Sunday, February 11, 2018

Kajang...oh...Kajang...

Hari ni, ISNIN, 12 Feb. 2018.....pagi ni aku pi hantar anak pompuan aku naik ETS dari
stesen komuter KAJANG. ETS tu singgah kejap je kat stesen ni.....anak aku
kata dalam 2 minit je ia singgah di kajang ni.....
Anak aku nak balik Arau.....ETS tu sampai PADANG
BESAR.

kaunter tiket...anak aku da book online...
laluan masuk ke ruang menunggu train...
Awal pagi kami da kuar...
Aku...isteri aku...anak bungsu aku. 
Jam 6.50 pagi da kuar rumah.....gelap lagi pun. Aku kena
kuar awal bimbang jemmmm....nak masuk KAJANG memang selalu jem pepagi ni.

Kami singgah dulu di sekolah kebangsan bangi tuk antar anak bungsu kami. Dia
memangla naik van ke sekolah...tapi pagi ni kami kena hantar
sebab kat rumah da takde orang nak tunggu
dia...jadi terus hantar ke sekolah
dia je...lebih mudah...

tempat beli tiket....
laluan train...
Jam 7.00 pagi lagi kami
da sangkut kat lampu isyarat kat pekan
bangi lama tu....agak lama lah jugak sebab kereta stuck kat situ sebab
kenderaan perlu tunggu lagi lampu merah di persimpangan ke dengkil tu....biasanya
kalau lepas jam tujuh pagi, memang jadi macam ni. Aku pi pejabat
biasanya kuar rumah jam 6.45 pagi atau sebelum
jam 7.00 pg....kalau jam 7.00 pg ke atas
memang jemm kat trafic light
di sini......apa boleh buat laaaaaaaaaaa.......



Lepas traffic light bangi lama...simpang dengkil...
depan ukm...sungai tangkas....dan akhirnya traffic light
depan hentian kajang....di sini da mula jem teruk dah.......lama gak kat
sini......kemudian kami jumpa traffic light depan shell iaitu simpang nak masuk
bandar baru bangi pulak....di sini kami sangkut lama....kemudian
lepas traffic light tu...kami sampai pulak kat traffic
light jalan reko pulak...lama gak kat sini..

laluan berbumbung dari bangunan parking bertingkat...


Lepas sini kami terus tiba satu lagi 
traffic light untuk beluk ke kiri untuk masuk lebuh
raya sebelum kami masuk jalan bukit...lebuhraya ni aku lupa
namanya...maklumlah aku ni jenis yang selalu sangat kuar....kan....kan...
Tiba stesen komuter terus pi masuk parking bertingkat
sebelah stesen komuter tu...terus masuk
dan amik tiket secara manual
yang diberi oleh staff yang tunggu ditepi laluan..........


Lepas amik tiket terus masuk
cari parking....jumpa parking terus je letak kete kat
situ....nak masuk sini pun rasa macam rusa masuk kampung...maklumlah
ini merupakan pertama kali aku masuk stesen ni setelah
ia di renovate untuk perkhidmatan LRT....
pertama kali beb....dan da
berapa lama aku tak masuk KAJANG ni......kali terakhir aku masuk
kajang masa melawat sedara yang berada di
hospital kajang.



Kalau saje saje aku nak
nak masuk kajang ni memang tak la....kalau boleh bandar
baru bangi pun aku taknak masuk sebab aku tak suka keadaan sesak
sesak sangat dan jem jugak....tu sebab aku lebih prefer
pi ke nilai negeri sembilan...walaupun
itu di luar selangor.......kat nilai
pon banyak kemudahan termasuk pasaraya...dan takde sesak 
sangat pun...malah aku boleh 
catatkan pasaraya yang ada kat nilai tu...tesco...giant..
messa mall....f&n mall....mydin...dan yang akan dibuka dan paling besar
ialah AEON MALL yang mungkin dibuka pada
jun 2018....kutttttttttttt.....ooopst! malalut
pulak aku....huhuhu...

posing sat...
takde tempat duduk di sini...


Lepas parking kami pun masuk lift untuk naik ketingkat 3.
Tiba tingkat 3 terus jalan masuk ke stesen. Tiba di sini kami tunggu
masa hampir ets nak sampai...Kami kat sini tiba jam hampir jam 8.00 pagi.
Digital board tercatat ETS tiba jam 9.11 pagi menuju padang besar.
Di situ takde pun tempat duduk...jadi takleh duduk la...
Jadi kami gerak jam 7.00 dari bangi dan tiba di sini jam hampir
8.00 pagi....hampir satu jam tuk sampai kajang......padahal
bukan jauh pun lebih kurang 15 kilometer...nampak sangat kajang ni
da membangun...sebab pembangunan akan mengakibatkan
jem....opst! itu teori aku la tu...........huhuhu...

masuk dan turun lift...



