Tuesday, August 22, 2017

Memalam tadi saje je....

Malam ni tadi, Selasa, 22 Ogos 2017, jam lapan lebih sikit...aku pi isi minyak
kete di Nilai Lama. Aku bawak anak dan isteri sama...memang
aku sentiasa begitu sejak ada anak bini. Aku sering
rasa tak seronok kalau pi memana
sensorang. Da tentu la naik kete...kalau berjalan kaki tak perlu
pun bawak anak bini....................................



Itulah kisahnya bila da ada isteri, kalau pi memana mesti tak seronok kalau sorang..
nak tidur sensorang pun takut...ekekeke...Oooo...ye berbalik pada
cite tadi. Aku memang terfikir nak makan kat situ
bila ternampak kedai tu masa isi minyak
tak berapa lama dulu...kedai tu sebenarnya baru dibina di situ.
Dulu gerai kecik je kat sebelah stesen minyak shell tu...la ni kedai tu da
besar da...Tapi bila tanya pelayan yang jaga kedai tu...dia kata
kedai tu tokeh baru bukan tokeh gerai kecik
yang dulu tuuuu....ooooooo...gitu...



Aku tengok kat menu tu harga makanan kat situ macam sama je dengan kedai2 makan
yang lain...antara 7 hingga 7rm lebih seperti mee, meehoon dan sebagainya.
Banyak jugak makanan yang dijual kat sini...semua jenis mee dan 
mee hoon...semua jenis nasi goreng...tom yam dan
sebagainya....................



Tak lama kemudian minuman kami dulu yang sampai...aku order milo ais...isteri aku
air bali...anak aku laici... Memang biasalah kan air yang sampai dulu
Kalau air cepat abis...tentu akan order yang lain kalau
makanan tak sampai lagi.......kan...kan...kan....



Tak lama kemudian makanan kami pun tiba...aku order meehoon soup, anak aku
kuew teow sementara isteri aku order mee tom yam. Anak aku
memang suka dengan kue tiow, kalau singgah kedai
makan memana tentu benda tu yang
di order. Isteri aku kata mee tom yam yang dia order tu
sedap jugak dan pedas....aku suh rasa kuah mee soup aku tu...dia kata
kurang rasa rempah nya...entahlah...pada aku...itu da ok...soal makan memang
aku tak memilih asalkan jangan datangkan elergik pada aku sudahh..
senang nak bela  suami macam aku ni...sedap atau tak
sedap aku tak kisah sebab aku sendiri pun
tak tau macam mana rasa sedap tu.
Pada aku kalau makanan tu boleh dimakan itu da
kira ok dahhhh......................................................................................................
tapi kalau makanan tu masin...pahit dan yang sewaktu dengannya
tentulah aku tak makan...itu dikira tak sedap laaa....


Aku pun tak kisah makan di mana pun...di gerai ke...kedai ke...tepi jalan ke...tepi
sungai ke...asalkan jangan tepi kandang kerbau atau reban ayam
sudahlahhh......pada aku status manusia bukan terletak
di situ tapi status manusia ialah
setakat mana dia tunduk kepada PENCIPTA nya...........................
Setelah bayar harga makanan kami pun bergerak pi balik....setelah selesai
makan kat situ...................................................

SEKIAN

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...