Tuesday, March 3, 2020

HIKING sensorang pagi ni..

Diari DAUD - Hari ni SELASA, 3 MAC 2020...aku pi MELATI HILL untuk hiking...Aku sensorang aje pagi ni. Agak lewat pi pagi ni, hampir jam 9.00 pagi tiba di kaki bukit melati tu. Banyak jugak kete yang parking walaupun hari bekerja, mungkin dalam lebih 50 buah gak la. Hari ni aku sensorang aje...Sabtu lepas aku datang hiking kat sini dengan isteri dan boleh dibaca DI SINI. Selesai parking kete terus aje mula mendaki ke puncak centipede hill.

kaki bukit melati
trail ke puncak centipede
hampir puncak centipede
puncak centipede
puncak centipede
Masa mendaki ni aku jumpa ramai hikers yang lain, semua ada, tua, muda, lelaki, pompuan...Banyak kali jugak aku berhenti untuk tarik nafas dalam dalam....lenguh jugak kaki..Dah tua tua ni memang macam tu la keadaannya. Setelah mendaki lebih kurang 20 minit, aku pun sampai kat puncak centipede tu. Ada sorang hiker kat situ. Aku rehat sat untuk hilangkan lelah. Selesai rehat dan tangkap gambor sikit, aku pun sambung perjalanan.

menuruni curam ke kaki centipede : ada hiker jatuh di sini kata WAK..
berselisih dengan WAK...dia nak ke puncak centipede
simpang ke monkey dan ke eagle hill di kaki centipede hill
ke kaki monkey hill
kaki monkey hill
Aku pi menuruni pula untuk ke kaki bukit centipede tu. Ada jugak hikers yang aku jumpa walaupun tak ramai. Akhirnya aku tiba di satu penurunan yang agak curam. Di sini aku jumpa WAK yang aku pernah ceritakan dulu. Aku tak dapat nak kongsikan link yang aku tulis berkaitan dengan WAK ni. Kami sembang sat...WAK tu kata beberapa hari yang lalu ada sorang hiker pompuan jatuh kat lokasi penurunan yang curam tu. Dia kata teruk jugak dia jatuh, sampai terkeluar tulang sikunya...itu dia kata la. Dia sambung lagi hiker tu jatuh sebab asyik gunakan hp masa melangkah. Aku dengar sampai keluar tulang tu...ngeri la...Jadi peringatan untuk semua, masa melangkah tu hati hati la...beri tumpuan kepada tempat yang nak diletakkan kaki tu...Jangan sekali kali asyik dengan HP masa melangkah di trail ni...Kalau nak guna HP tolong berhentikan langkah tu dulu...tolong yeeee...Selesai sembang kami pun melangkah menuju destinasi masing2. Dia mendaki ke centipede, aku pulak pi menuruni bukit.

mendaki ke puncak monkey hill
ke puncak monkey hill
ke puncak monkey hill
puncaki monkey hill
Akhirnya aku tiba di kaki bukit centipede tu dimana ada simpang ke monkey hill dan ke eagle hill. Aku pilih simpang kiri untuk ke monkey hill. Plan aku memang untuk ke monkey, cobra dan balik. Tak lama kemudian aku tiba di kaki bukit monkey tu. Aku tengok ada sekumpulan yang amik simpang ke kanan untuk pi rope hill. Aku cuma terus aje mendaki ke puncak monkey hill. Trail mendaki ni memang ada yang curam di lokasi yang tertentu. Tinggi jugak pendakian di sini. Memang cepat aje berpeluh kalau mendaki di sini. Aku memang berhenti banyak kali kat sini. Ada beberapa orang hikers yang lalu di pendakian ini. Dia orang memang cepat daripada aku. Aku sentiasa aje berhenti untuk tarik nafas banyak banyak. Itu sebab aku suka hiking sensorang sebab aku boleh berhenti bila bila masa aje yang aku suka. Kalau dengan rakan2 atau grup tentu dia orang tak suka kalau berhenti selalu ni...Jadi aku selesa mendaki sensorang sebab boleh berhenti bila bila masa aje...

