Wednesday, June 30, 2021

Vaksin Covid Dos 2 untuk ISTERI

Diari DAUD - Hari ni KHAMIS, 1 JULAI 2021, aku bawak isteri aku untuk suntik Vaksin Dos Kedua. Temujanjinya jam 11.00 pagi. Kali ni aku ikut Semenyih bukan ikut Kajang macam dos pertama dulu tu. Kami gerak jam 9.00 pagi. Kalau ikutkan google map, dalam 26 minit akan sampai kat Dewan Orang Ramai Taman Bukit Mewah tu...Walaupun dah pernah sampai, aku gunakan google map jugak sebab taknak lagi sesat macam itu hari...hahaha...

Kami tiba kat sana tu lebih kurang setengah jam aje. Cari parking kat tepi jalanraya. Nampaknya macam penuh aje, serupa macam kami tiba untuk dos pertama dulu tu. Memang ramai jugak orang yang berminat dengan vaksin ni. Rasanya golongan anti vaksin ni memang tak ramai, cuma gah dalam media sosial je. Ramai yang memang nakkan vaksin ni sebab taknak dijangkiti oleh si Corona tu, walaupun namanya macam 'manis' je didengar...hahaha...Orang bukan takut mati tapi cuma takut dijangkiti dan sengsara bila dah dijangkiti. Virus ni bahaya terutamanya untuk golongan warga emas dan orang yang mengidap banyak penyakit zaman moden ni. Jadi toksah la fikir panjang, pi je la daftar vaksin tu dan sedia untuk di vaksin. Kalau belum sampai ajal takkan matinya kalau divaksin. Kalau kita dah dijangkiti COVID ni memang sukar apatah lagi kita dah dimasukkan ke ICU...Ada jugak yang pulih kembali setelah masuk ICU...tapi ada jugak yang organ dalamannya bermasalah setelah keluar dari ICU tu kesan Covid 19 tu...Apa-apa pun cuba lah tonton video TV3 ni untuk dapatkan gambaran dan untuk bagi kita semangat untuk dapatkan suntikan vaksin tu...


30 Jun 2021

Negeri Selangor ni agak lembab dari segi proses suntikan vaksin ni...Kerajaan Persekutuan dah bekalkan vaksin tapi proses suntikan kepada rakyat agak lembab, tak tau mana silapnya. Negeri Selangor sejak dari awal dah punyai kes yang tertinggi. Sekarang ni hampir cecah 3K setiap hari. Kalau macam ni, macam mana Selangor boleh kurangkan kes hingga bawah 500 kes pada hujung tahun nanti...Tak tau mana silapnya, sama ada sebab persekutuan atau sebab negeri. Kes Covid 19 mungkin boleh dikawal apabila 60 - 70% rakyat telah di vaksin. Imuniti Kelompok mampu mengawal Covid supaya tidak lagi merebak bila majoriti rakyat telah di vaksin. Jadi pi la korang daftar untuk dapatkan vaksin dengan segera....



Sampai je ke sana, isteri aku terus aje masuk dewan, aku tunggu dia di luar dewan tepi jalanraya je. Dos kedua ni mungkin tak sesukar masa dos pertama dulu kut. Urusan dos kedua ni, isteri aku cakap memang tak lama pun. Mungkin sebab dah ada dos pertama, jadi semua data dah ada bersama petugas kat dalam dewan tu. Aku tunggu kat luar tak lama pun, lebih kurang sejam isteri aku dah selesai dah. Kalau ikut temujanji, isteri aku jam 11.00 tapi bila kami sampai jam 9.30 pagi tu, petugas di pintu pagar terus benarkan masuk je... Selesai aje...maka pun gerak balik ke BANGI.

nak balik dahhh...

Vaksin PHIZER ni digunakan si US, UK dan Kesatuan Eropah. Katanya tak ada sangat kesan sampingan yang teruk. Aku dah google dah vaksin ni...kalau ada kesan pun ialah demam, sakit otot, sakit sendi dan kesan-kesan lain yang tak berat pun....Harap-harap semuanya ok la...Aku pula akan dapatkan DOS KEDUA minggu depan...InsyaALLAH....

Rasanya itu aje yang aku nak tulis hari ni...



#bmf
Jangan lupa teruskan dengan #bmf, kalau tak mampu semua, jangan tinggal semua...kalau tak kita sapa lagi yang nak bantu perniagaan muslim...

~ sekian ~
daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...