Wednesday, February 28, 2018

Ujian ALLAH SWT...

Hari ni, KHAMIS, 1 Mac 2018,  hari ni da hari ketiga aku pi cek tekanan darah.
Aku pi cek kat Pusat Kesihatan UKM je. Sebenarnya hal ni berlaku sebab
masa jumpa doktor itu hari tekanan darah aku tinggi.
Jadi dia suh aku buat pemeriksaan
tekanan darah selama
seminggu.


Jadi macam biasa aku
pi pusat kesihatan tu jam 9.00 pagi seperti masa
masa sebelum ni. Masa2 tu mesti konsisten waktunya sebab supaya
bacaan tak lari jauh. Tiba di pusat kesihatan tu aku rehat kat luar sebentar supaya
keadaan tercungap2 tu settle dulu, baru boleh pi cek. Aku
pi cek kat bahagian kecemasan je.



Sebelum masuk aku duk la kat kerusi
di luar tu selama 20 minit kut...tapi doktor pesan setengah jam.
Masa duk kat situ...handphone je la teman aku. Masa duk menanti tu, tersua la
dengan staff pusat kesihatan yg aku kenal...angguk kepala je la...
jumpa shirin dan sebagainya...setakat angguk
kepala je.........



Tiba tiba terjumpa NAJWA. Oooo...rupanya
dia pi cek bulanan kat sini....TAHNIAH NAJWA....kami sempat
bersembang sebentar, bertanya kabar, sebelum dia cek masuk makmal 
untuk darah...tak pasti amik darah atau tak.... Sebelum tu da jumpa masa dia
 nak pi jumpa doktor...sembang kejap je...La ni masa dia nak masuk makmal tempat 
amik darah tu...lama sikit sembangnya sebelum dia tolak masuk pintu makmal tu.......
Aku pernah tulis berkaitan cerita dia 
DI SINI
NAJWA ni merupakan pelajar LI kami dulu. Masa aku kat PENERBIT UKM....cite lama la niiii...

Berbalik kepada cite aku lak...itu tadi cite 'insert' je...
Kemudian bila sudah rehat sebentar kat luar... aku pun masuk bahagian
kecemasan untuk cek BP. Masuk je pintu, staff pusat kesihatan bagi salam.............
oooopst! sdr. JIPPA rupanya...aku kenal JIPPA ni masa kami ikut kayuhan 
basikal amal oleh staf ukm dulu tu. Dia wakil pusat kesihatan
yang tugasnya untuk memantau segala perkara
berkaitan kesihatan peserta kayuhan tu..
Cerita sertai kayuhan amal tu ada
DI SINI
Kayuhan tu sampai upsi tanjung malim. Aku kena
alahan teruk masa tu...terpaksa masukkan ubat alahan....sdr. JIPPA ni 
la yang banyak membantu merawat aku. Terima kasih banyak2 sdr. JIPPA. Kami buat
 liputan video masa tu...sepanjang program beberapa haru tu. Dia ucap salam masa
 aku melangkah masuk bahagian kecemasan tu...aku lupa sama ada aku balas 
salam atau tak...takpe la aku jawab sekarang ...WAALAIKUM 
MUSSALAM... Dia ada tugas iaitu sedang rawat pesakit masa aku
melangkah masuk tadi. Terima kasih sekali lagi 
sdr. JIPPA sebab bantu aku dulu.



Masuk je ke bahagian kecemasan tu, aku terus tuju ke meja
untuk cek BP. Sorang staf datang dan aku beri dia
rekod catatan yang dia perlu catat keputusan ujian BP tu nanti. Dia ambil catatan
tu dan catat kat buku rekod besar dia tu. Kemudian dia datang ke meja
dan mula balut tangan aku dengan alat tu sebelum dia tekan
butang mesin. Dia buat dua kali...dan
dia cakap masih tinggi lagi.


sering menjeling waktu...
Dia kata yang atas tinggi sementara
yang bawah ok. Yang atas turun sikit daripada semalam...aku
harap akan datang akan turun lagi supaya aku tak perlu makan ubat darah tinggi.
Ini merupakan kali pertama aku dapat tekanan darah macam ni...aku tak
pernah kena darah tinggi...cuma border je. Ini pertama
kali hp ....ooopst! BP (blood pressure) aku tinggi............... Harap
nanti ia akan turun dan tak perlu aku makan ubat darah tinggi.


setia menunggu...
Hari Jumaat ... Sabtu...Ahad...dan...Isnin aku
bercuti....Sabtu dan Ahad aku berada di PERAK...jadi tak tau
aku nak cek kat mana. Nantilah....aku fikirkan...Kalau cek sendiri boleh
terima oleh pusat kesihatan ke....hermmm...ntahlah....


ukuran normal (ukuran sebelah atas) antara 120 - 140: tinggi tuuu...
Moga aku sentiasa redha dengan segala ujian ALLAH SWT.
Apa apa pun aku berharap semua penyakit
aku akan sembuh..begitu juga penyakit yang ada pada semua yang
sakit di atas muka bumi ini sama ada yang ringan atau yang teruk...itu doa aku
untuk semua...moga ALLAH SWT akan makbulkan......aamiinnnnn...

SEKIAN


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...