puncak monkey hill
puncak monkey hill
trail ke cobra hill
trail ke cobra hill
puncak cobra hill
Akhirnya aku tiba jugak di puncak monkey hill tu. Masa ni aku sensorang aje dan takde hikers lain pun di situ. Aku rehat sat dan amik gambor di situ. Selesai rehat aku sambung perjalanan untuk ke Cobra Hill pulak. Trail ke Cobra Hill tu taklah sesukar manapun lainlah kalau melalui rope hill. Kalau melalui rope hill memang mencabar jugak seperti yang aku lalui dengan isteri aku Sabtu lalu..Tak lama menapak akhirnya aku tiba di Cobra Hill tu. Rehat sat di sana. Amik gambor sikit...Memang aku sensorang aje kat sini, takde hikers yang lain. Selesai rehat terus sambung perjalanan untuk menuruni bukit pulak. Sepanjang aku melalui trail di sini aku tak jumpa pun sampah dalam bentuk bungkusan plastik atau botol minuman di sini...Tahniah para hikers...anda dah bertambah smart sekarang...tidak buang sampah merata rata...

puncak cobra hill
trail turun ke kaki bukit
trail turun ke kaki bukit
Masa turun ni memang tak sukar mana pun. Masa aku menuruni bukit ni memang aku sensorang aje...tak jumpa hikers lain pun. Dia orang masuk sini awal pagi kut dan bila matahari dah naik dia orang dah siap kut dan terus balik. Aku tengok tadi ramai jugak hikers masa aku tiba di kaki bukit tu. Lagipun hal politik dah habis tentu dia orang ramai datang untuk hiking di bukit ni. Keadaan politik negara dah sejuk sekarang ni walaupun ada sikit suam suam di sana sini. Pada aku politik dah selesai biarkan selesai, tak perlu lagi diungkit macam macam. Mana yang kalah tu redha aje la...Mana yang menang tu janganlah banyak bunyiknya...jangan anggap ia merupakan HUKUM KARMA..atau apa sekali pun...Hukum karma takde pun dalam Islam. Segala apa yang ALLAH SWT jadikan, samada perkara2 yang tak baik, itu merupakan ujian pada kita. Ada kalanya kita tak susahkan orang pun, tak sakitkan hati orang pun tapi kita tetap juga diuji oleh ALLAH SWT. Itu bukan hukum karma, hukum karma tiada dalam Islam..mungkin dalam agama budha atau hindu atau apa2 kut yang ada hukum karma ni.... Namun kalau tiada pun hukum karma tu, janganlah kita sewenang2nya menyusahkan orang lain...walau kepada sesiapa pun ketika kita hidup di atas muka bumi ni...Jangan zalim....Bagi yang menang tu jalankan tanggungjawab dengan adil dan baik. Mana yang kalah tu, redha aje la...ALLAH SWT berhak berikan kerajaan kepada sesiapa saja yang DIA kehendaki..opst! melalut pulak aku kan...hahahaha...

dah sampai kaki bukit
trail keluar ke jalanraya
Beberapa ketika setelah menuruni bukit tu, akhirnya aku tiba di kaki bukit tu. Aku terus menapak cari jalan keluar ke jalanraya. Tiba dijalanraya terus aku cari kete aku...Di kaki bukit tu aku tengok gerai minuman bukak nampaknya. Ada jugak yang jual air dan tembikai...Moga rezeki mereka melimpah ruah...aamiinnn...dan mana yang non muslim tu moga ALLAH SWT kurniakan hidayah kepada mereka...aamiinnn...

balik dah
bakar kalori hampir 200 kalori, cipta lebih 4 ribu langkah

Selesai hiking hari ni...Aku berjaya cipta lebih 4 ribu langkah hari ni, bakar lebih 100 kalori serta jarak melangklah lebih kurang 2 kilometer....
Apa apa pon moga kita semua, tak kira sapa, akan sentiasa dirahmati dan berkati oleh ALLAH SWT serta dihindarkan kita semua daripada siksaan neraka yang maha pedih tu..aamiinnnn....Pada semua yang tak sihat, tak kira sapa la, walau apa sakit sekalipun...moga ALLAH SWT cepat sembuhkan penyakit kalian semua..aamiinnnn...
Di bawah ni aku paparkan infor berkaitan kalori, moga ada manfaat untuk kita..




Jangan lupa terus istiqamah dengan #BMF..


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...