Tuesday, April 3, 2018

GOB lagiiii...

Jumaat, 30 Mac 2018, aku dengan sdr. IKHWAN diberi tanggung jawab untuk
membuat rakaman video dan foto LAWATAN KE PUSAT
PENDIDIKAN KOMUNITI UKM-CIMB
ISLAMIC di Pos Gob Gua Musang
Kelantan. Aku rakam
video sementara sdr. IKHWAN
rakam foto. Rakaman foto dan video mesti
dilakukan oleh staf yang berbeza...mana mungkin sorang staf
buat kedua dua keje iaitu foto dan video walaupun mungkin dia ada kedua dua
kemahiran berkenaan.

....dataran canselori...
aku dan ikhwan naik 4wd azrul...jari sape pulak yg comel tuuu...
petron gua musang...


 Jam 10.00 malam lebih kurang
aku telah berada di Dataran Canselori. Anak aku yang hantar ke lokasi tersebut.
Sdr. Ikhwan tiba lebih kurang 10.30 malam. Dia bawak kete. Setelah 
semuanya 
selesai kami naiki kenderaan 4WD yang telah
ditentukan. Sebelum kami naik kenderaan
tersebut terlebih dulu kami membuat
rakaman flag off kenderaan2
berkenaan.

masjid gua musang...
sarapan...kat masjid gua musang..
kat masjid ni...
Flag off dibuat oleh TNC HEJIM
PROF DATO IMRAN HO. Sebenarnya ada lebih 
kurang 19 buah kenderaan bergerak ke Gua Musang Kelantan. Semua
kenderaan bergerak lebih jam 12.00 tengah malam pada hari sabtu 31 Mac 2018.
Setelah beberapa lama dalam perjalanan maka lebih kurang 6.00 pagi
kami tiba di Gua Musang Kelantan. Semua berkumpul
di masjid Gua Musang untuk solat 
dan sarapan pagi...oopst! sarapan memang la pagi...haha...

menuju Gob


singgah sini makan...makanan  dibekalkan..
Kemudian semua kenderaan berkumpul di 
Dataran IPD Gua Musang. Di sini kenderaan telah bertambah
menjadi 20 buah lebih. Selepas taklimat semua kenderaan bergerak menuju
ke Pos Gob Gua Musang lebih kurang jam 10. pagi. Rakaman video di Gua Musang aku buat bermula di Dataran IPD. Dikatakan jarak Gua Musang dan Pos Gob
 lebih kurang 70 kilometer....aku pun tak pasti...tiap kali aku tulis blog
berkaitan  jarak ni, ia sentiasa je berubah..silap aku ke
atau silap pemberi informasi...ekeke...
Kenderaan untuk masuk ke Gob cuma kenderaan 4WD je
selain daripada tu tak boleh sebab melalui jalan balak. Orang asli ramai yang
guna motosikal je. Mungkin berpuluh tahun akan datang akan ada jalan tar kut itupun memerlukan kos pembinaan ratusan juta kut. Jarak dari Gua Musang
ke Gob dalam lebih kurang 70 kilometer gamaknya...




tengok tu kami buat keje....ketika 4wd seberangi jambatan...foto peserta, pinjam lama foto ni...
Kali ini jalan menuju ke Gob taklah sukar
sangat sebab ia musim kering. Kalau musim hujan tentu sukar
dan mungkin akan berlaku kereta sangkut dalam lumpur dan melambatkan
perjalanan ke sana. Masuk sekarang ni sudah kali keempat aku pi Gob ni...sdr. Ikhwan
baru kali ke dua. Banyak dah aku rasa berkaitan perjalanan ke GOB ni.
Yang paling sukar ialah bermalam di dalam hutan masa masuk
Gob sebelum yang kali ini..
kerana banyak halangan untuk tiba
di GOB dalam perjalanan...ini berlaku pada musim hujan
yangmana jalan penuh dengan lumpur yang dalam yang sukar untuk dilalui kenderaan.
Banyak kenderaan yang tersangkut dalam lumpur dan perlu ditarik
oleh kenderaan yang lain.....



