Wednesday, August 16, 2017

...esok birthday wan...makan malm ni...

Malam ni, jam lebih 8.00 malam lebih, kami pi makan kat food court di Tesco
Bandar Puteri dekat Bukit Mahkota Bangi tu. Saje je makan kat
sana lepas pi farmasi. Aku pi Farmasi
kerana cari beberapa ubat
untuk dibawa ke Langkawi. Kami pi Langkawi
satu pejabat kerana ada retreat. Semua staff pejabat pi. Keluarga
tak bawak pon. Kami pi gerak ke Langkawi dengan bas tengah malam hari
Jumaat tuuuu........Isnin baru kami balik.



Kalau ikutkan aku memang tak teruja pun nak pi Langkawi tu...taun lepas pun
pi sana jugak. kalau bagi pilihan tentu aku akan pilih tak pi je ....tapi
ianya mustahil untuk dielak...wajib pi. Da tua2 ni
da malas nak pi mana2, aku lebih suka duk diam2 je selain daripada pi keja...



Tadi pi farmasi sebab nak cari ubat ubat yang akan jadi spare kalau2 apa2 terjadi..
maklumlah da tua2 ni senang dapat sakit...selsema dah biasa la...sakit
kepala...demam...dan lain...jadi ubat tu spare je kalau
jadi pape.......




Da cite bab farmasi ni...tadi pi kat sana...masa beli ubat tu...yang jaga farmasi tu...tak 
mesra alam langsung...masam je...dari dulu lagi aku agak kurang senang
 dengan orang2 melayu yang jaga kedai ni atau kedai2 yang lain..
Pada aku kalau jaga kedai ....atau bisnes pape la...kena mudah senyum...pelanggan 
mudah cair dengan layanan yang baik....Orang melayu ni 
kena mudah senyum kalau duk jaga kat kedai...jangan masam mencuka....
muka sombong dan sebagainya...Cuba tengok orang2 Cina yang jaga kedai...dia orang pandai jaga pelanggan...walau pun hati mereka tuhan je yang tau....Jadi nape
 melayu tak nak belaja nilai2 yang baik tuuuuu....sampai bila nak jadi 
peniaga yang tak bijak dalam bahasa lembut...atau
bodoh dalam bahasa kasar...ooopst!
Jadi mula la ni...jadilah peniaga yang mudah senyum dengan pelanggan...
hang pa nak duit dia orang kan...jadi...jadilah peniaga yang
bijak walaupun pelanggan tu cuma tengok barang2 je...
kene layan jugak...haiyaaaa...itu pun tak
taw kaaa....haihhhh....



Malam ni isteri dan anak2 makan yang berat berat...aku cuma makan yang 
ringan je....kentang goreng je...sebab da kenyang...balik keje
petang tadi da makan nasi...berat tu....memang style aku macam tu....
makan waktu petang je...itu memang rutin aku.....
memalam cuma makan ringan2 je.............


Habis makan...masuk tesco kejap sebab cari bahan Syamil untuk melukis esok...
aku pun tak tau dia ada subjek lukisan apa kat sekolah esok...dia
nak beli...aku belikan jeeeeeeeeeee...........
Selesai je kami terus balik kumah....habis cite....

SEKIAN...

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...