Friday, April 27, 2018

Keje yang tak disangka...

Hari ni, Jumaat, 27 April 2018, pepagi lagi setiausaha bos da call minta aku ikut bos pi 
jumpa NC untuk bincang soal video yang dirakam sdr. RAMLI 
semalam berkaitan Sidang Media Ekonomi Negara.

pkk di bangunan penerbit
Setiausaha bos suruh bawak 
footage video yang dirakam semalam untuk 
dipertontonkan kepada NC, aku kata takde, sebab nak convert 
video ke mp4 makan masa. Aku cakap dalam fb ukm mungkin boleh dipertontonkan kut, 
mungkin SURAYA boleh bantu. Jadi pertolongan SURAYA amat perlu. Aku pi jumpa
SURAYA...erm...dia pun da tau dan tak perlu aku gitau
dia lagi. Akhirnya kami berdua pi ke opis
induk kami di bangunan pentadbiran. Tiba di sana terus
masuk. Setiausaha bos suruh jumpa bos. Aku terus masuk diikuti oleh SURAYA,
Bos kata sat...dia sedang tunggu juru audit sirim dulu. Bila audit sirim tiba, bos pun ajak
kami pi opis NC. Dalam perjalanan serta dalam lift kami sembang2
jugak tapi aku pun da lupa apa yang kami sembangkan
sebab otak aku sedang berfikir...maklum
lah nak jumpa tan sri NC...





Tiba di opis NC beliau takde pun..
kami jumpa pegawai dia je. Bos dan aku duduk di kerusi dan
bersembang dengan pegawai NC tu, sementara SURAYA pi amik slaid yang nak digunakan. Rupanya NC nakkan
video penuh sidang ekonomi dia semalam untuk diberi kepada seseorang yang
penting jugak laaa......
Aku diminta untuk edit dan masukkan semua slaid ke dalam
video berkenaan. Nampaknya macam nak
cepat je....walaupun dia
suruh buat je dulu yang suntingan panjang
berkenaan. Selesai bincang je kami terus turun....bos balik ke opis, 
aku dan SURAYA balik ke opis kami di bangunan penerbit ukm. Tiba di opis aku pun
mulalah buat suntingan. Jangka masa pada fikiran aku boleh siap sebelum tamat waktu
pejabat. Aku minta SURAYA tolong convertkan power point tu ke jpeg untuk diedit masuk ke dalam video rakaman sidang media tu.




Aku mula buat suntingan tu lebih kurang jam
10.00 pagi. Gigih jugak la aku edit video tu.. ......dengan harapan
jugak akan siap sebelum tamat waktu pejabat...ekekeke..... Durasi video tu selama
1 jam 15 minit lebih kurang setelah di edit. Makan masa gak. Kemudian proses insert jpeg daripada power point pulak. Namun rupanya banyak jugak yang perlu dibuat..
Edit ni sebenarnya bukan mudah...perlu ada ilmu...perlu ada
kemahiran...perlu jugak kepada komputer
yang POWER....bukan power root..huhuhuhu....
Sama la jugak dengan rakaman video, shooting pun kena ada ilmu
bukan taram semacam je...banyak jenis penerbitan yang perlu tau sebelum shooting
...dokumentari, biasa...drama, agak sukar....eksperimental, lagi la sukar...
jadi sebelum shooting kene tau gak penerbitan kita genre apa
...baru boleh fikir tentang shooting....rule shooting kena
ikut....kalau tak ikut...orang filem atau broadcast akan tau
kita ni ada ilmu atau tak dalam bab
bab shooting video ni....
Kalau kita tak tau membaca, orang kata kita
buta huruf....kalau dalam shooting pun kita langgar undang2 shooting
...kita pun macam 'buta huruf' la jugak...huhuhu....




Proses suntingan dan render memang makan masa
...rasa macam tak siap siap je....tengah hari berenti sat pi solat jumaat..
Balik dari solat terus sambung keje. Masa ni aku da dapat agak da, aku tak boleh
siap sebelum tamat waktu pejabat....Masa aku edit ni SURAYA banyak tolong aku convert kan power point ke jpeg. Kalau takde dia susah gak aku. Dia la yang bantu aku 
sampai malam. Tapi bukan dia sorang je kat opis memalam ni...ANIM 
pun ada.... siapkan keje wartawan dia. Sebelum tu 
SHIDDAN pun ada....



sdr. RAMLI dan AKU...
Oleh sebab SURAYA boleh tunggu sebelum jam 10.00 malam
maka aku pun call RAMLI supaya datang. Aku suruh dia datang untuk temankan
aku, sebab aku segan duk sensorang kat opis ni....maklum la opis ni ramai rakan2 lain
terutama rakan mak limah...huhuhu...Jadi bila sdr. RAMLI tiba, SURAYA dan ANIM
mula bergerak tinggalkan kami...dia orang balik rumah la.....
jadi tinggallah aku dengan sdr. RAMLI kat opis ni...
sampai la ni da jam 11.15 masih lagi kat opis. Masa ini aku sedang tunggu
selesai proses convert video ke mp4....video 1 jam 15 minit makan masa selama dua
jam setengah, lebih sikit baru boleh selesai. La ni jam 11.15 malam
belum lagi selesai. Selesai je convert aku akan upload
video tu ke google drive dan aku aku
share video tu dengan bos, untuk dia share pulak
dengan pegawai yang bertanggung jawab. Banyak pulak masalah
komputer editing aku ni....proses render terhenti sebab ruang hd da penuh, terpaksa
pulak transfer file ke partition lain supaya ada ruang untuk proses
render. Transfer file pun makan masa sejam...aihhhh....

ni kira peringkat akhir lani...
Selesai transfer, sambung balik render...la ni tengah render
la tu...tak siap siap lagi....rasanya mungkin lebih jam 12.00 tengah malam
baru siap kut...sib baik esok cuti.....

Aku nak ucap ribuan terima kasih kepada 
SURAYA dan ANIM kerana teman aku kat bangunan mak limah tu. Terima kasih
jugak kepada sdr. RAMLI kerana teman aku sampai video tu siap
waktu awal pagi.....jam 1.00 pagi baru siap. Terima kasih jugak kepada semua.
Sempat jugak aku habiskan roti yang dihulurkan kepada aku tadi...aku
memang lapar pun...ingatkan boleh cepat balik rumah...huhuhu...



waktu balik ni da jam 1.00 pagi....
Sebenarnya aku da lama tak keje jauh malam...opst! jauh pagi ni...lama sangat dah...Paling lama aku keje buat video ni masa student, jam 5.00 pagi baru balik rumah dari Jabatan
 Komunikasi UKM...masa student...memang sering pun balik lewat masa
 tu...Masa tu jurusan FILEM dan BROADCASTING UKM masih
 gah lagi...meriah student filem dan broadcasting masa tu...
sekarang...??????????. Aku masih ingat pensyarah
 yang pernah ajar aku...dr. asiah...dr. rahmah...kak ji....puan arfah...
dr. normah...masa tu puan lagi...raja ahmad alauddin....cik mat yg ajar spps...huhuhu....paling ingat bahtiar laaa...huhuhu...dan suhaimi.....Apa2 pun itu da jadi sejarah......

Moga kita semua (tak kira siapa pun...) sentiasa diampunkan oleh ALLAH SWT segala
 dosa kita hingga ke akhir hayat kita semua..aamiinnnnnn...

....sekian....


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...