di Pos Gob ... ini bilik hotel five stars kami bermalam di Gob. Bantal putih tu katil Prof Dato' Marzuki, beg merah tu
katil pengarah pusat Islam UKM, sebelah kanan katil prof. dato' marzuki, katil ustaz hafiz dari MAIK sekarang dia
sudah pindah dari MAIK. Katil aku bawah kaki katil ustaz hafiz,
katil IKHWAN di kaki katil Dato' marzuki...aku tidur berdengkur mungkin dia orang dengar kut...oopst!
...apa boleh buat laaa...
pusat pendidikan komuniti...
Pilot yang membawa kami merupakan pilot yang terbaik.
Dia sentiasa je memberi kerjasama kepada kami untuk membuat liputan 
video dan foto sepanjang perjalanan berjam jam menuju pos Gob tu. Ada ketikanya dia
bertanya kami untuk buat rakaman atau tak semasa dalam perjalanan tu.
Rasanya amat mudah kami berkerja dengan pilot sebegini...
alhamdulillah mudah keje kami....kalau ada markah
sepuluh, aku boleh bagi dia 9.9999999...haha....




Dalam hutan rimba tu banyak sungai2 yang jernih...tentu sejuk airnya...tambah pulak
ketika badan panas dan berpeluh ...tentu nyaman bayangkan  yang dinginnnn....
Setelah beberapa jam meredah belantara melalui jalan balak 
berdebu, akhirnya semua kenderaan tiba di GOB lebih
 kurang jam 4.00 petang. Ini bermakna
kami berada dalam perjalanan lebih kurang 6 jam kut...kut..
aku pun tak pasti ...tapi lebih kurang macam tu la..
Pegi ke Gob ni yang lecehnya dalam perjalanan yang panjang...jemu rasanya...

demo padam kebakaran
pemeriksaan kesihatan..
sungai yang melalui kampung Gob.


Tiba di Pos Gob aktiviti pasang khemah dan pasang 
katil dibuat. Semua kumpulan penyelidik membuat persiapan
untuk aktiviti mereka esok hari di Pusat Pendidikan Komuniti. Aktiviti tersebut semuanya
aku rakam. Perjumpaan antara UKM, tenaga pengajar dan pihak pendidikan
juga aku rakam sedikit untuk dijadikan footage video yang
akan disunting nanti. Pertemuan tersebut
berlaku waktu malam di pusat
intenet....

sukaneka dan sebagainya di padang Gob
bergambar dengan orang aktif dalam program ni...
bergambar dengan pengarah uctc datuk rokiah dan staf uctc


Hari Ahad, 1 April satu demontrasi
memadam kebakaran telah diadakan untuk guru2 pusat
pendidikan dan juga penduduk setempat. Semuanya kami rakam.
Kemudian terdapat majlis anugerah untuk pelajar di sini....semuanya jugak kami
kami rakam. Aktiviti pemeriksaan kesihatan yang diadakan dalam
pusat pendidikan jugak kami rakam. Murid murid diajar
membaca pun kami rakam...jadi takde
perkara pun yang kami tak rakam.

rakam sewang..
sewang kat pusat pendidikan tu..
foto sebelum balik ke gua musang..


Waktu petang pulak diadakan
sukaneka, anyaman kraftangan dan bolasepak.
Team UKM pun turut serta begitu juga pertandingan
anyaman yang disertai oleh kumpulan Pengarah UCTC Datuk Rokiah.
Semuanya kami rakam hingga selesai penyampaian hadiah,
hampir waktu maghrib. Waktu malam diadakan jamuan makan untuk penduduk.
Jugak kami rakam. Malam yang sama jugak lebih kurang jam 9.00 malam
kut...lupa da....kami rakam persembahan sewang
di pusat pendidikan. Ada jugak
yang mengambil kesempatan turut sama menari sewang. Nanti aku siap edit 
video tu korang tontonlah....

