Saturday, February 24, 2018

Sabtu dan Ahad...memang macam sibuk...

Sabtu dan Ahad ni, 24 dan 25 Feb. 18, memang macam sibuk je....Ingatkan
da tua tua ni da kurang sibuk...rupanya tak.... Sabtu pagi jam tujuh lebih
hantar anak pi kelas tambahan kat sekolah untuk tahun 6.
Persediaan untuk UPSR. Anak yang
sekolah, ibu bapa gak ikut
sama......tiap2 Sabtu ada kelas tambahan hingga pekse...


Aku pi hantar anak bungsu aku
tu dengan isteri aku....saje je. Dalam perjalanan
balik rumah singgah sat beli sarapan. Jam 9.00 pagi isteri ada
kelas pengajian kat surau tu. Pengajian untuk muslimat yang disampaikan
oleh pengajar dari al jenderami. Surau tu memang banyak
pengajian dan aktif je sepanjang masa.


Pukul dua petang aku pi ke sekolah
untuk amik anak aku dari sekolah. Kalau kelas tambahan
je mereka balik jam 12.30 tgh hari tapi sebab ada latihan sukan mereka
stay back hingga jam dua. Lepas amik dia kami terus
pi pasaraya untuk beli barang untuk stock
sebulan...banyak keperluan dapur
macam da habis je kat rumah tu...............



Malam pulak anak bungsu aku ajak
pi buat salinan buku helaian tertentu untuk keje
rumah dia. Pi kedai fotostat. Siap je kami pi ke pasaraya untuk
beli kasut hitam anak. Dia kata cikgu pesan untuk acara sukan esok dia kena
pakai kasut hitam...Kami pi ke Tesco Nilai dan Giant Nilai.
Selesai je kami terus balik.......


AHAD, 25 Feb. 2018, pepagi lagi aku dah pi hantar
anak bungsu aku untuk program sukan dia. Aku pi dengan isteri aku
..awal pagi masih tak ramai orang. Singgahkan dia depan sekolah. Kemudian kami
pi cari sarapan pagi.


Jam 8.30 pagi aku pi
sekolah anak aku untuk tengok program
sukan dia orang. Isteri tak dapat pi sebab dia ada kursus haji di masjid
seri putra. Tiba di sekolah...alamakkk...parking penuh...kena pusiang sekali lagi
dan akhirnya terpaksa parking jauh sangat kat jalan besar di luar
sana...Kemudian masuk kawasan sekolah dan duk
dekat khemah di tepi padang tu...



Sempat la aku tiba masa program baru
bermula tapi perbarisan tak sempat tengok. Masa negaraku
hadirin diminta untuk berdiri hormat lagu tersebut. Namun ada jugak yang tidak
berdiri hormat. Pelik aku...kalaulah dia tu bukan warga negara,
dia pun kene berdiri hormat sebab dia cari makan kat
sini... Kalau dia memang warga negara
...lagilah dia kena hormat....
Di mana2 pun masa aku keje
ni memang bila negara ku dimainkan semua
akan berdiri..tak kira apa pangkat pun....apa istimewanya dia
untuk tidak berdiri....apa sumbangan besar dia yang menyebabkan dia tak perlu
berdiri...warga negara yang dah jejak angkasa pun kene berdiri apabila
negara ku dimainkan.... Rasanya tak perlulah kita
paparkan kejahilan diri sendiri......oopst!
Maaf .... da melalut da niiii...



Masa sukaneka pra sekolah berlangsung
ada ibubapa yang masuk padang bila anak mereka sedang beraksi.
Pengacara minta mereka tidak masuk ke padang...tapi...aku tengok langsung
tak endahkan permintaan tersebut...dua kali diminta barulah
mereka bergerak ke luar...itu pun setelah sukaneka
tu tamat....Kalau kita sebagai ibubapa, tidak
mampu disiplinkan diri kita...macam mana nak disiplinkan anak anak...
Begitu juga kalau ada emakbapak atau guru2 yang cakap 'bodoh' kepada anak atau
anak murid, macam mana anak atau anak murid hendak menjadi 'pandai' 
sebab perkataan 'bodoh' sering bermain di bibir
ibubapa atau guru2...Tentu anak atau anak murid tu pun akan menjadi manusia 
yg sering menuturkan perkataan 'bodoh' kepada orang lain...opst!



Aku tak lama pun di sekolah tu sebab
jam 11.00 pagi aku kena jemput isteri aku dan rakan baiknya 
daripada kursus haji di seri putra tu...jadi sempatlah aku rayau kejap kat kawasan
sekolah tu untuk snap foto foto di sana. Ada gerai gerai jualan..
ada lapangan memanah....ada tempat untuk bermain
dengan arnab dan mungkin ada yang
lain2 yg aku tak sempat kunjungi...............................



Lepas hantar rakan isteri aku ke rumahnya..
aku hantar pulak isteri aku ke sekolah...dia pulak ganti tempat aku
tengok program sukan anak aku tu...Aku terus balik rumah...rehat...Aku
pun bukanlah gemar untuk beramai ramai macam tu..cuma sekadar
untuk gantikan tempat isteri aku tu je....huhuhu...
Bila program sukan tu tamat nanti, aku akan jemput mereka dari sekolah tu....



amik anak dan isteri dari sekolah...
Akhirnya....apa apa pun...aku berdoa moga diri aku...isteri aku...kedua ibubapa aku..
kedua ibubapa mertua aku.....seluruh ahli keluarga aku....
sedara mara aku...seluruh sedara mara isteri aku..
semua jiran2 aku....semua muslimin
dan muslimat di seluruh dunia...diampunkan oleh ALLAH SWT
sentiasa, sehingga ke akhir hayat...insya ALLAH...
....sebab kita manusia biasa yg bukan MAKSUM yang sentiasa berdosa
serta perlu keampunan ALLAH SWT sepanjang masa...

*google picts

SEKIAN

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...