Saturday, May 19, 2018

Catatan Pertama Bulan Puasa...

HARI ni SABTU, 19 Mei 2018...ini merupakan catatan PERTAMA bulan puasa.......catatan
pertama hari SABTU dalam bulan ramadhan dan catatan pertama  setelah 
KERAJAAN BARU terbentuk dalam ramadhan pertama
selepas PRU14...Wah! banyak sungguh sejarah
dalam bulan ramadhan ini eaaa....huhuhu...



Aku biasalah, hari Sabtu
pepagi sebelum jam 8.00 pagi, hantar anak bungsu aku pi
ke sekolah untuk kelas tambahan untuk peperiksaan UPSR. Sabtu kan...dah
tentulah cuti untuk penjawat awam. Cuti cuti ni tak tau nak buat apa dalam bulan pose ni.
Duk je la depan komputer. Kalau keje dah tentu abis masa depan komputer
untuk suntingan video. Kalau cuti duk rumah da tentu rasa 
macam lama je nak tiba waktu berbuka.......haha..

Jadi duk la depan komputer layari internet. Baca semua 
perkara dan tentu tak lepas daripada menatap berita berkaitan kerajaan
 BAHARU sekarang ni.....kan....Aku bukanlah orang yang minat sangat dengan politik ni...cuma amik tau la jugak...tak la buta sangat berkaitan politik ni. Aku pun tak 
menjadi ahli parti politik yang berdaftar pun...isteri aku je yang berdaftar....
tapi tak perlu la aku gitau dia daftar parti politik 
mana...huhuhu...



Lepas PRU 14 ni banyak sangat perkara yang berlaku
dan da tentulah bila kerajaan dulu kalah teruk selepas berkuasa
lebih 60 tahun, tentu banyak perkara yang timbul kan...PM da tentulah PM baru walaupun
dia dulu pernah menjawat jawatan PM lama dulu dalam parti yang dia dan sekutunya tumbangkan lepas PRU14 ni...... Dan ini merupakan kali pertama dalam 
sejarah PM lama disiasat berkaitan
pelbagai perkara terutama 1MDB....nak tau lebih banyak hal ni cuba la selidik
sendiri dalam internet kan...kan....

Aku pernah duduk bawah pentadbiran PM sekarang masa dia menjadi PM beberapa puluh tahun yang lalu...PM yang agak tegas dimana sikap ini tiada pun pada PM PM yang 
sebelumnya dan selepasnya...Nama dia memang terkenal hingga keluar 
negara. PM yang banyak membawa negara ini ke era yang lebih
maju dengan pelbagai pembangunan dan sikapnya yg
lebih berani....
Pembangunan yang dibuatnya tidak
pernah pun dibuat oleh PM PM yang lain...Contoh yang
pernah dibuatnya ialah PUTRAJAYA, KLCC, PROTON dan sebagainya yang 
meletakkan sasaran 2020 sebagai sebuah negara maju...tak lama lagi 2020 akan tiba kepada kita...pRoToN sekarang ni pun macam da nak terlepas
kat 'orang lain'...huhuhu...siannyerrr...




Pada aku dia seorang yang cerdik, bijak dan sebagainya yang pernah negara kita
miliki. Hormat dengan wawasan dia dalam memajukan negara....sekali
lagi, dalam memajukan negara....namun dalam bidang
agama....pandangan aku la....PM perlu kepada penasihat agama yang 
bijak, pandai dan cerdik macam PM jugak untuk mengendalikan PM sekarang ni...jika berpandukan masa dia pegang jawatan PM lama dulu la.........oopst!. Dalam 
berita itu hari PM kata akan berlaku perubahan dalam bidang 
keagamaan, yang berpandukan kepada al Quran 
dan Hadis2 yang SAHIH...Kalau dia
kata macam tu...'melabuhkan tudung hingga menutupi dada dada mereka
bukankah terdapat dalam Al Quran....? Ooopst!
Ada jugak berlaku pelbagai perkara masa pemerintahan
dia yang lalu dan yang paling besar ialah melucutkan jawatan TPM dalam
kabinet dia serta memenjarakannya....baru ini lepas PRU14 dia dilepaskan dari penjara
setelah berpuluh tahun. Bekas TPM berkenaaan dilepaskan oleh orang yang memenjarakan dia dulu...huhuhuh.....Yang peliknya masa pentadbiran PM 
yang selepasnya jugak bekasTPM berkenaan tidak dilepaskan jugak 
dari penjara...huhuhu...




