Sunday, August 13, 2017

Rajin keje atau kerje rajin...?

HARI ini, AHAD, 13 Ogos 2017, aku pi keje untuk siapkan suntingan video
LARIAN OBOR SUKAN SEA 2017 di PUTRAJAYA pada
11 Ogos lalu. Aku memang bercadang untuk
datang keje hari Sabtu atau Ahad
sebaik saja rakaman video siap dibuat. Hal ini
bukan kerana apa, cuma jika video tersebut lewat disunting dan di
upload ke YOUTUBE...ia ia akan menjadi berita BASI. Memang ada yang
berbuat demikian tapi itu bukan aku...sebab aku memang belajar BROADCASTING
jadi tak sepatutnya aku buat sambil lewa...biarlah mereka yang lain buat
macam itu sebab mereka tiada ILMU berkaitan BROADCASTING...
...huhuhuhu...ooopst!...hahaha..bukan RIYAK ok...
Video tu da siap pun dan anda boleh
tonton kat SINI

....selamat menonton....

NC tengah perhati kat belakang tuuu...


Semalam pun aku udah gitau isteri aku untuk datang keje hari ni sebab nak buat sikit editing. Aku bukanlah rajin sangat pun .....tapi kalau itu udah menjadi keje kita, 
mestilah sanggup menjalankan tanggungjawab dengan sebaik 
mungkin....................................
Memanglah ada yang tidak sepemikiran dengan aku...tapi aku peduli apa...
aku taknak memalukan UKM sebab aku ALUMNI UKM..aku belajar BROADCATING
selama TIGA TAHUN...jadi aku nak buktikan kita sebagai ALUMNI UKM
...memang boleh diharap...bekerja dengan ILMU...dan juga BERHARAP
...ia juga menjadi AMAL.............supaya
menjadi BERKAT.....Ooooopst! apa yang aku tulis kat atas
tu tidak kerana RIYAK atau MENUNJUK2 yeee....jangan silap tafsir.......sebab aku 
memang tak suka keje main2 dan mereka yang berfikiran NEGATIF...
.....asyik NEGATIF jee...



Aku gerak dari rumah jam 8.00 pagi...tiba UKM 8.20 pagi...aku tak log in pun sebab
aku tak bercadang untuk CLAIM apa2...cuti pun aku tak perlu sebab
CUTI yang aku kumpulkan dah lebih 100 HARI......
Aku terus bukak komputer....kemudian ambil EXT HD serta SD CARD
yang ada footage LARIAN OBOR kat Putrajaya tuuu...
Kemudian aku transfer footage tu ke dalam EXT HD aku tu...opst! bukan aku
punya...pejabat punya.....



Siap transfer ...aku pun mula buat suntingan...bukak projek baru....import footage ke timeline.. potong mana2 footage yang diperlukan...susun dan sebagainya. 
Bila siap potong dan susun footage...cari lagu yg sesuai di YouTube.
 Amik lagi FAIZAL TAHIR..
Masukkan lagu ke TIMELINE....trim footage supaya
muat untuk satu lagu tu...Aku hari ini cadang
untuk buat VIDEO CLIP jer....lain kali baru aku sunting video
ni beserta dengan ucapan ucapan VVIP serta ucapan sukarelawan yang lain...



Bila siap je video tersebut aku upload ke UKM TUBE...tapi malangnya video tu cuma
boleh dimainkan di komputer je dan tidak boleh pada HP kerana lagu
yang digunakan merupakan lagu COPYRIGHT...huhuhu.....
Tapi takpa la, bukak je la komputer tu untuk tonton yeee............................


OK...itu je yang aku nak tulis hari ni...anggap je apa yang aku tulis untuk
dikongsi bersama...tiada unsur2 RIYAK, MENUNJUK2 dan yang
SEWAKTU dengannya. Aku anggap keje yang aku buat
tu semua sebagai AMAL disamping
menjadikan keje aku sebagai tugas untuk mendapatkan REZEKI yang HALAL
...INSYAALAH.... Moga keje yang kita buat akan menjadi AMAL
yang akan dihitung oleh ALLAH SWT di AKHIRAT
nanti.....jadi jangan SELALU mengeluh
dengan keje yang dipertanggung jawabkan kepada kita...itulah rezeki
yang kita beri anak bini makan...kalau rezeki tu tak berkat akan
kita ketahui selewat lewatnya di AKHIRAT nanti...
Siap je video tu di upload ke YOUTUBE...aku pun gerak balik ke rumah
jam 2.00 petang........

SEKIAN.................

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...