pusat pendidikan...


sempat berfoto dengan pilot kami sebelum gerak ke gua musang...
Hari Isnin, 2 April merupakan hari
terakhir kami di sana. Awal pagi semua barang
dikemaskan dan dimasukkan ke dalam kenderaan. Semua aktiviti ini aku
rakam gak. Aku jugak sempat membuat rakaman temubual mereka yang perlu untuk
video yang akan aku edit nanti. Rakaman temubual bermula dari hari ahad
hinggalah masa kami nak balik. Aku juga sempat berbual
dengan ADI penduduk setempat, anak Tok Batin.
Dia seorang Muslim diantara yang masih ramai lagi yang belum Muslim.
Saja je aku tanya apa pantang larang
orang luar bila masuk ke sana. Antaranya ialah...dia kata
jangan bakar mercun kerana mercun akan membangunan roh roh jahat
yang menyusahkan mereka, yang boleh menyebabkan
mereka sakit dan sebagainya...hermmm..


sebelum gerak..
kampung dalam perjalanan ke gua musang
sempat berfoto masa dalam perjalanan balik..


Sepanjang masa berada di sana, tiap waktu solat 
diimamkan oleh Pengarah Pusat Islam UKM atau pun uustaz hafiz. 
Tazkirah disampaikan oleh Ustaz Abdul rahman Pengarah Pusat Islam UKM
Biasanya kami solat jamak sebab untuk memudahkan kaum wanita menginap dalam surau kerana mungkin dewan yang selalu diguna untuk kaum wanita ada masalah kut.
Misi sebelum ini wanita menginap di dewan, tapi kali ini di surau. Surau ni 
pun baru wujud masa lawatan sebelum ini. Masa lawatan 
pertama dan kedua tiada surau, solat dibuat di bawah
 khemah je. Kali ini lebih baik sebab da ada surau yang 
disumbangkan oleh MAIK melalui ustaz Hafiz. Sekarang ni pun bilangan bilik
air da agak banyak, tidak seperti dulu sukar sangat nak dapatkan bilik air kerana bilangan
yang sikit....nak berhajat pun payah...aihhhh........apa apa pun pengalaman
masuk ke sini amat berguna bagi mereka yang sukakan
adventure....bagi yang suka duk dalam suasana
selesa, sini bukan tempatnya..........
Sepanjang kami berada di sini kami mandi sungai yang
airnya jernih je. Awal pagi tak mampu nak mandi sebab airnya sejuk sesangat.
Bilik air di sini dibekalkan oleh air tadahan di bukit di hulu yang
disalurkan melalui paip yang besar ke bawah.....iaitu
di kampung Gob berkenaan...

letih dan lesu, berjam2 dalam perjalanan..panas terik...
singgah disebuah kampung orang asli dalam perjalanan balik..



Setelah selesai berkemas maka
semua kenderaan bergerak lebih kurang jam 11.00 pagi.
Kami melalui jalan yang sama yang penuh dengan pendakian dan penurunan bukit
yang curam dan lereng lereng yang curam lembahnya serta sayup ke
bawah....kecut perut dibuatnya. Kalau nak tau mohon la pi pada

bulan Julai 2018 nanti....jangkaan pihak penganjur...
Dalam perjalanan balik
kami berselisih dengan beberapa buah kenderaan
4WD yang membawa pensyarah dan pelajar ke POs GOB untuk membuat 
kerja dakwah. mereka daripada Pusat Pengajian Islam UKM.
Dikatakan mereka berjumlah lebih kurang 90 orang.
Lupa nak cerita...di Pos Gob terdapat sedikit sangat yang beragama
Islam mungkin dalam beberapa keluarga je. Jumlah penduduk
kampung Gob lebih kurang 300 orang. Jumlah kampung
dalam Pos Gob tu lebih 7 atau lapan kampung
yang mempunyai lebih kurang 800
orang penduduk.

makan tengah hari...vvip tu...teka mana satu prof dato' marzuki, pro naib canselor ukm...





