Saturday, March 17, 2018

Rutin hujung minggu...

Hari ni, Sabtu, 17 mac 2018. Pepagi lagi jam 7.40 pagi aku dan isteri aku hantar
anak bungsu aku pi kelas tambahan di sekolah untuk pepereksaan
upsr nanti. Kuar rumah terus pi sekolah. Sampai je kat
sekolah terus je turunkan anak dan
sempat beri pesanan kat dia.

background kuali...huhuhu...
 Kemudian lihat dia terus masuk perkarangan
sekolah sebelum kami gerak. Mintak maaf la, terlihat sebuah
kenderaan turunkan anak2 betul depan 'gate' sekolah tu, padahal dia da singgah
sebelum tiba 'gate' tu. Apala salahnya turunkan bukan di 'gate' tu.
Takkan nak betul2 depan 'gate' pulak. Kereta tu depan aku
dan halang aku nak gerak...kene tunggu
dia gerak dulu...huhuhu...
macam macam sikap emak bapak la ni....haihhhh.....


Kemudia kami terus cari tempat untuk
sarapan. Singgah di stesen komuter bangi lama untuk
sarapan. Kali ni parking kat luar je sebab masih ada ruang. Berjalan
masuk ke gerai di situ. Kami duduk di bahagian luar stesen je...itu pun da ok.

roti jantan....
Isteri order roti canai telur dan milo. Pesanan tiba terus sarapan dan sembang
sikit sikit. Cerita hal semasa yang tidak termasuk dalam kategori
mengumpat pun... Hal hal semasa berkaitan
kenduri jiran2 dan sebagainya.

...licin....
Selesai je isteri aku terus pi
bayar semua sarapan yang dimakan tadi...tapi
duit tu duit aku la....tak baik suami makan hasil daripada isteri....hukum
agama, suami yang patut nafkahkan isteri bukan sebaliknya melainkan kalau dia
sendiri yang rela untuk belanja suami sekali sekala...tak gitu.....huhuhu...



Lebih kurang 12.30 tengah hari kami pi jemput anak di sekolah..............
Tiba je terus tunggu.....Sementara aku
parking kete, isteri aku pi jemput anak di perkarangan sekolah. Tak lama kemudian
mereka berdua pun sampai dan terus masuk kete...dan......
memang diduga dia mesti ajak pi makan
dulu...................da biasa da...




Tiba cs terus cari food court..
ambil satu lokasi dan anak isteri pi buat order.....Tiba je pesanan terus makan.....
Selesai je makan kami terus beredar. Kami bercadang untuk
beli bahan bahan basah untuk masakan.



Masuk je cs terus beli ikan sikit, ayam, buah dan sayuran...yang biasa kami
buat tiap hujung minggu. Barang2 sekarang ni memang da mahal kut..
Nak pilih barang yang perlu, memang semuanya
perlu...tu sebab dibeli....kan...kan...
kalau tak perlu tentu tak
beli pun kannn...


selesai...


Selesai je membeli beli bahan bahan untuk masak, maka kami terus je balik umah 
dan memerap je la kat umah serta tunggu 
pulak esok hari untuk lakaran sejarah yang baru
pulak...........walau pun mungkin sejarah tersebut adalah sejarah
yang kecil dan tidak penting....namun ia tetap jugak sejarah
....tak gitu.....



Akhirnya...dalam hidup ni tentu kita sentiasa je berdosa kan...sebab kita bukan
manusia yang maksum...oleh itu....doa aku... moga semua dosa aku, dosa
 kedua ibubapa aku, dosa kedua ibubapa mertua aku, dosa isteri
aku, dosa semua anak2 aku, dosa keluarga anak2 aku,
dosa sedara mara aku, sedara mara isteri aku, dosa semua rakan2 aku, 
dosa semua rakan2 isteri aku, dosa semua jiran jiran aku, dosa semua orang islam yang aku kenal dan dosa semua orang islam yang tidak aku kenal pun....moga semua 
dosa2 tersebut sentiasa diampunkan oleh Allah swt sehingga ke akhir
 hayat kami semuanya... tak kira walau sebesar mana pun dosa2 
tersebut....
Apakah nikmat yang lebih baik selain daripada sentiasa mendapat
keampunan ALLAH SWT......aamiinnnn....

SEKIAN
daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...