Jadi aku, termasuk ini, da dua kali aku berada di bawah 
pentadbiran PM yang ada sekarang ni......huhuhu....Jadi boleh jangka la kan umoq aku da bape kan...huhuhu......Kalau umoq aku dibandingkan dengan PM sekarang, aku masih remaja...jika PM sekarang dianggap masih muda.....huhuhu.....
Aku sebenarnya macam orang lain yang menjadi pengundi biasa ...boleh kata macam pengundi kampung la....tapi aku pengundi yang berperinsip....pengundi
yang percaya dan berpegang teguh kepada kepercayaan sendiri
...yang teguh dengan prinsip...yang bukan seperti
lalang lalang yang kita lihat di kebun kebun tu...huhuhu.....masih
sama macam dulu ...masih teguh dengan kepercayaan dan prinsip yang dipegang...
tidak goyah walau sedikit pun....itu pegangan aku....AKU TIDAK MAU JADI
INSAN YANG TIDAK BERPRINSIP....diri aku, aku punya suka la...
huhuhu.....oopst!
Tapi tu la..mungkin ada manusia yang tidak berprinsip akan kata...'TIDAK BERPRINSIP TU ADALAH PRINSIP AKU'...hahaha...
Oooopst!...ok la setakat ini je la cite politik ni.....




Berbalik pada cerita asal.....jam 12.30 tengah hari jemput anak dari sekolah, lepas selesai kelas tambahan tu...Sebagaimana masa hantar waktu pagi...waktu tengah hari ni 
pun aku pi sorang je...isteri aku tak ikut seperti biasa sebab isteri ada 
aktiviti agama di surau.....
Aku terpaksa hantar anak bungsu aku ni
ke kelas tambahan sebab kat rumah dia agak sukar untuk tekun 
belajar...jadi itu je la cara yang aku ada....huhuhu... Apa apa pun aku harap dia boleh berjaya dalam pendidikan serta kehidupan dia di masa akan datang....
hidup demi untuk AGAMA yang paling  atas...niat menuntut 
ilmu kerana ALLAH...niat hidup  di dunia ni kerana ALLAH SWT jugak..........

Sebab bulan pose... dia pun tak ajak pi makan tengah hari kat kedai yang biasa dia
buat sebelum bulan pose..............



Tapi dalam kete lagi dia da hebuh lapar...jadi untuk elakkan dia merungut lapar, aku
bawak pi KipMall di bandar baru bangi...Masuk Kipmall.....aihhh..
mesin ATM pulak ada masalah...jadi terus balik
ke rumah. Lepas Zohor ajak isteri sama2
pi ke Tesco Nilai........
Tiba Tesco Nilai terus je masuk
dan cari mesin ATM. Kemudian pi masuk tuk beli
barang keperluan dapur sikit. Anak bungsu aku apa lagi macam2 yang dicarinya...
...GST masih ada lagi tau...belum sifar lagi.....
Kemudian anak aku nak beli ikan peliharaan pulak...layan je la...supaya dia lupa
tentang lapar dan sebagainya. Macam mana tak lapar masa bersahur
dia makan sikit je...hari2 sebelum ini tau pulak makan
banyak...hahaha......
Tiba di taman Semarak Nilai terus singgah kedai ikan
peliharaan...masa tu hujan lebat sesangat...aku singgah betul2 depan
kedai ikan tu...taklah dia orang basah kuyup nanti....aku tunggu dalam kete je pun.
Dia orang berdua masuk kedai...Selesai je terus balik Bangi...
Sebelum tu singgah pulak kat tesco bandar puteri untuk
pi farmasi....beli ubat gastrik kat sana...biasanya
masa bulan pose ni, ada ketikanya
aku dan isteri sekali sekala kena gastrik....kalau bulan
tak pose, jarang sangat kena gastrik...Selesai pi farmasi kami terus balik........
Sebelum tiba rumah, singgah dulu beli kueh
untuk berbuka.......Akhirnya
tiba di rumah tunggu je waktu berbuka...da takde dengar lagi
rungutan lapar daripada anak bungsu aku tu....selesai jugak puasa dia hari ni...

Doa aku moga kita semua sama ada aku kenal atau tak...akan diterima oleh
ALLAH SWT segala amalan puasa kita semua.....aku juga berdoa
moga ALLAH SWT ampunkan semua dosa kita
hingga ke akhir hayat...sebab kita
bukan manusia MAKSUM.....aamiiinnnnnnn.....Kita tak tahu
doa sape yang akan dimakbulkan oleh ALLAH...jadi kita doa je la untuk semua
orang serta untuk diri kita sendiri supaya sentiasa mendapat
kebaikan keampunan daripada ALLAH SWT...tak gitu....

Maaf eaaa...aku citekan hal aku je kat blog ni......hahahaha.....

...sekian....


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...