Wednesday, November 6, 2019

Asalkan berpeluh...

Diari Daud - Hari ni Khamis, 7 November 2019...aku pi panaskan badan sat di Tasik Ujana Nilai Impian. Lewat turun kali ni. Tiba di Tasik Ujana tu dah pun jam 7.00
pagi. Aku terus aje berjalan seperti biasa. Minggu ni jadual
lari sikit...sepatutnya tiap minggu aku datang
sini pada hari Isnin, Rabu
dan Jumaat
...namun kali ni macam lari sikit jadual..
Minggu ni aku datang ke sini pada hari Selasa dan hari ni Khamis
...esok hari Jumaat tak pasti lagi datang atau tak...Kalau aku gagal datang maka
aku tak dapat penuhi jadual aku selama 3 kali seminggu di sini yang jugak maknanya aku panaskan badan di sini kurang daripada 3 jam setengah. Sepatutnya setiap
minggu aku kena peluhkan badan sekurang kurangnya
3 jam setengah seminggu....Opst! berbelit belit kan bahasa aku tu...hahaha...



Agak ramai jugak orang yang beriadah di sini semua kategori ada...tua, muda, kanak2, lelaki dan pompuan serta pelbagai kaum...
Aku nak lari sikit daripada hal peluhkan badan ni...Sejak kebelakangan ni pelbagai perkara yang kita baca daripada pelbagai sumber. Yang terbaru pembebasan daripada
dakwaan ke atas dua orang yang dituduh involve dalam LTTE
...pengganas la tu...Walaupun aku bukan orang
undang undang tapi bila terbaca
rasa macam tak
masuk akal mereka dilepaskan
tanpa dakwaan oleh mahkamah. Padahal mereka
dah direman selama beberapa hari bawah SOSMA. Macam ada sesuatu
yang tak kena dengan sistem undang undang sekarang ni. Polis dah susuah2 tangkap dan siasat bila tiba pada peringkat dakwaan, digugurkan pulak..Kalau dah menyimpan
bahan pengganas memang sudah boleh didakwa dan dihukum...tapi
kes ini macam pelik pulak..

tasik ujana nilai
Dalam kes perempuan Melayu yang simpan bahan-bahan atau memiliki bahan yang dipercayai dipunyai pengganas pulak didakwa dan dipenjarakan...Kes
berkaitan LTTE pulak boleh pulak lepas. Kes ahli bomba
yang mati masa rusuhan dulu tu jugak masih
tak dibela...pembunuh masih lepas
dan tah bila pulak akan
didakwa...
Macam ada masalah pulak dengan
pejabat peguam negara sekarang ni. Kelihatannya
 kalau membabitkan kaum tu, seperti kelihatan macam 'bias' 
aje...Dalam 3 tahun sebelum PRU 15 entah apa lagi yang akan berlaku...
kita tengok aje la...Aku bukanlah penyokong tegar PM sekarang dan .......yg dulu tu..opst!.........tapi aku hormat dengan wawasan dan sikapnya yang bijak daripada PM2 yang lain apatah lagi yang PM tepi tu...oopst! PM sekarang ni bijak dalam
pembangunan fizikal negara...kewujudan putrajaya, cyberjaya,
kilang kereta dan sebagainya
...dia bijak berfikir dan fikirannya terkahadapan...
Aku rasa la, PM sekarang ni memang sengaja letakkan posisi penting negara kepada kaum lain supaya kaum bumiputra lihat sendiri bagaimana 'mereka' gunakan 'kuasa' 
semaksima yang mereka nak, apabila mereka dah ada kuasa....
.....gunakan kuasa mereka tanpa rasa bersalah
dan hormat pada kaum majoriti....
Dengan ini kaum bumiputra akan sedar
apabila kuasa dah ada di tangan kaum lain, mereka tak akan
teragak agak gunakan kuasa sepenuhnya...Jadi dalam 5 tahun ni, kaum bumi tengoklah
dengan mata kepala sendiri bagaimana 'mereka' gunakan kuasa sepenuhnya...
Jadi kalau kaum bumi tak sedar jugak memang la akhirnya
semua akan jadi 'gelandangan' aje...hahaha..opst!
Itu sume pandangan aku aje....Rasanya kalau kaum bumi masih tak bijak, akhirnya akan hanyut ke laut la...

tasik ujana nilai
tasik ujana nilai
Maaf la aku banyak mengomel berkaitan politik pulak tapi memang la hak aku untuk menulis selagi tak mengganggu keamanan kan...Aku rakyat negara ni tentu
aku jugak ada hak untuk mengomel apabila berlaku benda2
yang 'mencocok pandangan' dan pemikiran aku..
Aku bukan rasis tapi
yang paling rasis adalah kaum mereka... tu sebab pengganas pun
boleh dibebas gitu aje....sebab yang mengganas
tu kaum depa...tak gitu...kan..kan..
Jadi kaum bumi...gunakanlah jumlah yang majoriti tu untuk membuat keputusan bijak ye...

nak balik dah
da cukup masa..
Setelah selesai panaskan badan dengan berjalan  selama lebih kurang sejam maka aku pun berhenti la dan snap beberapa foto. Aku dapat berjalan lebih kurang
6 kilometer dan kalori yang mampu dibakar cuma lebih
kurang 300 aje...mana agaknya
nak simpan kalori yang lebih tu...hahaha...opst!

1 jam 20 min. :  6.16 Kilometer  :  311.9 Kalori

capaian hari ni...
Cuba la kira jumlah kalori yang korang amik hari hari tu...berpadanan tak dengan kalori yang kita bakar masa kita peluhkan badan tu...Untuk pengetahuan kita
semua...jumlah kalori yang diperlukan oleh tubuh kita
setiap hari ialah lebih kurang
 2 ribu kalori sahaja....
Apa apa pun doa aje kepada ALLAH SWT setiap masa supaya kita sihat sampai bila bila kan...
jenis makanan dan jumlah kalori...
aktiviti yg perlu untuk bakar 100 kalori..
baca la sendiri...
Rasanya itu aje yang ingin aku tulis dan moga2 kita semua, tak kira sape la, akan dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga syurga serta dihindarkan kita semua
daripada siksaan NERAKA yang bahan bakarnya terdiri daripada
bat batu dan orang orang kafir.....

Jangan lupa teruskan istiqamah dengan #bmf yeeee..


~~~~~     SEKIAN     ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...