Friday, August 4, 2017

Urut dan Roti....

Malam tadi, JUMAAT, 4 Ogos 2017, la ni da Sabtu...aku hantar isteri
aku ber urut di rumah akak ipar aku, kak Nab di Kampung
Datuk Abu Bakar Baginda. Bukan Kak Nab yang
jadi tukang urut, tapi orang yang datang
ke rumahnya untuk urut bersalin puteri akak ipar aku si SAFIAH tu...

....ikan masih berjaga....
tunggu bini sambil tonton skrin di dinding dan skrin di tangan...


Kami bertolak....opst! kalau bertolak bila nak sampainya...Kami bergerak lepas Maghrib.
Tiba di sana lebih kurang jam hampir kul sembilan malam. Lalu dulu depan rumah
untuk tinjau parking. Nasib tak berapa baik, parking
penuh. Reverse kembali dan parking
atas jambatan....opst! ye ke jambatan. Sebelum tu kami
ternampak anak dan menantu ENCIK AKHIR singgah terlebih dulu. Anak bungsu aku 
yang kenal keretanya sedang diletak diruang parking.

sedang bakar roti....


Biasalah orang ISLAM bila tiba rumah orang Islam yg lain kena beri salam...begitulah juga
isteri aku beri salam, peluk cium menantu akak ipar aku NINI sebelum masuk umah dan
salam dengan akak ipar aku dan DILA anak ENCIK AKHIR...opst! yang ini
aku tak berapa perasan...tapi ingat2 lupa. Tapi begitulah keadaan
mereka setiap kali berjumpa sebelum2 ni...mesti peluk cium...tak gitu.
Aku pulak salam dengan menantu ENCIK AKHIR....opst! lupa pulak
namanya. Aku memang sukar nak ingat nama orang kalau tak benar2 sering bersua...


dapur khas....
Sementara tunggu giliran isteri aku untuk berurut...kami duk ruang tamu tengok
skrin kat dinding rumah tu. Kami dipelawa minum dan jamah makanan,
kami pi jamahlah. Selesai puteri kak Nab berurut, tak berapa lama
kemudian isteri aku pulak berurut. Aku dan puteri Kak Nab, anak serta menantu
ENCIK AKHIR terus berada dimeja makan. Aku minum kopi
sebab nak hilangkan ngantuk. Bersembang la sikit dengan
mereka di meja tu.....Tanya tentang kesihatan puteri Kak Nab si Safiah tu...
Dia bersalin secara operation....yang lain2nya aku dengar jela puteri Kak Nab bercerita
dengan anak ENCIK AKHIR...aku bukan boleh menyampuk pon
sebab aku tiada pengalaman BERSALIN.....ooopst!

gigih membakar roti...


Selesai minum aku lepak ruang tamu tengok skrin di dinding sementara
menunggu isteri aku siap berurut. Lama jugak dia berurut...
jenuh lah jugak tengok skrin di dinding dan skrin ditangan layan FB dan WHATSAPP.
Sempat jugak baring2 sebab lengoh pinggang duduk lelama tunggu
isteri siap berurut......sabar je laaaa....
Perlu jugak suami sabar menunggu walaupun rasa tak sabar. Semua tu
untuk kepentingan isteri sendiri jugak kannnnn......



Isteri aku kata dah lama...rasa2nya lebih setahun dia tak urut, badan rasa tak sedap...katanya.
Aku memang jarang urut pon melainkan kalau terseliuh dan sebagainya
bila aku rasa dah tak tahan baru pi urut. Kalau aku boleh tahan aku biarkan
sakit terseliuh tu baik sendiri jeee......
Dalam masa menunggu isteri berurut... anak Kak Nab...Mae...opst! payah betul nak
'spell' namanya...Mae balik,mungkin dari tempat keje kut......kami salam
dan dia terus masuk ke dalam........
Seketika kemudian mereka sekeluarga keluar ada urusan peribadi...
menantu Kak Nab, NINI siap pesan share dalam blog...ahaaa...la ni tengah 
share la niiii........Hahahaha...aku pun memang suka tulis blog tapi ini
blog baru yang aku link kan dengan blog utama. Blog utama cuma untuk
perkara yang berkaitan tugas kat opis aku serta perkara berkaitan
'penyiaran' atau 'broadcasting' je.........Blok ni blog baru, blog peribadi, baru
wujud pun lebih kurang dua bulan kut....maknanya blog ini
cuma cerita peribadi je...................



Selesai isteri ber urut, aku serta isteri masuk ke 'dapur khas' membuat roti yang
diusahakan oleh menantu Kak Nab NINI dan WANI anak KAK AWA...
Dengar2 cite roti roti tu untuk jualan. JADI KALAU ADA SESAPA NAK
ORDER ROTI BOLEHLAH BUAT TEMPAHAN DI SANA.
Cari je kat KAMPUNG ABU BAKAR BAGINDA TU.... atau pi ke FB mereka
berdua  NINI dan WANI.......jangan lupa kita bantu sesama MUSLIM ok....
banyak pahalanya membantu sesama MUSLIM..........

...gerak nak tinggalkan umag Kak Nab...
...tiba di rumah...bulan...oh...bulan.....


Setelah agak lama kami kat dapur khas tu, kami pun minta diri untuk balik....
apa tidaknya sudah jam 11.40 malam...kena la balik kan.....terima kasih bebanyak
atas segala galanya...ok............................
Selepas isteri aku bersalam dengan Kak Nab kami pun gerak ke kereta dan bergerak
balik ke rumah yang jaraknya lebih kurang 20 Kilo...eh! ye ke 20 kilo....?
Tiba di rumah....keluar kete pandang ke langit...whaaa...bulan terang
di langit...tapi...bulan cuma mengintai di sebalik awannn....

SEKIAN....

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...