Tuesday, March 10, 2020

HIKING lagi..

Diari DAUD - Hari ni SELASA 10 MAC 2020..aku pi ke MELATI HILL Nilai untuk hiking di sana. Hari ni pi sensorang aje. Gerak pun dah lebih jam 8.00 pagi. Tiba sana hampir jam 9.00 pagi. Banyak jugak kete yang parking kat kaki bukit tu. Rasanya tak kurang 30 buah kete...mungkin lebih kut. Selesai parking terus aje menuju ke trail masuk ke eagle hill. Aku plan nak masuk eagle hill tu sebab aku tengok ada jugak hikers yang masuk ke situ...maknanya tak la sunyi sangat melalui trail tu. Sabtu lepas aku hiking kat sini dengan isteri aku tapi trail lain la..dan tulisan aku boleh dibaca DI SINI. Aku tak bercadang untuk tulis panjang panjang hari ni...

Trail ke eagle hill
trail eagle hill
trail eagle hill
trail eagle hill
Ada satu tokong kat atas salah sebuah puncak di Melati Hill tu...aku doakan moga SEMUA yang menyembah
tokong tu akan dikurniakan ALLAH SWT, HIDAYAH...kesian beb kalau dia orang kekal dalam NERAKA.

Aku plan untuk masuk trail eagle hill dan mendaki ke puncak centipede hill dan seterusnya turun ke kaki bukit dan balik. Ada jugak la aku jumpa hikers lain masa melalui eagle hill tu...Satu ketika tu aku jumpa dengan sorang yang agak veteran jugak. Kami sembang seketika. Dia kata dia dari Kajang tapi dia berasal dari Beranang. Dia cite Ahad petang tu dia hiking kat sini. Dia kata dia sorang aje melalui trail di situ...sunyi sesangat. Tiba di paya berhampiran trail monkey dan rope hill tu dia kata dia tercium bau wangi sesangat. Dia kata dia seram sejuk jugak dan dia baca la apa yang dia tau. Memang dia sorang masa tu, waktu petang...Dia kata memang sunyi. Akhirnya setelah separuh pendakian ke puncak monkey hill tu..dia rasa seram jugak dan dia pun patah balik ke belakang...dan...balik...Memang seram dia kata. Dia kata dia pesakit DR JO. Dia kata dia ada masalah jantung. Dia kata ada perkembangan positif dia berubat dengan DR. JO tu. Aku tanya dia umur berapa...dia kata 65 tahun...wah! tua daripada aku...masih sihat cuma jantung aja. Aku pun tak tau la sama ada umur aku boleh sampai 65 tahun macam dia tu....Bukanlah takut mati pun, sebab mati tu pasti, tapi bimbangnya sama ada bekal tu cukup atau tak untuk dibawak bersama....Hiker yang veteran tu sorang aje hiking kat situ...macam aku gak la....Tak lama kemudian kami pun berpisah, dia menuju ke arah bertentangan sementara aku meneruskan perjalanan untuk ke arah kaki centipede hill.

trail ke puncak eagle hill
ke puncak eagle hill
puncak eagle hill
eagle hill
trail ke centipede hill
Aku jugak jumpa dengan dua orang wanita yang dalam lingkungan 40an atau 50an. Dia orang berdua dari Jelebu. Dia kata jugak teman kawan atau saudara yang mendapatkan rawatan dengan DR. JO. Sementara menunggu rakan atau sedara tu dia orang pi hiking kat sini. Dia orang tanya aku monkey hill...aku jelaskanlah tapi dia orang ambil keputusan untuk keluar di short cut ke tangki air dari pertengahan pendakian ke centipede hill tu...Akhirnya aku sensorang aje pi ke puncak centipede hill tu. Ada la sekali dua berselisih dengan hiker yang lain. Tiba puncak centipede tu aku rehat sat. Selesai rehat terus cari jalan untuk ke kaki bukit tu. Menurun memang tak sukar pun...aku terus aje berjalan tanpa henti...Tiba di kaki bukit terus selfie kat signage MELATI HILL yang baru dipasang tu.

trail ke puncak centipede hill
kiri ke puncak centipede, kanan ke monkey hill...aku naik ke puncak centipede hill
ke puncak centipede hill
ke puncak centipede hill
ke puncak centipede hill
puncak centipede hill
Selesai jugak aku hiking kat sini...berjaya berjalan lebih kurang 2 kilometer, bakar kalori lebih 100 kalori dan cipta langkah lebih 5 ribu langkah. Kira ok la tu kan. Kemudian aku pun terus pi kete dan balik ke BANGI. Sepanjang aku lalu kat trail tu tiada satu pun sampah berupa botol minuman atau plastik makanan yang aku terjumpa...Tahniah semua hikers yang semakin smart dan tidak buang sampah merata rata. 

puncak centipede hill
puncak centipede hill
turun ke kaki bukit
turun ke kaki bukit
kaki bukit melati...signage baru ni..
sejam lebih, 2 kilometer lebih, lebih 100 kalori, lebih 5 ribu langkah

Apa apa pun, aku doakan moga kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta dihindarkan kita semua daripada siksa neraka yang maha pedih tu..aamiinnnn...
Dibawah ni aku letakkan infor berkaitan kalori, moga ada manfaatnya untuk kita semua. 




Jangan lupa terus istiqamah dengan #bmf..


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...