Saturday, February 17, 2018

Demo langkah pendekar..

Hari Sabtu, 17 Feb. 2018, masih cuti hari ni....Hari ni bawak anak bungsu pi
stadium kajang sebab dia orang ada demontrasi silat
dalam ekspo yang diadakan di
stadium kajang tu...





Aku pi dengan isteri.
Disebabkan aku fikir masuk kajang
biasanya jem jadi aku bercadang untuk pi awal pagi.
Lagipun semalam telah dipersetujui untuk berkumpul di stadium dalam jam 9.00pagi.





Aku bergerak ke kajang dalam jam 7.45 pagi. Bersama kami ialah dua orang
anak jiran yang berkongsi dinding dengan kami. Kami singgah
sat beli kueh sebab masih belum sarapan pagi.
Kemudian terus gerak.

stadium kajang...stesen mrt berhampiran..




Sepanjang perjalanan
nampak macam clear je jalan pi kajang....takde jem pulak
...mungkin sebab ramai yang balik kampung kut...cuti taun baru cina kan...lancar je
perjalanan kami sampai ke stadium....wah! terkejut gak aku pi kajang tanpa sebarang
jem pun...hahaha. Biasanya kajang ni macam jem memanjang je...

pesanan guru...





Tiba depan stadium terus
cari parking....depan stadium nampaknya
takde sebarang parking pun....penuh semua.. Jadi kami terus ke depan lagi dan
 nampak penunjuk arah tempat letak kereta...depan stesen rtm kajang....
jadi kami terus je ikut arah yang ditunjukkan tu.





Akhirnya kami tiba di lokasi parking bawah rail mrt. Rupanya banyak tempat letak
kereta di situ. Ini merupakan kali pertama setelah berpuluh tahun...
sekali lagi..berpuluh tahun....
aku tak jejak di stadium kajang ni. Dulu takde stesen
mrt...... tapi sekarang dah ada stesen
mrt depan stadium tu...

hampir dengan demontrasi...



Nampak sangat aku
da macam rusa masuk kampung. Dari tempat parking kami berjalan ke stadium
...cari lokasi tempat berkumpul yang telah diberitau semalam. Akhirnya
jumpa gak....tunggu jela di situ.....
Sebelah stadium kajang tu terdapat sebuah bangunan.......
disitulah menermpatkan satay kajang yg terkenal tu..
jangan lupa kalau nak nikmati satay kajang
carilah bangunan di sebelah stadium kajang tu eaaaaa........promosi ni....

Kami tiba awal di stadium tu...kena tunggu lebih kurang
satu jam sebelum sampai jam 9.00 pagi. Kami tunggu mereka yang lain tiba. Dalam
masa menunggu tu anak anak bermain alat2 senaman kat tepi stadium tu.
Ramai jugak orang yg bersenam kat sini...joging dan lain2...




Bila sampai mereka yang lain serta guru silatnya...anak anak dikumpulkan untuk diadakan
latihan sebelum pertunjukkan. Program tersebut merupakan program
festival dan ekspo mengenali rasulullah saw yang turut
dianjur bersama oleh Pondok AL JENDERAMI.
Banyak acara yang dijalankan
hingga esok...semuanya berunsurkan ISLAM dan terdapat
juga FORUM HAL EHWAL ISLAM. Gerai gerai jualan pun banyak dibuka di sana.
Giliran untuk membuat pertunjukkan
tiba dan semua anak anak dengan diuruskan oleh guru silat mereka
telah membuat pertunjukkan hingga selesai. Agaknya dalam
lebih kurang hampir setengah jam gak la pertunjukan
mereka tu...........

team silambam...
team silambam...


Sebenarnya terdapat beberapa
pertubuhan silat telah membuat pertunjukkan termasuklah
seni SILAMBAM yang merupakan seni bela diri kaum India. Silambam ini
memang pantas pergerakan mereka ketika di gelanggang. Banyak senjata yang mereka
gunakan...kadangkala rasa macam ngeri je....





Aku tak lama di sana...lebih kurang jam hampir 12 tengah hari kami bergerak balik.
Sebelum tu aku serta isteri dan anak anak pi ke gerai tuk beli makanan
dan air sebelum balik....isteri aku sempat capai
sehelai tudung....pompuan kannnn....
Semasa balik .....kajang masih lagi tak banyak kenderaan...lancar je
pemanduan hingga bangi. Sebab da masuk tengah hari
kami pun singgah di Tesco bandar Puteri untuk
makan tengah hari......Selesai je
makan terus kami
balik...
Aku doakan moga usaha
yang telah dilakukan oleh guru silat terhadap anak
anak pesilat akan sentiasa mendapat rahmat dan sentiasa mendapat redha ALLAH
SWT  selamanya.....





Moga semua dosa kami
dan dosa semua orang2 yang kami kenal dan
dosa mereka yang kami tak kenal langsung serta dosa kaum muslimin
dan muslimat seluruh dunia diampunkan oleh ALLAH SWT....tiada apa yang lebih
berharga melainkan mendapat
keampunan daripada ALLAH SWT...aamiinnnn....

SEKIAN

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...