Saturday, March 14, 2020

HIKING musim Corona...

Diari DAUD - Hari ni SABTU, 14 MAC 2020, aku pi Hiking hari ni. Aku pi sensorang aje pun. Isteri aku ada program lain. Sibuk dia minggu ni. Lebih jam 8.00 pagi aku gerak ke BUKIT MELATI tu. Awal minggu ni jugak aku pi sensorang jugak, hari SELASA, kalian boleh baca tulisan aku tu DI SINI. Aku sampai kat kaki bukit tu hampir jam 9.00 pagi...Ramai jugak yang dah ada di situ..penuh jugak parking. Aku kena parking jauh jugak. Walaupun coronavirus menyerang ramai jugak yang datang sini. Tapi tu la masing masing kena jaga betul2 diri tu. Elakkan dari bersentuhan dengan orang lain. Mana yang rasanya dah kena virus tu jangan la datang sini. Mana yang tak sihat tu, tutup la hidung tu, manala tau kalau bersin dan apa2 lagi la...Akhir sekali kita berdoa dan tawakkallah supaya tak kena virus tu...tak gitu...Aku tak bercadang untuk tulis panjang panjang kat sini...cukup la aku letak foto foto aje. Plan aku dari awal memang nak mendaki ke centipede hill, monkey hill dan rope hill sebelum aku balik ke BANGI...

bukit melati
ke puncak centipede
dari puncak centipede
puncak centipede
Mendaki ke puncak centipede agak ramai jugak. Tak putus putus,ada yang mendaki dan ada jugak yang turun ke kaki bukit. Setelah beberapa kali berhenti akhirnya aku tiba jugak ke puncak centipede tu...Ramai jugak orang kat atas tu. Rehat sat kat situ dan tangkap gambor. Bersua jugak dengan WAK yang sering aku jumpa kat melati Hill tu....dan pernah aku tulis berkaitan dia dalam blog ni... Aku tak tegur pun dia sebab aku tengok dia dengan geng dia. Dah veteran sangat wak ni..kuat lagi untuk hiking. Dia ni pesakit DR. JO. Umur dia memang lebih jauh veteran daripada aku. Aku pun tak tau la sama boleh sampai macam umur dia tu...Kalau tak dapat sampai macam umur WAK tu redha aje la kan. Mati tu pasti tak dapat ubah dah. Yang aku bimbang bukan mati tapi adakah aku dah cukup amalan untuk dibawa bersama nanti.....

turun ke kaki bukit
simpang kiri ke monkey hill, kanan ke eagle hill
kaki bukit monkey
ke puncak onkey hill
ke puncak monkey hill
Cite mati ni kan..pintu pertama yang kita kena hadapi setelah mati ialah alam barzah....atau alam kubur..Takut bila kenangkan siksa alam barzah tu. Ustaz kata kalau nak elakkan siksa kubur selalu hari hari baca SURAH AL MULK. Baca lah surah tu hingga kita mati. Tapi SOLAT mesti la penuh. Kalau SOLAT tak penuh memang tak boleh elak la walaupun kita baca SURAH AL MULK tu. Solat 5 waktu setiap hari tu wajib, dosa besar kalau tinggal dengan sengaja...Ada jugak yang kata kena selalu bersedekah...ada jugak yang kata kena baca AL QURAN selalu...Ada jugak yang kata kena sering SOLAT TAHAJJUD....Jadi rasanya kalau nak selamat amalkan lah semuanya...buat apa yang ALLAH SWT suruh dan tinggalkan semua yang ALLAH SWT larang.
Satu lagi jangan derhaka kepada kedua ibu bapa...Bila teringat emak bapak rasa sebak pulak kan...Anak lelaki ni masa belum akil baligh selalu aje menjawab kata2 mak. Tapi kata2 bapak memang aku tak berani lawan pun. Bapak aku dulu memang garang. Dia orang dididik oleh datuk aku macam gaya hulubalang hulubalang lama kut...garang...aku nak angkat muka kat bapak aku pun tak berani. InsyaALLAH, rasanya aku cuma bersikap suka lawan cakap emak ni masa belum akil baligh aje. Lepas akil baligh rasanya takde pun...opst! bukan angkat diri dalam bakul ye...Masa aku dah keje, bila balik kampung dan nak balik ke negeri tempat keje selalu aje dan tak pernah lupa salam dengan emak bapak, sambil salam, sambil mintak maaf atas segala dosa aku kat dia orang...direct aje cakap masa tu..sebab dah tau banyak berkaitan derhaka dengan emak bapak ni.... Rasanya dosa dengan mak bapak selesai la tu...insyaALLAH TAALA...Jarang emak bapak tak ampunkan dosa anak2...insyaALLAH TAALA....kan...kan...Jadi untuk anak2 jangan lawan emak bapak dan jangan derhaka..Aku doakan EMAK BAPAK aku, dihidarkan oleh ALLAH SWT daripada siksaan kubur, siksaan akhirat dan jugak siksaan neraka...luaskan kubur mereka serta bukakanlah salah satu pintu syurga ke kubur mereka semua hingga ke hari kiamat...aamiinnn...Begitu jugak aku doakan untuk emak bapak kalian semua yang baca blog aku ni..aamiinnnnn.....Opst! dah jauh cite aku ni...

