Thursday, September 7, 2017

Detik yang sentiasa bergerak...

Semalam, KHAMIS, 7 Sept. 2017, terasa penuh je jadual dengan tugas. Suntingan, 
shooting dan raptai silih berganti mengikut detik yang telah
di tentukan. Pagi aku buat suntingan video
KONVOKESYEN UNIVERSITI2 PERUBATAN 
RUSSIA. Rasanya da siap kut...Sebelum tengah hari pula 'involve' 
shooting pemakaian Jubah Konvokesyen bersama krew sdr. SHAHRUL. 
Waktu petang pi pula ke DECTAR kerana dikatakan pihak UTUSAN MALAYSIA
hendak gunakan khidmat 'live streaming' MALAM PUISI NEGARA bersama 
kami tapi akhirnya tidak menjadi, mereka buat sendiri...



Waktu petang aku terus 'stay back' di STUDIO UKM bersama RAMLI. Namun Ramli
balik sekejap pada jam 6.00 ptg. Tidak berapa lama kemudian
jam 7.00 malam sdr. SHAHRUL tiba di Studio UKM.
Dia kata dia baru siapkan suntingan video
PEMAKAIAN JUBAH.
Siap je dia terus datang STUDIO....

raptai siang...
 Lepas solat aku pasang satu kamera untuk raptai. Kami (AKU, SHAH & KAMARUL) juga pasang tripod jugak dalam dewan....Kemudian aku dan sdr. SHAHRUL pi
makan malam di bawah khemah bila dapat maklumat daripada 
.SURAYA. Tiba di khemah KAMARUL, SURAYA, RADHUAN
dan MAD NOOR da selesai makan.
Jadi aku dan SHAHRUL je makan kat meja yang sama...sambil bersembang...

raptai petang...
Selesai makan malam terus masuk dewan. Dapat call daripada SDR. RAMLI. Dia kata
pihak PENERANGAN nak bincang berkaitan 'live streaming'.  Jadi aku dan 
SHAH jumpa dia orang. Bincang punya bincang akhirnya
dia orang nak hasil rakaman tu hari ISNIN petang...huhuhu...

maaf posing sat..
 Kemudian kami duduk dalam dewan untuk memerhatikan raptai berlangsung.
Raptai perlu di lihat kerana inilah yang akan berlangsung sebenarnya
semasa program ini dijalankan malam esok.

dengan SHAH...
 Semasa raptai ada satu puisi yang berbahasa ARAB, PERANCIS dan JERMAN
perlu kami paparkan ertinya atau terjemahan dalam BAHASA MELAYU 
di layar. Kami diminta untuk paparkan visual pemuisi
dan terjemahan sama di layar...

raptai malam...
 Aku terpaksa minta SURAYA tolong taipkan terjemahan tersebut untuk di tayang di layar
masa raptai. Namun malam esok dia terpaksa bertugas untuk LIVE FB sepenuh
masa dalam dewan. Jadi aku terpaksa minta bantu FAZLIANA aka YAN 
untuk bantu dalam GRAFIK atau CG ini. Harap
ianya OK malam esok.

raptai lagi...
Banyak perkara yang aku lihat secara kasar hari ini. Banyak berlaku perkara yang
menjentik benak aku. Yang aku sendiri pun tak mampu untuk memahami
sebahagian daripadanya..................huhuhu...gamaknye... 
- Perlunya krew yang cukup dalam keje keje penerbitan MCP ni, kernan
MCP bukan tugas main2...bukan tugas sambil lewa.....
- wujud insan yang ingin tunjukkan kepakaran hingga melanggar ruang 
peribadi orang lain...huh!
PERLUKAH? Dalam dunia ni bukan kita je yang 'TEROR' tapi
mungkin orang lain LEBIH 'TEROR' dari kita...ini realiti
di dunia......................................... 
- Kita memang amat perlukan bantuan orang lain sebab kita duk kat
dunia..... tapi kita sendiri pun tidak dapat menelah adakah bantuan tersebut
 IKHLAS atau TIDAK......................................
- Aku juga mungkin dapat menelah satu perkara..... 'SEKILAS IKAN 
DI LAUT' macam aku tahu jantan atau betinanya. Mungkinkah ini benar benar 
berlaku...aku langsung tak kisah pon tapi kalau berlaku biarlah dalam 
keadaan YANG DIREDHAI ALLAH SWT.  jangan cuba 
MELANGGAR HUKUM ALLAH SWT..........

SEKIAN...

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...