Saturday, September 9, 2017

Benarkah harga barang boleh turun naik...

HARI ini, pi beli sikit barang basah...eh! ye ke dipanggil barang basah...
Pi ke super market dengan isteri
dan anak anak. Sampai bahagian sayur dan ikan, wah!
ramai pelanggan, nak lalu pun susah...trolly block laluan...bukan orang je...




Sekarang ni harga barang macam mahal je... Dulu bawak duit tak banyak mana 
pun tapi barang boleh muatkan hampir penuh dalam trolly. Sekarang
ni kita bawak 100rm tak banyak barang kita boleh
bawak balik......Dengan 100rm barang
yang boleh beli...beras 23rm...sabun mandi 20rm...shampoo 20rm..
minyak masak rm20....pasta gigi 20rm....huhuhu....barang yang cuma boleh
dijinjing sebelah tangan je pun da 100rm....itulah zaman sekarang...




Banyak pendapat yang kata menjadi sebab  harga barang naik...tak taulah pendapat ini betul atau tak....Ada yang kata sebab nilai matawang kita rendah...ada yang kata
harga minyak naik ...ada yang kata negara kita dikatakan negara
 yang da termasuk dalam negara maju...kos hidup da tinggi...tu sebab harga rumah
 la ni macam tak menasabah dan tak masuk akal je...dan macam2 lagi 
pandangan yang  dikatakan penyebab harga
barang mahal.......
 Yang  peliknya jika harga minyak naik yang menyebabkan harga barang naik, 
..nape bila harga minyak turun...harga barang macam susah sangat nak 
turun atau langsung tak turun turun.
Rasanya ini semua mainan golongan pemodal. Mereka takkan turunkan
harga barang walaupun harga minyak jatuh bertingkat tingkat sekali pun. Yang susahnya
pengguna la atau rakyat dalam bahasa yang sebenarnya....Kalau golongan
pemodal dah kuasai ekonomi, inilah jadinya. Dia orang takkan
fikirkan masalah pengguna...Tapi pelik jugak
walaupun harga barang naik, ramai
jugak orang masuk pasar raya, tak nampak pun surutnya...haihhh....
Sudahlah ....malas nak bincangkan hal niiii.....Tapi yang peliknya lagi...harga minyak
dunia JATUH...harga minyak dalam negara naik...tak faham aku...opst!
Cuma satu je aku nak ingatkan mereka yang berniaga ni...
berniaga amat besar REZEKI nya dan dosa pun amat
BESAR jika berlaku penipuan dalam perniagaan...jadi INGAT INGAT laaa...

............................................................................................................

Lepas beli barang keperluan di pasar raya kami pi makan di food court
yang berhampiran. Banyak jugak gerai2 makan di sini da tutup.
Hemmm...nampaknya ekonomi kita agak sukar...tu
sebab ada gerai yang da tutup. Dah kurang
pelanggan kut. Pelanggan lebih berhati hati sekarang ni.
Mungkin mereka lebih suka beli barang dan masak sendiri kut kalau
nak makan apa2....gamaknyerrr........




Kat food court ni aku pesan mee hoon soup. Aku biasanya kalau makan kat luar macam 
ni ler...Jarang makan nasi kat luar...makan simple jer...Kalau nak makan nasik
pada aku lebih baik makan kat rumah...huhuhu...
Tapi ada ketikanya aku makan jugak nasik
kat luar macam nasik goreng ker.....simple jer........................



mee hoon soup aku...daging yang berlemak tu aku tinggalkan...aku taknak jadikan
badan aku stor kolestrol...

Anak aku kata Kuey Tiau Kung Fu yang mereka pesan tak sedap. Nape pulak  tak
sedap, sebab kedai yang mereka pesan tu kedai yang sama gak sebelum ini. 
Tentu tukang masaknya tukang masak
yang sama... takkan la tukang baiki basikal pulak buat Kuey Tiau tu...itu
pandangan aku la......
Walau macam mana pun Rasulullah saw kalau berdepan dengan
makanan yang Baginda tak gemar, Baginda tidak akan memakannya serta Baginda
tidak akan mencaci makanan tersebut...Baginda tidak akan
memakannya. Jadi kalau berdepan dengan makanan yang kita
tidak suka, jangan caci makanan tersebut, tuksah merungut...ketepikan saja....mungkin
makanan tersebut menjadi rezeki makhluk ALLAH yang lain...kucing.. contohnya..

anak aku kata tak sedap Kuey Tiaw ni...banyak toge katanya...

jamu selera...


Sebaik saja selesai makan, kami pun balik dengan satu trolly tidak penuh
dgn barang2 yang mahal................agaknya....
Apa yang aku harapkan ialah PENCIPTA akan berikan PAHALA kepada
aku disebabkan niat aku untuk gembirakan hati isteri dan anak2
serta berpahala atas apa yang aku belanjakan
untuk isteri dan anak2.......

SEKIAN...

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...