Saturday, February 8, 2020

Mendaki Rope Hill...

Diari DAUD - Hari ni SABTU, 8 FEB. 2020...aku pi lagi ke MELATI HILL tu untuk peluhkan badan macam yang rutin aku lakukan. Saja je aku buat tajuk lain sikit kat atas tu, tapi sama aje lokasinya pun...hahaha...Hari ni aku pi sensorang jugak. 7.45 pagi aku gerak...rakan yang aku pelawa dalam blog aku pun takde respon pon...hahaha...takpe la...aku pun memang dah biasa pi sensorang hiking kat MELATI HILL tu..takde hal pun...Sampai di Melati Hill tu aku tengok banyak sangat kete yang parking. Jenuh la aku cari parking akhirnya dapat kat lokasi yang hampir di hujung sana. Hari cuti memang macam ni...parking memang penuh dan kalau nak dapat parking mungkin boleh datang lebih awal kut...mungkin sebelum jam 7.00 pagi kena sampai kat sini...gamaknya la....aku pun teka aje...Selasa lepas pun aku ada gak datang sini dan tulisan aku boleh dibaca DI SINI. Hari ni gak aku taknak tulis panjang2...rasanya la...hahaha...Aku buh gambor aje la kat sini...

kaki bukit melati hill...ramai gak yg pi sini...
banyak kete parking hari ni
trail eagle hill
trail eagle hill
trail eagle hill
paya kat trail eagle hill...banyak ikan ni..
trail eagle hill
mendaki di trail eagle hill
di puncak ada tokong
trail eagle hill..menuruni cerun
trail ke puncak eagle hill
trail eagle hill
mendaki ke puncak eagle hill
mendaki ke puncak eagle hill
mendaki ke puncak eagle hill
Aku dah plan nak masuk ke trail eagle hill dan terus ke monkey dan cobra hill kali ni. Masa aku masuk trail eagle hill tu aku sensorang aje. Bila dah masuk ke dalam barulah ramai hikers lain yang masuk...memang ramai gak la...memang tak sunyi dengan hikers masa kat dalam trail tu. Rasanya dah banyak kali aku masuk ke trail ni...Trail eagle hill ni sama aje laluan mendaki dan jugak menurun. Kalau tak silap ada 3 pendakian yang agak tinggi jugak kat sini. Laluan kat trail ni pun dah lebar sebab telah dibuat trail baru ditempat tempat tertentu bersebelahan dengan trail lama. Memang ramai hikers hari ni. Setelah lama menapak akhirnya tiba di puncak eagle hill tu. Tangkap gambor dekat signage kat puncak tu. Kemudian sambung lagi perjalanan...menuju ke centipede, monkey dan rope hill...


dah sampai puncak eagle hill
trail menuju ke centipede, monkey dan rope hill
mendaki ke puncak centipede hill
simpang untuk mendaki ke centipede hill dan untuk pi ke monkey dan rope hill
trail ke monkey dan rope hill
trail ke monkey dan rope hill
trail ke monkey dan rope hill
di kaki bukit monkey dan rope hail..ke atas ke monkey hill dan kanan masuk ke trail rope hill
Ada pendakian dan jugak menuruni cerun di trail untuk ke centipede hill ni...sama aje bilangannya. Masa mendaki tu biasanya aku memang selalu aje berhenti untuk amik nafas, biasalah da tua kan...hahaha..Akhirnya setelah agak lama maka aku tiba di satu simpang untuk mendaki ke puncak centipede dan jugak untuk ke trail menuju ke monkey dan rope hill. Aku tak mendaki ke puncak centipede tu tapi aku terus kedepan untuk ke trail ke monkey dan rope hill. Ramai hikers yang melalui trail ni sama ada menuju ke kaki rope dan monkey hill atau berselisih dengan hikers yang mungkin nak ke centipede atau eagle hill di belakang aku tu. Semua usia ada...semua gender ada...tak pasti lgbt ada atau tak..opst! Akhirnya aku tiba di kaki monkey dan rope hill..aku tengok ramai yang mendaki ke puncak monkey hill. Aku pilih pi ke trail untuk ke puncak rope hill sebab aku tengok ada satu famili masuk ke trail tu. Sebab ada satu famili masuk ke trail tu la aku berani pi. Kalau tak memang tak berani la sebab sunyi je...Tambahan pulak trail tu pernah ditutup sementara sebab ada yang jumpa cobra besar kat situ. Sekarang ni rasanya dah takde kut sebab ular pun bukan nak sangat jumpa dengan kita golongan manusia ni melainkan ular sawa yang lapar. Ular sawa yang lapar biasanya pasang perangkap untuk mangsanya yang berupa haiwan...tapi kalau kebetulan manusia yang lalu kat situ, tentu lain pulak ceritanya kan...Apa apa pun kita doakan aje semua yang hiking kat situ tak bersua dengan apa2 haiwan bahaya pun kat situ...InsyaALLAH...