Hampir jam 8.40 pagi anak aku menuju ke sekatan
untuk masuk ke bahagian stesen...aku tanya sama ada
kami yang menghantar boleh masuk sama...dia beri kebenaran untuk
pi ke bawah iaitu stesen menunggu train di bawah...tapi
anak pompuan kami kata tak payah cukup
la kami hantar kat lift untuk turun
ke stesen je....jadi setakat itu je la...kami tengok je la dia masuk lift
turun ke bawah...opst! ..memang la kan "turun memang la
ke bawah...."  kan...huhuhu.......
Kami mula beredar...kami ditegur oleh staf yg jaga kaunter
toilet bebayar tu dgn slang indonnya...huhuhu.....nape kami tak hantar 
ke bawah...kami kata anak kami suh hantar
kat situ je......Kat staf tu tadi jugak kami beli sarapan tuk anak
kami sebab dia belum sarapan lagi........

laluan berbumbung dari bangunan parking bertingkat...ke stesen..
gerak balik...


Kemudian kami pun beredar melalui sekatan tadi..
mintak kebenaran keluar daripada staf yang menjaga sekatan tu...dan
ucapkan terima kasih....hidup kita mesti sering berterima kasih....tak rugi pun
ucapkan terima kasih kepada sesiapa pun yang berhak....tak gitu....
biarkan kita sering amalkan..."down to earth"....tak
rugi punnnn........Allah swt suka hamba dia macam tuuuuu...

tak sesak sangat...


Kamudian kami berjalan menuju lift tingkat 3, untuk gi
level ground untuk ke tempat kete diletakkan...bangunan parking
bertingkat tu di bangunan sebelah melalui laluan berbumbung...........
Tiba je di kete terus masuk dan gerak...jenuh jugak nak cari jalan kuar maklum
la baru pertama kali di sini. Tiba dikaunter bayaran tiket kena
bayar rm2.10 sen. Tak tau aku untuk berapa
lama bayaran tu.......malas nak amik pusing sangat...dia tau la
keje dia....tak perlu aku masuk campur...opst!................bayar secara
manual.......................

kat parking stesen komuter bangi lama...
sarapan kat stesen bangi...


Kemudian kami terus
gerak ke bangi lama...laluan agak selesa dan takde jemmm...mungkin
semua orang da masuk pejabat atau tempat keje kut...
Tiba bangi lama aku ajak isteri aku sarapan di
stesen komuter bangi lama tu......

Masuk tempat parking komuter...amik
tiket...kemudian park, park jauh sebab da banyak kete di situ...dan berjalan 
menuju stesen komuter.
Cari kerusi kosong....duduk dan isteri aku order roti canai dan kopi
untuk sarapan kami...kami tak sarapan masa turun
pagi tadi...



Di sini aku jumpa sorang staff ukm
yang sering jumpa tapi tak pernah pun bersembang. Di sini aku tanya
dah pencen ke....dia kata dia dah pencen tahun 2016.
Dia minum di situ dengan isterinya...orangnya
pendiam sangat...macam aku kut...huhuhu.....aku kalau tak
kenal memang macam tu...tapi kalau da kenal....tapi
taklah macam murai bisingnya....


Sebenarnya aku ada sejarah lama dengan abang ni.....
Ingat lagi masa aku jatuh motor masa tak berapa tua dulu, dia yang tolong
aku angkat moto bawak ke tepi...Hal ni berlaku lebih
20 tahun dulu. Masa tu hari hujan...minyak kat
jalan di selekoh kuat kat teras jenang masa balik keje.....di situ jugak
aku terbabas kete dan terlanggar pokok masa tahun 2010.
Masa jatuh moto tu aku cedera lengan kene ekzos moto pedih bukan main
...tapi masa tu tenaga masih kuat..tak tua banyak lagi masa tu...
......terus start moto dan balik ke rumah
di teras jernang.....masa tu da beristeri dah pun.......
Masa xcident kete aku duk di hospital 3 hari....masa tu da tua sikit
...belum tua banyak macam la ni...huhuhu........
Aku tak pasti abang tu masih ingat lagi...aku pun tak pernah cite dengan
dia pun....abang tu duk kat sungai kembong la niii...moga
dia sentiasa dirahmati dan diredhai ALLAH SWT
atas asbab tolong aku 20 tahun lebih dulu...aamiiinnnn....

Moga abang ni sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT sekeluarga dunia hingga ke SYURGA aamiinn...
Aku pun sempat sembang dengan sorang pemuda yang dah
matang siap pakai tie dan kot lengkap singgah sama2 minum
di situ...tanya nak pi mana, dia kata nak pi seminar....dia kata akan singgah
di kl central...dia guna komuter untuk elakkan jem tu......abang tu
dan pemuda tu minta diri untuk pi....kami gerak kemudian..
agaknya bila pencen nanti mungkin hidup aku
pon macam ni kut...duk minum2 dan
cari kenalan...dan harap tak lupa untuk buat amal untuk tunggu mati....
kan...kan...kan......

masuk kete dan terus gerak balik....
Moga dosa kami sekeluarga sentiada diampunkan oleh ALLAH SWT..dan
semua dosa dosa semua yang kami kenal dan semua yg kami
tak kenal....serta kaum muslimin muslimat 
seluruhnya...aamiiinnnnnnn....




Da ada dalam ETS menuju utaghaaaaaaaa..................................moga
sentiasa dalam jagaan ALLAH SWT hendaknya....aamiiinnn...

SEKIAN..

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...