Sunday, February 18, 2018

Bertemu Ahad lagi..

Hari ini Ahad, 18 Februari 2018...macam biasa la jadual Ahad...pepagi jam 8.45 pagi
isteri aku pi kursus haji di masjid seri putra. Dia ikut rakan baik dia
pi masjid tu. Aku kalau kena hantar dan ambik pun,
kalau rakan baik dia tu ada
hal lain yang lebih
perlu.



Jam 11.00 pagi
aku pi hantar anak aku latihan silat di
masjid bangi. Dia ada latihan tu sampai pukul 1.00 petang.
Hari ni lepas hantar dia, aku terus pi bandar baru bangi untuk tangkap gambar
 passport.
Gambar tu perlu kerana aku nak sertakan bersama borang untuk 'option'. Aku memang
nak mohon pencen sebelum 60 tahun...Itu pun kalau pengarah luluskan..
dia ada kuasa untuk tidak luluskan...tapi...harap2 dia luluskanlah...
Tiba di bandar baru bangi tu...kedai gambar tu pulak tutup daaa....jadi balik je la
tanpa apa apa urusan kat sana... payah nak cari kedai gambor
la ni.....
Kemudian dalam pukul 1.00 petang aku pi ke masjid untuk ambik anak
dari latihan silat di masjid bangi tu. Aku pi dengan isteri aku..
Biasanya gitu la...aku mesti bawa isteri aku bersama
sebab dah terbiasa macam tu...tak selesa
aku kalau aku pi sensorang....



Kami sering je berdua kalau pi memana kalau
takde apa apa....kalau sensorang aku takde kawan untuk
berbual...aku perlu berbual dalam kete tu....Sementara tunggu anak kami
berbual dalam kete...tapi kami tak ngumpat orang pun...jauh sekali untuk memfitnah 
orang...cerita tentang kami sendiri je. Fitnah dan ngumpat tu boleh
menyebabkan kita duk dalam neraka...sape yang suka
neraka......?



Bila anak kuar dari masjid
terus je masuk kete...terus je dia ajak makan kat
kedai...aihhhh....tu la keje dia kalau ambik dari latihan silat mesti ajak 
singgah makan dulu.....Kami singgah di super market CS...terus je tuju tempat makan.
Order makan tuk dia je...aku tak makan...cuma minum je...kalau makan
pun cuma amik sikit je...untuk sekadar merasa......
Selesai makan aku masuk DIY sat sebab aku nak
beli sebuah album dvd untuk letakkan dvd yg banyak tu...hasil suntingan yang
aku buat...maknanya aku beli sendiri untuk dvd hasil keje suntingan aku...
bahan video tugas aku la.........untuk pejabat tu.......



Kemudian kami masuk CS untuk beli barang basah sikit. Masuk CS isteri aku
beli ayam, ikan dan sayur. Ikan pun da tak cantek...mungkin
ikan lama kut...maklumlah tahun baru Cina
...mungkin ikan lama dalam simpanan
dia orang...gamaknya laaa...

Selesai kat CS
terus balik. Malam pulak lepas maghrib
pi darus syifaq sat...mintak air kat ustaz di sana tu...kami
memang sering pi darus syifaq tu....biasanya bila ubat moden tak jalan.....
apa salahnya kita usaha kan...jangan cara syirik, sudah la kan.....

Selesai pi darus syifaq kami terus pi ke seri putra...anak aku nak gunting rambut...
dia kata cikgunya nak cek masa mula sekolah nanti. Pi kedai pertama
ramai...pi kedai kedua...begitu jugak...las sekali singgah
di kedai ketiga...di sini dia terus bergunting.
Tak ramai kat sini.....Pelik kan...semua
kedai gunting macam orang India je
yang kuasai..........Orang melayu
nape tak bukak kedai gunting...malu ke...haihhh...tulah orang
kita.......pastu hebohlah orang asing kuasai keje kat mesia ni....diri sendiri
yang kurang rajin, tak pulak dia orang fikir.......



Di sini aku jumpa rakan sepejabat aku yang jugak 
hantar anak untuk bergunting. Kami bersembang sekejap sebelum dia mintak diri
untuk balik.
Selesai gunting je kami singgah sat kat farmasi untuk beli ubat selsema aku...aku ni
sering je kena selsema....aku punya kekebalan daripada penyakit
lemah je....sikit sikit selsema...sikit sikit selsema...
Selesai je terus balik ke rumah.....


Itulah rutin harian kami....biaasanya masa cuti...Kalau hari keje sibuk dengan keje je...
Mungkin ada yang tersimpan pertanyaan kan...kenapa aku suka tulis blog...
Sebenarnya aku memang suka menulis...sebab dengan menulis
di blog ...aku boleh bercerita...aku nak tulisan aku ni jadi macam
diari...ada je catatan setiap ketika....aku nak tulisan aku ni akan dapat dibaca 
kembali setelah aku takda oleh orang yang masih ada....Itu sebab aku cuba menulis benda
benda yang berkaitan dengan aku...bukan berkaitan dengan orang lain yang
mungkin boleh mendatangkan dosa ngumpat dan dosa fitnah....
yang mana dosa tu akan kekal dibawa ke mati...



Jadi sebagai penutup bicara...aku doakan
supaya semua dosa aku...dosa kedua ibubapa aku...dosa kedua
 ibubapa mertua aku...dosa seluruh keluarga aku...dosa semua orang yg aku kenal
 dan yang tidak aku kenal pun ...serta dosa kaum muslimin dan muslimat 
di muka bumi ini, sentiasa diampukan oleh ALLAH SWT....kerana...
 apakah yang lebih baik drpd mendapatkan 
keampunan ALLAH SWT.........?

SEKIAN
* google pics
daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...