Sunday, July 9, 2017

Majlis Bertandang Ke Majlis Pengantin Lelaki di Melaka.

Hari ini, AHAD, 9 Julai 2017, aku serta keluarga (isteri dan 3 orang anak) sama2 
turut serta menghadiri MAJLIS BERTANDANG KE MAJLIS PENGANTIN 
LELAKI, puteri Abang Kamal dan Kak Nab, SAFIAH. 
Majlis tersebut di adakan di MELAKA. 

tol bangi

hujan lebat di PLUS

PLUS
Kami gerak lebih kurang jam 10.00 pagi dari rumah kakak ipar aku Kak Nab dan 
Abang Kamal. Tiba satu tempat di PLUS hujan turun mencurah-curah
seperti tak nampak apa yang ada di depan kenderaan. Mujurlah
curahan hujan tersebut tidak lama.....

PLUS

susur keluar

pi bilik air
Tiba di satu lokasi berlaku jem yang agak teruk, rupa rupanya berlaku kemalangan.
Mungkin jalan licin lepas hujan, tu sebab berlaku kemalangan. Opst! itu
memang dah ketentuan TUHAN.......
Kemalangan pertama melibatkan 3 buah kenderaan, kalau
tak silap. Kemalangan kedua, tak berapa jauh
dari lokasi kemalangan pertama, melibatkan sebuah kereta kut...ermmm...
aku pun lupa...tak pasti kemalangan yang ini kerana nampak
sebuah kete je yang ada di situ...


Taman Rambai RIA

Taman Rambai RIA
Sepanjang perjalanan tersebut kami cuma mengekori je kenderaan Abang Kamal yang berada di depan. Kami bukan tau 
pun jalan kat Melaka ni. Setelah lama mengekori kenderaan Abang Kamal,
akhirnya kami tiba disebuah taman perumahan iaitu di rumah emak sedara Abang 
Kamal yang tinggal di Taman Rambai RIA...eh! ye ke nama taman tu...aku pun 
da lupa gak....apa2 je laaa.....

parkir Dewan Taming Sari Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah

Dewan Taming Sari

tunggu rombongan pengantin
Singgah di rumah emak sedara Abang Kamal. Kami dijamu dengan makanan dan minuman. Aku cuma menghirup minuman je sebab masih kenyang. 
Di rumah berkenaan terdapat beberapa orang lagi yang 
akan turut serta berkonvoi ke dewan majlis perkahwinan 
tersebut. Setelah cukup bilangan yang akan pergi ke majlis tersebut, kami 
pun mula bergerak. Terdapat sejumlah 5 atau 6 buah kereta dalam rombongan berkenaan......aku pun tak ingat sangat....

tunggu rombongan pengantin

dalam Dewan Taming Sari

Dalam Dewan Taming Sari
Setelah beberapa ketika mencari lokasi dewan berkenaan, akhirnya kami bersua dengan
Dewan Taming Sari Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah. Di sini kami
menunggu seketika rombongan pengantin yang bergerak dari
rumah mereka. Seberapa ketika, sampailah
rombongan pengantin dan
seterusnya kami masuk ke dewan majlis berkaitan........


dewan taming sari

dewan taming sari

makan beradab

makan beradab
Sebenarnya majlis pada hari ini majlis meraikan dua pasang pengantin adik beradik iaitu
pengantin lelaki, suami kepada puteri Abang Kamal dan Kak Nab. Satu pasang 
pengantin lagi ialah kakak kepada menantu Abang Kamal dan Kak Nab.
Kami sekeluarga memilih untuk duduk di sebuah meja
berhampiran pintu keluar.

makan beradab

makan beradab

hampir selesai

hampir selesai

keluarga Abang Kamal dan Kak Nab
Hampir selesai sesi makan beradab, anak Abang Kamal dan Kak Nab iaitu Mael
dan Adawiyah serta menantu Abang Kamal iaitu Nini pun tiba
ke majlis tersebut untuk sama-sama meraikan
majlis pasangan pengantin berkenaan....

keluarga Abang Kamal dan Kak Nab
keluarga Abang Kamal dan Kak Nab
isteri aku ngan pengantin perempuan, puteri Abang Kamal dan Kak Nab
anak aku dan puteri abang Kamal dan Kak Nab
anak aku dan puteri serta menantu abang Kamal dan Kak Nab
Anak dan menantu Abang Kamal dan Kak Nab.
Setelah selesai majlis berkenaan, maka kami pun meninggalkan dewan tersebut.
Sempat membuat rakaman beberapa foto untuk anak-anak dan
anak anak sedara serta menantu sedara isteri aku...
Doa aku untuk pasangan pengantin ialah semoga mereka bahgia
hingga ke SYURGA....SYURGA memang matlamat kita
sebagai manusia.....................................
Kami terus balik ke BANGI sementara Abang Kamal dan Kak Nab 
serta anak dan menantu mereka pergi sekali lagi menziarahi emak sedara mereka
di Melaka tuuuu......
Tamatlah satu lagi kisah yang akan disimpan dalam lipatan kenangan untuk
diimbau kembali di masa akan
datang.....SEKIAN...

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...