Dalam perjalanan
menempuhi hutan tu kami singgah untuk makan
tengah hari dengan bekalan yang kami bawa

bersama....dalam cuaca panas...tepi sungai.....jernih pulak airnya...huhuhu..
Kami jugak singgah dikampung orang asli semasa pulang ke Gua Musang. Ada ahli
rombongan memberikan makanan ringan kepada penduduk kampung
berkenaan...tentu saja mereka suka menerimanya....
kesian juga tengok kehidupan mereka macam
tu........ramai yang masih tak dapat
hidayah....bayangkan selepas mati jika tak dapat hidayah 
ketika hidup di dunia.......sudahlah hidup atas dunia daif macam tu..dan
bila tiba di akhirat pulak....aihhhhh..............

bertembung dengan FPI UKM yang dalam perjalanan ke Pos Gob
tangkap gambor dalam perjalanan balik ke gua musang..
Setelah beberapa lama dalam
perjalanan maka kami tiba di Gua Musang lebih kurang jam
5.00 petang. Ini bermakna masa yang diambil untuk tiba di Gua Musang

dari Pos Gob lebih kurang 6 jam jugak. 
Tiba di Gua Musang semua berkumpul di Masjid Gua Musang. Di sini kami singgah
sebentar. Aku ambil kesempatan tuk mandi di masjid ni....rasa gatal2 badan ni
sebab berjam jam dalam perjalanan yang panas dan berdebu.
Rasanya penuh debu pada beg dan badan. Mungkin
dalam hidung kami pun berkumpul
debu debu jugak...huhuhu..
Bila dapat tempat mandi yang dingin, rasanya macam nak
duk lama dalam bilik air tu...huhuhuhu..........
Lepas mandi terus pi solat jamak takhir.
Dari masjid kami terus ke R&R Gua musang untuk makan.

R&R Gua Musang
R&R Gua Musang..



Ini merupakan kali kedua aku makan di R&R Gua Musang ni. Nampaknya gadis gadis...eh! ye ke masih gadis...oopst!...sambung ayat balik...nampaknya gadis2 yang menjaga 
gerai ni langsung tak mesra alam dengan pelanggan.
Masa kali pertama aku makan kat sini pun
macam ni gak....macam mana perniagaan nak maju kalau
muka langsung tak senyum.....kelat je....kalau ye pun perniagaan tu
bukan perniagaan sendiri tapi melalui keje tula dia orang dapat rezeki...tak gitu...jadi
cuba cubalah manis muka dengan pelanggan.....aihhhh...

gatal2 pulak...

Abaikan bulu kaki tu...bukan itu yang aku nak cite...kali ni kali kedua aku mengalami masalah gatal2 kulit terutama di kaki lepas balik dari Gob. Merah2 tu bersepah
 kat kaki aku...pengalaman lalu seminggu baru sembuh...gatal sesangat...
tahan je la...takde ubat pun.....malas nak gi klinik....
Aku pun tak tau kenapa...mungkin mandi air sungai kut...
mungkin aku da biasa dengan air  syabas, alahan pulak dengan air 
selain air syabas....gamaknya....Masa kali pertama dan kedua di Gob, aku takde 
masalah ni...pada kali ketiga dan keempat ni pulak aku kena penyakit ni.....
Tapi orang lain pun mandi sungai tu jugak...tak dengar kena gatal gatal..
atau...sebab aku tak gatal...maka...kena gatal kut...opst!

Dari R&R Gua Musang kami bergerak ke UKM lebih kurang 8.00 malam.
Tiba di UKM lebih kurang jam 2.00 pagi. Aku balik rumah tumpang kete ikhwan......

Selesai sudey satu tugas, sape pulak yang nak pi GOB bulan JULAI nanti
.....huhuhuhuhu.....

Apa apa pun moga kita semua sentiasa diampunkan
oleh ALLAH SWT hingga ke akhir hayat....tak kira sape la...aamiinnnn...........

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...