trail rope hill
ke puncak rope hill
ke puncak rope hill
puncak rope hill
ke puncak rope hill
ke puncak rope hill
Kat trail rope hill ni memang banyak pendakian yang tak kurang curamnya...tu sebab diperlukan tali untuk bantu hikers mendaki ke puncak. Masa aku lalu kat trail ni ramai pulak yang muncul dari belakang....sebelum ni aku dengan satu famili tu aje...dan ada beberapa orang lagi yang dah jauh ke atas. Lama jugak mendaki trail ni. Akhirnya baru aku tiba di puncak rope tu. Masa hiking dari mula tu memang aku dah peluh banyak dah...rasa basah aje belakang baju...lencun kut...Ramai gak yang dah ada kat atas tu. Masa tu biasalah aku selfie aje kat sini....saje je walaupun sebelum ni tak miss pun untuk selfie di signage rope hill tu..Rehat sat kat puncak tu..Sebenarnya ada lagi trail rope hill ni untuk pi ke cobra hill pulak. Kalau tak silap aku dalam lebih 1 kilometer jugak. Aku tengok ramai jugak yang masuk ke trail tu untuk sambung perjalanan ke cobra hill tu. Aku tak sambung perjalanan tu. Aku terus masuk ke trail lain untuk ke puncak monkey hill pulak. Aku terus pi ke simpang kiri dan seterusnya mendaki ke monkey hill yang tak berapa jauh tu. Tiba di puncak monkey hill tu aku rehat sat. Ramai jugak kat puncak tu. Di puncak tu jugak aku tengok ada satu famili sedang berkelah makanan kat satu sudut di puncak tu...Aku teruskan perjalanan aku ke cobra hill pulak. Depan aku ada satu grup pompuan yang sama bergerak ke cobra hill. Tak jauh pun cobra hill tu. Tiba di puncak cobra aku berenti rehat sat. Grup pompuan tu pun rehat sat. Aku snap foto kat sini. Aku terus sambung perjalanan untuk turun ke kaki bukit.


dah sampai puncak rope hill
hiker di belakang
hikers lain yang aku jumpa kat puncak rope hill
pi ke puncak monkey hill
Menuruni bukit memang tak mencabar mana pun cuma lutut agak sakit jugak bila terpaksa melawan graviti yang sentiasa menarik ke bawah kan. Setelah beberapa ketika akhirnya tiba di kaki bukit dan aku pilih trail lain yang lebih hampir dengan paya kat kaki bukit tu. Cadang nak pi ke paya tu tapi takde trail yang menuju ke sana dari puncak bukit. Kena amik trail lain pulak untuk pi ke tepi paya tu. Ini kali pertama aku cuba pi ke paya tu...Aku padam aje plan nak pi ke tepi paya tu dan aku terus aje cari jalan keluar ke jalanraya. Tiba di jalanraya terus masuk kete dan gerak ke Bangi. Sepanjang aku berjalan sepanjang trail tu hanya sekali aje aku jumpa 2 botol air mineral kosong dibuang dalam semak berhampiran trail tu...Rasanya sebagai hikers yang 'smart' taksah la kita buang sampah merata rata...buang aje bila kita sampai dikaki bukit tu...banyak tong sampah... Tu lah kan...didikan kebersihan ni kena buat dari awal kanak2 lagi supaya terbiasa...kalau dah jadi buluh agak sukar, walaupun tak mustahil...kan...kan...kan...
Masa balik tu aku tengok penuh pelanggan kat gerai di kaki bukit tu.....macam tak cukup tempat duduk aje...Gerai jual alat2 hiking pun buka nampaknya...moga rezeki mereka diluaskan oleh ALLAH SWT...aamiinnn...


puncak monkey hill
puncak monkey hill
trail ke cobra hill
puncak cobra hill
turun ke kaki bukit cobra hill
menuruni ke kaki bukit
dah sampai di kaki bukit
jalan keluar ke jalanraya
melalui paya
Aku terdengar jugak bualan hikers yang kata hiking kat sini dah biasa dan tak mencabar...mungkin dia orang dah hiking kat bukit2 yang lebih mencabar kut...Apa apa pun tak perlulah kata macam tu sebab tempat ni dibina pun untuk pesakit2 DR JO untuk eksesais...kita semua ni cuma menumpang aje untuk peluhkan badan...rasanya tak perlu lah komen banyak...kan...kan...
Selesai sesi peluhkan badan untuk hari ni dan jugak untuk minggu ni. Minggu depan akan ulang balik jadual minggu ni...Hari ni berjaya jugak bakar kalori lebih kurang 300 kalori...tapi yang masuk ke perut entah berapa kalori pulak kan...hahahaha...opst!

nak balik dah
jarak 3 kilometer lebih dan berjaya bakar lebih kurang 200 lebih kalori..ok la tu..
puncak tertinggi 150 meter..
Di bawah ni aku paparkan infor berkaitan kalori..moga ia ada manfaat untuk kita semua...
Apa apa pun aku doakan kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta dihindarkan kita semua daripada siksaan neraka yang maha pedih tu...aamiinnn...
Jangan lupa terus istiqamah dengan #BMF ye...



~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...