puncak monkey hill
trail ke cobra hill
puncak cobra hill
Sepanjang aku berjalan dari centipede ke monkey hill tu memang ada aje orang lain yang aku temui...tak putus putus...Sepanjang aku melaui trail melati hill tu hingga habis, aku cuma jumpa dengan sampah berupa sekeping plastik makanan dan juga sekeping tisu. Rasanya tak banyak sampah yang dibuang oleh hikers...Hikers kat sini dah makin smart nampaknya...tak buang sampah merata rata...syabas...
Trail yang payah dan penat untuk didaki ialah ke puncak monkey hill aje...memang curam dan tinggi...memang cepat aje berpeluh kalau daki di sini. Aku pun selalu aje berhenti untuk berehat sebelum sampai dipuncak...
Akhirnya aku tiba jugak di puncak monkey hill tu. rehat sat dan tangkap gambor. Ada 5 orang hikers kat situ masa aku rehat tu. Selesai rehat aku pun sambung lagi untuk pi ke cobra hill. Tak lama aku tiba di cobra hill tu. Aku sorang aje kat situ. Rehat dan tangkap gambor. Selesai rehat aku cari jalan turun ke kaki bukit. Masa lalu kat sini aku sensorang aje...Sorang hiker tu laju aje potong aku dan terus hilang...laju aje dia...budak muda la kan...Beza kan antara budak muda dengan orang tua yang dah 60 tahun ni...hahahaha...ooopst!

ke kaki bukit
sampai di kaki bukit
keluar ke jalanraya
bakar lebih 200 kalori, 4 ribu langkah, lebih 2KM
Akhirnya aku tiba jugak di kaki bukit tu dan terus cari jalan keluar ke jalanraya. Tiba di jalanraya kete parking dah jarang dah kat situ. Aku masuk kete dan terus balik ke BANGI. Selesai hiking untuk hari ni. Aku berjaya bakar kalori lebih 200 kalori, cipta lebih 4 ribu langkah dan lebih 2 kilometer...Ok la tu kan...hahaha...
Masa balik tu sempat la jeling kat kaki bukit tu, gerai bukak nampaknya, ada jugak jualan barang2 hiking kat kaki bukit tu..jualan minuman dan buahan pun ada...Kalau korang datang melati hill ni memang boleh beli la apa2 yang korang nak...Sarapan pun boleh kat kaki bukit tu..Moga rezeki mereka semua diluaskan oleh ALLAH SWT...aamiinnn....
Apa apa pun aku doakan kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta dijauhkan kita semua daripada siksaan API NERAKA yang maha pedih tu...InsyaALLAH TAALA...aamiinnnn...
Di bawah ni aku letakkan infor berkaitan kalori, moga adamanfaatnya kepada kita semua...

Jangan lupa terus istiqamah dengan #BMF