugak beli buah manggis. Satu ikat rm15, mungkin ada dua kilo kut seikat tu....
Selesai beli terus balik rumah. Tak lama berada di lebuhraya LEKAS
tu..... kami semua tiba dirumah dengan selamat
 ...alhamdulillah........

Tiba di rumah terus kupas semua dan bukan semuanya baik...ada jugak yg berulat
...tapi...ok la tu...rezeki tu Allah swt yang tentukan...kalau sudah itu je rezeki yang
Allah tentukan...itu je la yang kita dapat....Soal rezeki ni kita
tak boleh nak bincang panjang panjang sebab
rezeki tu Allah yang punya...Andai kata semuanya berulat..maknanya
kita takde rezeki la tu....penjual tu mana tau ada ulat dalam buah durian tu...dia
bukan ada mata superman yang boleh scan sampai ke dalam buah..
dan kalau pembeli tau penjual tu ada mata superman
..maka takkan ada pompuan pompuan yang
sangup untuk jadi pembeli dia..kan..kan.................
opst! melalut pulak aku ni...hahaha........





Berdetik je jam pukul sebelas pagi..aku pi pulak hantar anak untuk latihan silat di masjid bangi...Itulah rutin aku bila tiba hari Ahad....Selesai hantar anak pi silat...
tiba di rumah sambung lagi kupas buah durian....Ada la jugak
rezeki bila semua da di kupas....ok la tu....

Lebih kurang tengah hari jiran kami hantar durian yang telah dipesan oleh isteri aku
sebelum ni....Harga sekilo rm7...alhamdulillah...itulah bagusnya bila
kita ada jiran jiran yang baik.....Ok lah...sekurang
kurangnya dapatlah isteri dan anak anak menikmati durian
dengan sepuas puasnya....aku....haha...aku memang tak boleh makan durian lebih
lebih....banyak nikmat telah PENCIPTA amik dari aku...tapi...takpa...
kita mesti redha dengan apa yang PENCIPTA
telah tentukan untuk kita sebagai
HAMBANYA.........

Jam satu pi ke masjid bangi untuk jemput anak dari latihan silat...Dalam kete anak aku tanya berkaitan ilmu batik...hahaha...aku kata bukan ilmu batik tapi
ilmu batin...Kalau ilmu batik orang tu pandai buat batik la....jadi 
aku terangkanlah apa makna ilmu batin tu....setakat 
mana yang aku tau la...Anak aku kata
cikgu silat dia tegah jangan belajar ilmu batin tu....ok lah tu...satu nasihat yang baik tu...





Akhirnya...aku ingin doakan kita semua
sentiasa mendapat keampuanan daripada ALLAH SWT atas SEGALA DOSA kita sehingga
ke akhir hayat kita...tak kisahlah sama ada mereka yang aku doakan itu aku kenal atau tidak....antara nikmat paling besar ialah mendapat keampunan ALLAH SWT sentiasa...moga ALLAH SWT terima doa aku ini untuk semua
termasuk jiran jiran aku yang baik2 belaka....aamiinn..

*Istilah jiran...
40 buah rumah di kiri, 40 di kanan, 40 di depan dan 40 di belakang....

sekian...

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...