Sunday, October 20, 2019

Rutin di Tasik Ujana Nilai...

Diari Daud - Hari ni Isnin, 21 Oktober 2019...macam biasalah hari Isnin, pepagi lagi dah pi Tasik Ujana Nilai untuk peluhkan badan sat. Bukan joging cuma berjalan aje.
Gerak ke sana lebih sikit jam 6.30 pagi waktu tempatan. Cuaca
macam ok aje...harap tak hujan. Tiba di tasik tu
lebih kurang 15 minit sebelum
jam 7.00 pagi...

tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
 Nampak dah ada yang berjoging.
Aku tak amik masa panjang pun terus aje berjalan
setelah snap beberapa foto...saje je...Aku tak buat stretching pun
...malas aku...terus aje berjalan...pusingan ketiga baru terasa betis sakit...itu
hasil tak buat stretching la tu...aku tak kisah pun...Makin lama makin ramai orang yang berkunjung ke tasik tu...itulah kebiasaannya....

Hari ni memang hari pertama untuk minggu ni aku panaskan badan di tasik ni...Biasanya aku datang hari Isnin, Rabu dan Jumaat setiap minggu. Doktor kata kalau berjalan
sekurang kurangnya 3 jam setengah setiap minggu tapi kalau joging
sekurangnya 2 jam setengah setiap minggu
untuk buang kalori yang menempel
dalam badan kita..
Kalau buat lebih daripada 3 jam setengah tu...itu adalah lebih baik lagi...
Jadi biasanya aku akan berjalan 5 pusingan yang makan masa selama lebih kurang sejam setiap kali aku datang ke tasik berkenaan....ok la tu...

tasik ujana nilai impian...masa mula berjalan ni...
tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
Sebenarnya ramai yang datang ke situ..tua, muda, lelaki, pompuan, kurus, gem*k, dan juga kanak kanak...semuanya beraktiviti di situ sama ada joging, berjalan
dan beraktiviti dengan alat alat senaman yang ada
di pinggir tasik berkenaan.
Memang ramai yang veteran yang datang ke sini
..aku hormat la yang veteran berjoging sedang  aku sendiri pun
tak mampu nak berlari dah..Daripada pembacaan kalau dah umur 50 ke atas tak
digalakkan berjoging sebab akan memberi kesan kepada lutut...jadi aku berjalan aje la..
alasan la tu....hahahaha...opst!

tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
Hari ni kelihatan sepasang orang veteran yang berjalan di trek tasik berkenaan...santai aje...isterinya berjalan sambil pegang tas tangan...comel je kan...Aku
respek dengan orang macam ni...masih lagi fikir untuk
keluarkan peluh dalam keadaan macam tu
..bertas tangan  dan berpakaian
yang selain daripada seluar trek..respek anda berdua ye...anda pulak macam mana, bila nak panaskan badan kat sini dan hakis hasil kalori yang berkumpul dalam
badan tu...hahaha...opst! Saja je panaskan line ni...haha..

tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
Hari ni ada bahagian trek yang digenangi air mungkin sebab hujan semalam kut..jadi terpaksalah menyimpang sikit daripada trek yang digenangi air tu...
Setelah selesai berjalan 5 pusingan aku pun berhenti
dan mula rakam foto di sekitar...
Masih ramai yang
berada di trek walaupun cahaya matahari
dah panas sikit...Ok la ni, cahaya matahari pembekal vitamin
D bila ia menyinari kulit kita sepanjang kulit kita terdedah pada  cahaya mentari tu...Bukan lama pun berpanas, sekejap aje...jadi tak perlulah kita berselindung
daripada cahaya mentari berkenaan.....

tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
tasik ujana nilai impian
Rasanya itu aje yang nak aku tulis...
aku doakan moga kita semua, tak kira sapa la, akan sentiasa
dirahmati dan diberkati oleh ALLAH SWT dunia hingga ke syurga serta dihindarkan
kita semua daripada siksaan api neraka...
Rasanya da tua tua ni malas nak fikir lagi tentang dunia 100% sangat,
ia akan sentiasa berlari bila dikejar...Cukup la fikir seadanya aje, mari kita sama2
baiki diri untuk bekal ke sana...mungkin kita ni tak la baik mana pun tapi jauh di sudut hati kita tanamkanlah hasrat nak capai segala kebaikan sebelum kita mati...sebab...
kita ni...terutama aku la...dah pun tua...kalau hidup pun mungkin
kurang daripada 10 tahun...sebab da tua...
..eh! ye ke da tua...hahaha...opst!

nak balik
nak balik dah...
Satu lagi, untuk ingatan aku dan sesape aje.....jangan tinggal solat sejak akil baligh...ada ustaz kata kalau tinggal solat wajib ganti sejak kita mula tinggal solat...Ganti
semampu yang mungkin hingga akhir hayat dan sentiasa mintak
ampun dan taubat kepada ALLAH SWT...
Solat tu memang wajib,
tiang agama, kalau kita tak solat
ada ustaz kata kita sudah tumbangkan agama..
Mengikut kajian Dr Fadilah Kamsah 2011, 80% orang Islam tak solat
cukup 5 waktu setiap hari...itu kajian tahun 2011, la ni dah 2019 dan jumlah orang Melayu la ni lebih 20 juta orang...macam mana keadaan sekarang gamaknya..Mungkin
disebabkan orang Islam tak beratkan solat satnike benda tak
sihat terjadi dalam kalangan orang Islam...dadah, zina,
khalwat, buang bayi, samun, rompak,
sumbang mahram, rasuah, sukar untuk
bersatu dikalangan sesama melayu dan sebagainya lagi,
cuba renungkan...Jadi ajar anak solat se awal 7 tahun supaya bila mereka
dewasa akan terbiasa dengan solat dan rasa tak selesa selagi tiap2 solat waktu tak ditunaikan...tak gitu...memang wajib bagi bapak ajar anak solat se awal 7 tahun
tu...jadi jangan lupa ye...se awal 7 tahun ajar anak biasakan
dengan solat...tapi aku la ni da takde
pun anak 7 tahun tu..
...takkan aku nak cari induk baru pulak kut...ekeke...ooopst!.....maaf yaaa....
Just untuk peringatan...ustaz ada sebut tinggal solat satu waktu akan disiksa dalam neraka 80K tahun dan di akhirat SATU HARI bersamaam 1000 tahun di dunia..
bayangkan kalau tinggal solat berwaktu waktu...tentu berjuta
tahun kalau ikut waktu dunia...duduk dalam api beb..
berjuta tahun...api tuuu...kalau kita duk
satu hari dalam peti sejuk
pun tak tahan dan boleh mati...inikan pulak dalam
api neraka tak mati mati....Ingatan aje tu...Sesama muslim kena ingat  mengingati antara
satu dgn yg lain..ok...
Sapa yang terbaca tulisan aku ni...maafkan semua dosa aku, bimbang jugak
dosa sesama manusia ni...dan dah tentu aku jugak maafkan dosa
kalian semua...duk taksah risau la.......ok.

ok la 6 K lebih..
ok la ni..

~~~~~     SEKIAN     ~~~~


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...