Monday, March 16, 2020

HIKING dan corona

Diari DAUD - Hari ni SELASA, 17 MAC 2020, aku pi hiking kat MELATI HILL lagi. Sensorang aje pi. gerak pun dah lebih jam 8.00 pagi. Tiba di kaki bukit tu hampir jam 9.00 pagi. Tak banyak nampaknya kete parking kat kaki bukit tu. Mungkin sebab musim coronavirus ni kut, orang dah berhati hati untuk kuar rumah. Selesai parking kete aku pun mula mendaki bukit tu. Tak ramai pun hikers lain yang aku jumpa. Hari SABTU lepas pun aku datang hiking kat sini dan boleh dibaca DI SINI. Aku tak bercadang untuk tulis panjang hari ni.

melati hill
pandangan dari puncak centipede
puncak centipede hill
Disebabkan orang nampaknya tak ramai aku fikir untuk hiking tak jauh sangat kut hari ni. Cadang nak mendaki ke puncak centipede dan turun ke simpang untuk ke monkey dan eagle hill kemudian patah balik mendaki ke puncak centipede dan turun ke kaki bukit dan balik. Bimbang jugak aku sebab macam sunyi aje kat melati hill hari ni.

kaki monkey hill
ke puncak monkey hill
puncak monkey hill - da ada signage baru
Setelah tiba di puncak centipede, rehat sat,aku sensorang aje dan tangkap gambor. Kemudian aku pun pi ke kaki bukit di simpang untuk pi ke eagle dan monkey hill tu. Ada la jumpa sorang dua hikers lain...tak ramai pun..Akhirnya aku tiba di simpang ke monkey dan eagle hill tu. Ada la beberapa orang hikers kat kaki bukit tu. Kemudian aku tengok ada sorang hiker terus gerak ke monkey hill. Disebabkan ada hiker pi ke monkey tu maka aku pun cancell la plan aku dan aku terus ikut aje hiker sorang tu pi ke monkey hill. Tak ramai pun masa mula2 pi ke monkey tu. Hiker yang sorang tu jauh depan aku. Masa tengah mendaki ke monkey tu barulah muncul beberapa orang hikers yang lain.

monkey hill
ke cobra hill
cobra hill
Dipendekkan cite aku sampai ke puncak monkey hill tu. Dah ada signage baru kat puncak tu. Selesai di monkey aku pun gerak ke cobra hill. Seterusnya aku tiba di cobra hill dan lepas rehat terus aje gerak kekaki bukit dan cari jalan kuar ke jalanraya dan terus balik. Selesai hiking untuk hari ni.

cobra hill
kaki cobra hill
keluar ke jalanraya
Aku berjaya bakar lebih 100 kalori dan berjalan lebih kurang 2 kilometer serta cipta lebih 4 ribu langkah. Hikers tak ramai hari ni mungkin sebab bimbang terkena virus corona kut. Aku serah aje pada TUHAN sebab DIA yang maha berkuasa. Kalau aku mati sebab corona tu pun memang dah ajal la kan...Aku tak bimbang pun dengan kematian sebab memang tak boleh nak elak pun dan masanya pun TUHAN dah tentukan... kan. Yang aku bimbang ialah amalan yang tak banyak untuk dibawa bersama. Kalau ikut pada umur aku la ni...mungkin tak lama kut...mungkin tak sampai umur 65 tahun kut..ooopst!...mungkin la kut...kalau lebih pun mungkin tak sampai 70 tahun kut...Rasa macam tak lama lagi la tu...hahahaha...Apa apa pun sesapa yang baca blog ni jaga2 lah diri tu baik2 dalam musim penyakit yang disebabkan oleh virus corona ni...

bakar lebih 100 kalori, jarak 2 kilometer dan 4 ribu langkah


Apa apapun aku doakan kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati oleh ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta dihindarkan kita semua daripada siksaan neraka yang maha pedih tu...aamiinnnnn... 
Di bawah ni aku letakkan infor berkaitan kalori, moga ada manfaatnya untuk kita semua...




Jangan lupa teruskan istiqamah dengan #BMF



~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...